2022-06-05, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Jag är ingen ordbajsare.
Men ibland är det smart att vara korrekt.
Citera
2022-06-05, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbarnen
Du skrev att du haft problem i livet och då ämnet är att inte kunna sköta sin ekonomi så tänkte jag att du var i behov av hjälp. Ber om ursäkt om jag förolämpade dig.
Har aldrig skrivit att jag har haft problem i livet eller att jag har problem med min ekonomi.

Däremot har jag skrivit att jag inte är perfekt, och att det är vissa saker jag verkligen borde ta tag i.

Min ekonomi är däremot mer än god.
Citera
2022-06-05, 15:33
Medlem
Havrefrasets avatar
Skapa ett sparkonto, sätt in pengar och lås det i ett par år.
Citera
2022-06-05, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havrefraset
Skapa ett sparkonto, sätt in pengar och lås det i ett par år.
Var gör man det?
Citera
2022-06-05, 16:06
Medlem
f30malmos avatar
Jag räknar ut vad jag får använda per dag och lägger resten på ett annat konto dit kortet inte fungerar. Jag är ganska generös med mig själv, men håller mig strikt till att jag inte "har" mer. Sedan om jag måste överskrida en dag så får jag bara motsvarande mindre dagen efter.

Jag har inga problem med detta. Men min erfarenhet säger mig att folk som ofta gör av med alla pengar direkt, inte heller kan följa detta.
Citera
2022-06-05, 16:28
Medlem
antonthamans avatar
Det kan också vara värt att byta ut godis suget mot något annat ibland, vet hur det kan vara när man är hemma och har lite tråkigt, då är det lätt att köpa lite godis och kolla på en film eller nått, gör man det för ofta drar det iväg, testa att gå en promenad eller gör nått annat du tycker är för att komma på andra tankar, man behöver inte ständigt konsumera och stimuleras men det handlar om att göra det till en vana
Citera
2022-06-05, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser
Hej,

Jag får in pengar och sen försvinner dom(dem, de?) fort. Då menar jag alltså min inkomst efter nödvändiga utgifter är betalda så som räkningar, bredband m.m.

Pengarna försvinner och visst, en del går till små utgifter som godis, men summan blir ju stor om det händer hela tiden!

Jag behöver ordna upp min ekonomi. Vad bör jag göra, hur ska jag bära mig åt, en gång för alla?
Att tänka fatalistiskt á la "En gång för alla!" är nog att dra åt tumskruvarna oförlåtligt hårt. Risken att man misslyckas eller 'tar i för hårt' är alldeles för stor då. Minsta bakslag och man regredierar tillbaka till hopplöshetskänslan igen. Tillåt till att göra gradvisa förbättringar, och räkna med bakslag på vägen, så kommer det bli bättre.

Det låter inte som någon annan stjäl dina pengar, eller att du blir utpressad eller är fast i ett substansmissbruk, så jag tänker utgå ifrån det som sant.

Ostadig ekonomi har oftast bara två anledningar i så fall: Intellektuella svårigheter, eller emotionella svårigheter. Får inte intrycket, av hur du skriver, att det rör sig om stora intellektuella problem. Och du identifierar ju ditt egna problem med. Så då hamnar vi i emotionella svårigheter.

Ett spontant förslag är att lägga upp en budget för nästa månad, som är jättefin. Ta hela månadsinkomsten, kolla upp exakt(!) vad du har i hyra, el, vatten och andra utgifter. Dra bort det. Kolla sen på tidigare månader - t.ex. i nätbanken eller begär kontoutdrag från banken - hur mycket du spenderar på hälso-artiklar som tvål, rakhyvel, toapapper, andra nödvändigheter. Åtminstone på ett ungefär. Summera även ungefär hur mycket du verkar spendera på livsmedel som mat varje månad. Gör det så nära du kan (kan vara trixigt att räkna ut exakt bara ifrån konto-utdrag). Dra bort alla dom från månadsinkomsten med. Då bör du få kvar vad du har dig att röra dig med på fri hand. Dividera det på 30 så har du ungefär vad du kan röra dig med varje dag.

