2022-06-05, 11:07
Medlem
forumusers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbarnen
God mans skyldighet är att följa dina önskningar men bara hjälpa dig att hålla reda på ekonomin. Så risken att du undanhålls pengar är liten.

Aha, visste inte det. Trodde att man skulle behöva ursäkta sig och liksom komma med hatten i handen för att få sina pengar.
Citera
2022-06-05, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser

Absolut, jag ska organisera detta. Tack.

När du har en lagom buffert så kan du börja med fonder och se pengarna växa.

Alternativt sätter du ett sparmål till något du gärna vill ha, som skulle göra ditt liv lite bättre. Det kan ju vara en resa, det kan vara en fin möbel... något du värdesätter.

Det blir lättare att spara om du har ett syfte med det.

Tänk att du på 4 år får ihop ca 100.000 kr om du sätter av 2000 i månaden. Som ett exempel.
Citera
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Hej,

Jag får in pengar och sen försvinner dom(dem, de?) fort. Då menar jag alltså min inkomst efter nödvändiga utgifter är betalda så som räkningar, bredband m.m.

Pengarna försvinner och visst, en del går till små utgifter som godis, men summan blir ju stor om det händer hela tiden!

Jag behöver ordna upp min ekonomi. Vad bör jag göra, hur ska jag bära mig åt, en gång för alla?

Hej

Skaffa ett anteckningsblock och skriv ner varje sak du köper.

Skriv vad det är och vad det kostar.

Så tittar du i boken varje dag eller varje vecka och summerar hur mycket pengar som gått åt.

Och så ser du direkt hur mycket du har kvar.

Tänk varje gång du ska köpa något. ”Behöver jag verkligen det här”
Säg meningen högt rakt ut så du verkligen funderar på om du ska köpa saken en gång till innan du köper den.

Spara pengar hos en kompis.
Helst någon du litar på
Spar 100 kr i månaden eller kanske 500 kr.
Sen måste du ringa kompisen om du verkligen vill ha pengarna.
Blir lite jobbigare.

Hoppas det funkar

Lycka till nu
Citera
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Aha, visste inte det. Trodde att man skulle behöva ursäkta sig och liksom komma med hatten i handen för att få sina pengar.
Nej det stämmer inte.
Citera
2022-06-05, 11:09
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Hej,

Jag får in pengar och sen försvinner dom(dem, de?) fort. Då menar jag alltså min inkomst efter nödvändiga utgifter är betalda så som räkningar, bredband m.m.

Pengarna försvinner och visst, en del går till små utgifter som godis, men summan blir ju stor om det händer hela tiden!

Jag behöver ordna upp min ekonomi. Vad bör jag göra, hur ska jag bära mig åt, en gång för alla?
Enklast är väl att sätta in pengar på ett sparkonto när du betalar räkningar. Det som blir kvar kan du spendera.
Citera
2022-06-05, 11:10
Medlem
Citat:
Nej, inget av dina påståenden stämmer överens med mig.

Jag har en tavla föreställande en del av Paris på min vägg av nostalgiska skäl.
Åh fan. Nästan lika illa :-)

Du ska veta att jag absolut inte klandrar dig. Vem fan gör alla rätt, liksom, Knappast jag.

Lycka till!
Citera
2022-06-05, 11:11
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
God mans skyldighet är att följa dina önskningar men bara hjälpa dig att hålla reda på ekonomin. Så risken att du undanhålls pengar är liten.
Vem som helst kan inte få god man. Det krävs någon form av sjukdom, psykiska besvär eller hög ålder för att kunna få en god man utsedd. Det är möjligt att TS klassar in här, men inte säkert. Det kostar också en del pengar att ha god man.

Numera finns det budgetappar för mobilen som man kan koppla direkt till bankkontot och därmed få feedback när man går utöver sin egna budget.
Citera
2022-06-05, 11:12
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vem som helst kan inte få god man. Det krävs någon form av sjukdom, psykiska besvär eller hög ålder för att ge rätt att få god man. Det är möjligt att TS klassar in här, men inte säkert.

