2022-06-05, 14:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Det var Amerikanska kärnvapen i Turkiet som initierade gensvaret i Kuba. Visste du inte det?
Oavsett så spelar det ingen roll. Det var 60 år sedan det hände. Vad har det med Rysslands invasion av Ukraina att göra?
Citera
2022-06-05, 14:28
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
1958/59, när USA stationerade Jupitermissiler på turkisk mark.
Ok, de kärnvapen som placerades i Turkiet var taktiska. Tanken var att avskräcka Sovjetunionen från att anfalla Europa med markstridskrafter vilket vi nu i efterhand vet att de hade planer på. Finns detaljerade planer på hur Sovjetunionens markstridskrafter skulle rulla in i både Polen och Danmark och allt däromkring.

Sovjetunionen placerade strategiska kärnvapen på Kuba. Vad tror du att de hade för uppgift i händelse av krig? Stoppa USA från att invadera Kanada?

Men jag förstår ändå inte vad detta har med Rysslands invasion av Ukraina att göra. Jag svarade att USA har inga kärnvapen i vare sig Polen eller de baltiska länderna och kommer aldrig att placera något där. 40st av de 50 placerade i Turkiet är nedmonterade.

Kalla kriget är över.
Senast redigerad av Conception 2022-06-05 kl. 14:30.
Citera
2022-06-05, 14:28
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
De baltiska länderna har varit medlemmar i Nato i 18 år nu. Inte mer än 30 mil från Moskva.

Hur många amerikanska baser och missilsystem finns där?

62 mil till Moskva från närmaste punkten i Lettland.
Citera
2022-06-05, 14:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
62 mil till Moskva från närmaste punkten i Lettland.
Det har du rätt i. Jag var lite snabb med avståndsbedömningen men för argumentets skulle så spelar det ingen roll om det är 10 eller 100 mil. Det är så nära man kan komma och ändå finns det inga kärnvapen där.
Citera
2022-06-05, 14:46
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Det behöver vi absolut diskutera mer.

Kan du belägga något av det du påstår?

Vi kan börja med den högst västvänliga sidan "Wikipedia"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2022...itarian_impact

Här ser vi att man tom vågar erkänna mellan 5 och 11 000 Ukrainska förluster fram till April. Detta exkluderar helt de 2 senaste månaderna av Rysk anfallsdoktrin som t..o.m fått skådespelaren Eländsky att erkänna ca 150 döda per dag sedan Aprils början. I verkligheten kan man alltså ta denna siffra X2.

Dessutom har Ukraina idag en reserv om ca 700 000 mobiliserade soldater / värnpliktiga som just nu kastas mot den ryska trumelden. Vi får titta in på sidan igen i Augusti och se vad som står där då.

De ryska förlusterna som tas upp är bara gissningar från Ukr / Us och vi kan alltså inte säga något alls om dem eller dess äkthet. Sannolikt det 3 dubbla mot vad man angett officiellt vilket borde handla om ca 6 - 7000.
Citera
2022-06-05, 14:52
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Vi kan börja med den högst västvänliga sidan "Wikipedia"

Det räcker att du säger ”Nej, jag har ingen fakta - jag gissar bara”.

Ser även att du följer trolltraditionen med öknamn…
Citera
2022-06-05, 14:53
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Men jag förstår ändå inte vad detta har med Rysslands invasion av Ukraina att göra.
Jag besvarade enbart din fråga.
Citat:
Kalla kriget är över.
Det kalla kriget mellan Sovjetunionen och västmakterna är onekligen över.

Likaså NATOs roll som försvarspakt. Sedan 1999 har NATO i tysthet omformats till globalisternas väpnade gren.
Citera
2022-06-05, 14:54
Medlem
Han är ett rysstroll betald av Kremel

Citat:
Ukraine and Russia
2014 Russian annexation of Crimea
In 2014, after Russia annexed Crimea and was engaged in a conflict with Ukraine over its eastern parts, Macgregor appeared on Russian state-owned network RT where he called for the annexation of the Donbas and said residents of the region "are in fact Russians, not Ukrainians, and at the same time, you have Ukrainians in the west and in the north, who are not Russians."[19][34]
Citera
2022-06-05, 14:57
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Likaså NATOs roll som försvarspakt. Sedan 1999 har NATO i tysthet omformats till globalisternas väpnade gren.
Eller som en motpol till Rysslands aggressiva expansion.
Citera
2022-06-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Trist för dig men Aftonbladet är inget jag läser.

Haha, dina åsikter och dina tankar är som Aftonbladets löpsedlar. Om du aldrig läst så lär du tyckte de världens bästa tidningen.
Citera
2022-06-05, 15:08
Medlem
Citat:
Varför svarar du inte på mina frågor?

För att störta en pro-rysk ledare som hade som uppgift att göra Ukraina till en rysk lydstat som Belarus menar du?

? Vad menar du? Att Ukraina inte har dödat en massa människor som ansåg sig mer som ryssar? Du är medveten om att många åkte in till Ryssland för jobba för Ukrainas ekonomi sjönk när USA och andra ledare gick in ditt efter kuppen 2019. Man blev, ”globaliserad” och in kastade man en pajas för styra landet. Kolla på Olivers Stones dokumentär från 2019, han är så extrem pricksäker och dokumentären har man plockat bort från diverse ställen men finns kvar på youtube
Citera
2022-06-05, 15:10
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
? Vad menar du? Att Ukraina inte har dödat en massa människor som ansåg sig mer som ryssar? Du är medveten om att många åkte in till Ryssland för jobba för Ukrainas ekonomi sjönk när USA och andra ledare gick in ditt efter kuppen 2019. Man blev, ”globaliserad” och in kastade man en pajas för styra landet. Kolla på Olivers Stones dokumentär från 2019, han är så extrem pricksäker och dokumentären har man plockat bort från diverse ställen men finns kvar på youtube
Oliver Stone var lika övertygad om att JFK dödas av gröna män från Mars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in