Nu till utmaningen: försök att hålla den budgeten, hårt. Varje gång du köper en glass på stan, tänk då på vad den kostar och hur mycket du har kvar sen. Var hela tiden medveten om vad du lägger ut på. Har du emotionella svårigheter att hålla i ekonomin, då kommer du stöta på svårigheter i att klara av att hålla det här. Och däri ligger nyckeln. Ta fram block och penna, och känn efter vad det är som tar emot, vad det är som blir fel.

Tänk och känn mycket, fundera och vrid och vänd, analysera dig själv öppensinnat. Om du köper glass för 500kr i veckan, vad är då känslan och inre tankegången bakom detta? Om du ska köpa en glass för 45kr på stan, vad är tankegången, vilket behov, vilket inre begär är det som du tillfredsställer? ("socker-behov" duger inte som svar). Det är ofta subtila, underliggande känslor eller dunkla inre scenarion. Var rannsakande och brutalt öppen med dig själv om det, och skriv. Kommer du inte på vad det är, så tänk från motsatt håll då: vad är det som känns- eller blir fel om du INTE handlar si eller så? osv.

Skriv ner alla dessa tankegångar på papper, ett efter ett, redigera inget utan bara skriv ner vad du kommer fram till. Och när du börjar närma dig nästa månadsutbetalning, börja då kika igenom papperet och försök hitta dom genomgående faktorerna, som förekommer oftast, som skäl till att utgifterna blir för stora.

Sen kan man komma ihåg att ibland befinner man sig i en levnadssituation där inre behovet av frihet och resurserna att tillfredsställa dessa inte går ihop. Känsliga personer brukar vilja slippa tänka på ekonomin, och kan ha en ganska högt ställd inre ribba för vad som behövs för att vardagen ska kännas bra och motiverande. I så fall kan det vara dags att fundera på att flytta till billigare boende, eller utöka inkomsterna lite.

Försäkringskassan har en hel del olika bidrag och tillskott du kan få om du snokar igenom dom. Ansök om städhjälp hemma t.ex. Det kan du få bidrag för. Städhjälp kanske kostar 1200kr i månaden, men Försäkringskassans bidrag för sånt är ofta mer än själva kostnaden; kan vara 2300kr i månaden t.ex. Då får du både städning hemma plus 1100kr extra i plånboken att röra dig med. Det kan vara motiverande nog, för att mobilisera ork till att ta tag i saker ytterligare. Bara man inte missbrukar det.

Hittar du ungefär vad som är fel, vad som ständigt återkommer, emotionellt (och det borde du kunna göra) så kan det sen vara svårt att hantera det helt på egen hand. Tala med din omgivning om saken, eventuellt sök kurator-kontakt på lokala vårdcentralen för att dryfta om detta, så får man lite outside opinion, är inte så självblind och ensam hela tiden. Fundera på det, seriöst.

Det här fixar du nog om du ger det tid och inte är för hård mot dig själv. All förändring är svår, riktigt svår ibland. Och alla gör det olika, på sitt egna sätt.

Lycka till!
Senast redigerad av Robbinist 2022-06-05 kl. 16:38.
Citera
2022-06-05, 16:59
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Gör det till en sport att spara, tävla med dig själv.
Citera
2022-06-05, 17:08
Medlem
Citat:
Hej,

Jag får in pengar och sen försvinner dom(dem, de?) fort. Då menar jag alltså min inkomst efter nödvändiga utgifter är betalda så som räkningar, bredband m.m.

Pengarna försvinner och visst, en del går till små utgifter som godis, men summan blir ju stor om det händer hela tiden!

Jag behöver ordna upp min ekonomi. Vad bör jag göra, hur ska jag bära mig åt, en gång för alla?