Numera finns det budgetappar för mobilen som man kan koppla direkt till bankkontot och därmed få feedback när man går utöver sin egna budget.

TS kan ju testa att söka.
Citera
2022-06-05, 11:14
Medlem
Citat:
TS kan ju testa att söka.
Någonstans tror jag att ts kan fixa själv. Annars hade hen inte skrivit här, och därmed förstått problemet.

Jag har absolut inga problem med min ekonomi, men med andra saker. Det är så förbannat lätt för andra att mena att "det fixar du väl". Så fungerar det inte. Vissa saker för vissa är så sjukt tuffa, att det bara inte går, hur lätta de än kan verka för andra.

Tycker vi puffar för ts och försöker hjälpa.

En vacker dag skapar jag en tråd och behöver hjälp med mitt problem :-)
Senast redigerad av Pillerarm 2022-06-05 kl. 11:19.
Citera
2022-06-05, 11:15
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Någonstans tror jag att ts kan fixa själv. Annars hade hen inte skrivit här, och därmed förstått problemet.
Så om man kan skriva på Flashback så behöver man inte god man?
Citera
2022-06-05, 11:16
Medlem
forumusers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
När du har en lagom buffert så kan du börja med fonder och se pengarna växa.

Alternativt sätter du ett sparmål till något du gärna vill ha, som skulle göra ditt liv lite bättre. Det kan ju vara en resa, det kan vara en fin möbel... något du värdesätter.

Det blir lättare att spara om du har ett syfte med det.

Tänk att du på 4 år får ihop ca 100.000 kr om du sätter av 2000 i månaden. Som ett exempel.

Vad är en lagom buffert och vilka belopp kan jag börja på att spara för att de ska växa bra?

Försökte med ett mål, men det hjälpte inte. Det beror dock min dåliga disciplin. Så där ligger en del av problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Hej

Skaffa ett anteckningsblock och skriv ner varje sak du köper.

Skriv vad det är och vad det kostar.

Så tittar du i boken varje dag eller varje vecka och summerar hur mycket pengar som gått åt.

Och så ser du direkt hur mycket du har kvar.

Tänk varje gång du ska köpa något. ”Behöver jag verkligen det här”
Säg meningen högt rakt ut så du verkligen funderar på om du ska köpa saken en gång till innan du köper den.

Spara pengar hos en kompis.
Helst någon du litar på
Spar 100 kr i månaden eller kanske 500 kr.
Sen måste du ringa kompisen om du verkligen vill ha pengarna.
Blir lite jobbigare.

Hoppas det funkar

Lycka till nu

Sjysta tips, ska testa anteckningsboke samt att ställa frågan rakt ut (högt och tydligt) för varje vara jag plockar i butiken...det kan ju bli skoj

Om jag hade några kompisar skulle övervägt det ;-)

Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Enklast är väl att sätta in pengar på ett sparkonto när du betalar räkningar. Det som blir kvar kan du spendera.

Ska göra så. Räkningarna kommer ju dock inte alla på en gång. Så jag får räkna ut vad räkningarna på ett ungefär kostar, när lönen kommer, och sen ta det därifrån.
Citera
2022-06-05, 11:16
Medlem
Om du vill klara dig bra genom livet, så finns det några enkla saker att göra.

1 - Gå igenom dina utgifter/inkomster.

2-Skaffa en buffert på 100K. Eftersom du i dagsläget suger på pengar, så börja med 100kr, öka sen stegvis till 500,1K,5K,10K tills du är uppe på 100K.
Den här punkten kräver ganska mkt disciplin så den här måste du aktivt jobba på.

3- När du har en buffert, så kommer du inse att du inte behöver köpa en massa skräp, eller betala överpriser för saker, etc etc. Du blir nu inte sparsam utan nu börjar du fråga dig själv om du verkligen behöver tröja nr 17, eller 20par jeans, eller vad det nu är.
Nu blir det mkt enklare att inte slösa bort pengarna utan istället börja investera dem så att de passivt växer istället för att ta slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in