Citat:
Ursprungligen postat av
forumuser
Hej,
Jag får in pengar och sen försvinner dom(dem, de?) fort. Då menar jag alltså min inkomst efter nödvändiga utgifter är betalda så som räkningar, bredband m.m.
Pengarna försvinner och visst, en del går till små utgifter som godis, men summan blir ju stor om det händer hela tiden!
Jag behöver ordna upp min ekonomi. Vad bör jag göra, hur ska jag bära mig åt, en gång för alla?
Att tänka fatalistiskt á la "En gång för alla!" är nog att dra åt tumskruvarna oförlåtligt hårt. Risken att man misslyckas eller 'tar i för hårt' är alldeles för stor då. Minsta bakslag och man regredierar tillbaka till hopplöshetskänslan igen. Tillåt till att göra gradvisa förbättringar, och räkna med bakslag på vägen, så kommer det bli bättre.
Det låter inte som någon annan stjäl dina pengar, eller att du blir utpressad eller är fast i ett substansmissbruk, så jag tänker utgå ifrån det som sant.
Ostadig ekonomi har oftast bara två anledningar i så fall: Intellektuella svårigheter, eller emotionella svårigheter. Får inte intrycket, av hur du skriver, att det rör sig om stora intellektuella problem. Och du identifierar ju ditt egna problem med. Så då hamnar vi i emotionella svårigheter.
Ett spontant förslag är att lägga upp en budget för nästa månad, som är jättefin. Ta hela månadsinkomsten, kolla upp exakt(!) vad du har i hyra, el, vatten och andra utgifter. Dra bort det. Kolla sen på tidigare månader - t.ex. i nätbanken eller begär kontoutdrag från banken - hur mycket du spenderar på hälso-artiklar som tvål, rakhyvel, toapapper, andra nödvändigheter. Åtminstone på ett ungefär. Summera även ungefär hur mycket du verkar spendera på livsmedel som mat varje månad. Gör det så nära du kan (kan vara trixigt att räkna ut exakt bara ifrån konto-utdrag). Dra bort alla dom från månadsinkomsten med. Då bör du få kvar vad du har dig att röra dig med på fri hand. Dividera det på 30 så har du ungefär vad du kan röra dig med varje dag.
Nu till utmaningen: försök att hålla den budgeten, hårt. Varje gång du köper en glass på stan, tänk då på vad den kostar och hur mycket du har kvar sen. Var hela tiden medveten om vad du lägger ut på. Har du emotionella svårigheter att hålla i ekonomin, då kommer du stöta på svårigheter i att klara av att hålla det här. Och däri ligger nyckeln. Ta fram block och penna, och känn efter vad det är som tar emot, vad det är som blir fel.
Tänk och känn mycket, fundera och vrid och vänd, analysera dig själv öppensinnat. Om du köper glass för 500kr i veckan, vad är då känslan och inre tankegången bakom detta? Om du ska köpa en glass för 45kr på stan, vad är tankegången, vilket behov, vilket inre begär är det som du tillfredsställer? ("socker-behov" duger inte som svar). Det är ofta subtila, underliggande känslor eller dunkla inre scenarion. Var rannsakande och brutalt öppen med dig själv om det, och skriv. Kommer du inte på vad det är, så tänk från motsatt håll då: vad är det som känns- eller blir fel om du INTE handlar si eller så? osv.
Skriv ner alla dessa tankegångar på papper, ett efter ett, redigera inget utan bara skriv ner vad du kommer fram till. Och när du börjar närma dig nästa månadsutbetalning, börja då kika igenom papperet och försök hitta dom genomgående faktorerna, som förekommer oftast, som skäl till att utgifterna blir för stora.
Sen kan man komma ihåg att ibland befinner man sig i en levnadssituation där inre behovet av frihet och resurserna att tillfredsställa dessa inte går ihop. Känsliga personer brukar vilja slippa tänka på ekonomin, och kan ha en ganska högt ställd inre ribba för vad som behövs för att vardagen ska kännas bra och motiverande. I så fall kan det vara dags att fundera på att flytta till billigare boende, eller utöka inkomsterna lite.
Försäkringskassan har en hel del olika bidrag och tillskott du kan få om du snokar igenom dom. Ansök om städhjälp hemma t.ex. Det kan du få bidrag för. Städhjälp kanske kostar 1200kr i månaden, men Försäkringskassans bidrag för sånt är ofta mer än själva kostnaden; kan vara 2300kr i månaden t.ex. Då får du både städning hemma plus 1100kr extra i plånboken att röra dig med. Det kan vara motiverande nog, för att mobilisera ork till att ta tag i saker ytterligare. Bara man inte missbrukar det.
Hittar du ungefär vad som är fel, vad som ständigt återkommer, emotionellt (och det borde du kunna göra) så kan det sen vara svårt att hantera det helt på egen hand. Tala med din omgivning om saken, eventuellt sök kurator-kontakt på lokala vårdcentralen för att dryfta om detta, så får man lite outside opinion, är inte så självblind och ensam hela tiden. Fundera på det, seriöst.
Det här fixar du nog

om du ger det tid och inte är för hård mot dig själv. All förändring är svår, riktigt svår ibland. Och alla gör det olika, på sitt egna sätt.
Lycka till!