Citat:
Ursprungligen postat av casii
Om du ska ordna upp ekonomin. EN gång för alla!!!
Du måste du helt enkelt sluta äta godis. ( Är du 7 år eller ? )

Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Plocka ut en summa du ska leva för i kontanter.
Dela den i 4 högar.
Sedan är det vecka för vecka som gäller.
Betydligt enklare eftersom en vecka är kort och du ser dina mål tydligt.
Ofta har man pengar över och de sedlarna lägger man i en sparburk när man tar den nya veckans pengar.
Betalkort är ett elände, med kontanter blir det så tydligt.
Lycka till!

Du fick välmenta tips. Och om det var så enkelt hade du förmodligen klarat det redan.
Men frågan är också VARFÖR du spiller. Du saknar konsekvenstänkande. (och jag vet: det är inget som präglar svenska samhället).
Innerst inne vet du förmodligen att ekonomin är ett upplägg. Samhället lägger upp en propagandabild av att vi är fattiga och måste spara. Men vem som helst kan se igenom denna propagandalögn. Och om du tillhör de smarta som inser hur det går till, så finns ingen motivation till konsekvenstänket.
Det är en möjlig förklaring.
Sedan finns det människor som föraktar pengar, för de görs så viktiga - fast det bara är ett medel. Och om du föraktar pengatänket, så finns heller ingen motivation till konsekvenstänk.
Sedan är vi olika som människor. En del är snåla - en del är frikostiga.
När jag var i Norge för några år sedan hörde jag på radio, att de hade haft ett skuldsanering för de som satt sig i skuld. Men problemet var ändå kvar, för de som fått sina skulder efterskänkta, satte sig åter i nya skulder. Vissa människor har hål i fickorna, verkar det som.

Sedan är frågan om vad som är bra? Att vara generös har sina fördelar, men att vara oansvarig har såklart nackdelar. På grund av det system du lever i.

På åttiotalet såg jag ett inslag i en nyhetssändning. Det var om Sovjet, och människor intervjuades om ekonomin. Det fanns egentligen allt - men var svårt att få tag i. Köer för att få bostad. Köer för att få telefon. osv. En man visade sin plånbok. Den var TJOCK med sedlar. Pengar fanns i överflöd, för det var svårt att göra av med dem!
Citera
2022-06-05, 17:44
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Bränner pengarna på utemat, godis, billiga kläder men jag köper en del. Sådana saker. Ibland vet jag inte ens var pengarna går på men det försvinner hundralappar. Har dålig koll, minst sagt! Ska kolla på Lyxfällan, för det måste bli bättre.

Även när jag köpt mat för tillagning för tre veckor framåt så försvinner pengarna! Jag går i butiker ofta. Vet inte varför ibland...kanske är beroende av dopaminet från att köpa saker. Oj oj.

Har du några tips på hur jag kan få bättre koll och kartlägga min ekonomi, finns det några verktyg jag kan använda?

Har din bank någon form av utgiftskoll? Där du får statistik på vad exakt du bränner dina pengar på? Swedbank har det och jag tvivlar på att dom är ensamma i det.

Annars är ju lyxfällan, den jävla freakshow till cirkus som programmet är, rätt i en hel del. Det kan du ju använda dig av för att strukturera upp.

Sen kanske du ska försöka dig på att aldrig ha mer än en röding på kortet, resten av pengarna på en annan Bank.
I alla fall i en månad eller så. På det sättet tvingar du dig själv att inte kunna handla valfri skitsak som ögat begär för stunden.

Det kommer bli bökigt, jobbigt och besvärligt, men det kan lära dig att du måste strukturera dina köp i vardagen, du får lära dig att planera framåt då du inte har råd med bensin om du köper massa skit tidigare på dagen. Och vem vill stå där med 0 kr på kontot och soppatorsk?
Citera
2022-06-05, 17:49
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Hej,

Vad är det svåra? Bara köp inget och ät hemma.
Citera
2022-06-05, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Gör det till en sport att spara, tävla med dig själv.

haha, detta körde jag på ett tag. slutade med att jag mest åt potatis och var ute på kvällarna och letade pantburkar, trots att jag hade heltidsjobb. men jag är lite skev i skallen. hade nog varit rimligare att lägga upp en reko budget eller överväga att jobba några timmar på helgen utöver vardagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in