2022-06-05, 14:42
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du skriver att du helst inte jobbar alls. Hur får ni in pengar?
För att jag jobbar, men helst skulle jag inte jobba alls av orsaken att jag jobbar i vården. Men jag jobbar ändå, eftersom hyra, mat och bil måste betalas.
Det är tråkigt, jag får inte vara med frun då, och det finns inga möjligheter alls till löneökning.

Håller på plugga programmering med målet att jobba hemifrån någon gång, så jag kan prata med frun medans hon sitter på sängen och spelar wordfeud eller så.
Citera
2022-06-05, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
För att jag jobbar, men helst skulle jag inte jobba alls av orsaken att jag jobbar i vården. Men jag jobbar ändå, eftersom hyra, mat och bil måste betalas.
Det är tråkigt, jag får inte vara med frun då, och det finns inga möjligheter alls till löneökning.

Håller på plugga programmering med målet att jobba hemifrån någon gång, så jag kan prata med frun medans hon sitter på sängen och spelar wordfeud eller så.
Du verkar ha ett underbart liv.
Citera
2022-06-05, 14:47
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Varför tror du att jag skulle ha behov av en "god man"? Har lite för mycket på ett icke-räntebärande konto på min bank för närvarande efter att jag sålde aktier i slutet av förra året. Men i övrigt så ser det rätt bra ut.

Ska flytta pengarna snart, det är bara att det inte blivit av.

Jag tror ingenting. Jag sa bara att du har rätt till god man om du har behov av det.
Citera
2022-06-05, 14:47
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Du verkar ha ett underbart liv.
Ja det har jag egentligen, det är bara två saker till jag egentligen vill ha så skulle jag påstå att jag har ett helt perfekt liv.

Ett jobb som är kul och som jag tjänar lite mer på, gärna som jag kan jobba deltid på, typ skippa fredagar eller så. Typ 28.000 skulle räcka med väldigt god marginal (matar alltså tre barn på det också). Därför låter programmering lovande.
Och så vill jag sluta röka så jag kan bli missionerande jehovas vittne, utan att hyckla.
Sedan vill jag inte ha något mer i den här världen.
Citera
2022-06-05, 14:48
Medlem
Man kan skaffa en god man eller förvaltare som kontrollerar hur mycket du gör av dig med och hur du spenderar pengarna.
Citera
2022-06-05, 14:51
Medlem
Fondkonto på avanza, för över halva ditt fria kapital dit. Över tid kommer du jämna ut kurvan och tjäna i snitt 8 % per år, när du väl vill dra på en resa tillsammans med din pojkvänn eller ska köpa lägenhet så tar det en vecka innan du har pengarna på ditt vanliga konto vilket gör att du inte kommer slänga dom på shait.

För över direkt när du får in pengarna på ditt omto automatiskt så blir det ett ickeproblem, du har inte dom pengarna i vardagen. Allt sker automatiskt och du får plötsligt bara 5000 du kan leva för i månaden.
Citera
2022-06-05, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbarnen
Jag tror ingenting. Jag sa bara att du har rätt till god man om du har behov av det.
Men du kan väl förklara varför du tror att jag behöver en god man, eller?

Om jag säger att du har rätt till lpt så har jag väl en anledning till att jag säger det.
Citera
2022-06-05, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Och så vill jag sluta röka så jag kan bli missionerande jehovas vittne, utan att hyckla.
Sedan vill jag inte ha något mer i den här världen.
Men som JV är det ju nästa värd du är ute efter. Där har du paradiset ska du se. Om du är en av de 144000 vita männen.
Citera
2022-06-05, 14:58
Medlem
vantablacks avatar
Ett handfast tips:

Ha två konton i olika banker. Det ena, ditt "huvudkonto" är dit lönen kommer och räkningar betalas ifrån, dras på autogiro etc. Sen har du ett annat konto i en annan bank med ett tillhörande betalkort. Detta är dina "nöjespengar". För över en fast summa varje månad. Ha endast med dig det kortet i börsen när du rör dig ute. Kortet som hör till ditt huvudkonto lämnar du hemma. Ett effektivt sätt att låta pengar ligga ifred. Allt som blir över på huvudkontot för du över till ett sparkonto i slutet på månaden.
Lite samma upplägg som kontantmetoden, fast med kort.

Vill du verkligen strama åt så kör du bara kontanter (och lämnar kortet hemma), för du kan knappt betala någonstans med kontanter. Typ matvaruaffärer. Kontanter, som flera andra påpekat, gör det synligare vad du har och vad du köper, och det kommer mentalt bli svårare att knäcka en hundralapp för något så fjantigt som en påse godis.
Citera
2022-06-05, 14:59
Medlem
Citat:
Jag förstod, och jag förstod att du inte förstår skillnaden. Om du gjort det skulle du skrivit procentenhet.

Jag är ingen ordbajsare.
Citera
2022-06-05, 15:01
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser
Även när jag köpt mat för tillagning för tre veckor framåt så försvinner pengarna! Jag går i butiker ofta. Vet inte varför ibland...kanske är beroende av dopaminet från att köpa saker. Oj oj.
Du kanske kan börja veckohandla mat över nätet om de levererar i din stad t.ex mat.se mathem.se och lägga in färdiga inköpslistor så blir du inte frestad på samma sätt som i butiker där godis och snacks brukar vara nära kassorna för att locka.
Försök att göra annat som kan ge dig dopamin eller hålla dig sysselsatt t.ex träning, hobby och annat eller börja med hälsokost som förbättrar hur du mår t.ex 5-HTP, L-Tryptophan.
Citera
2022-06-05, 15:03
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Men du kan väl förklara varför du tror att jag behöver en god man, eller?

Om jag säger att du har rätt till lpt så har jag väl en anledning till att jag säger det.

Du skrev att du haft problem i livet och då ämnet är att inte kunna sköta sin ekonomi så tänkte jag att du var i behov av hjälp. Ber om ursäkt om jag förolämpade dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in