2022-06-04, 19:38
Medlem
DamnDiddies avatar
MEN enligt farsan är det ingen idé att ompröva det hos Skatteverket - då han babblade nått, som jag inte fattade, om att jag redan betalade-in så liten skatt, då jag levde på sjukpension, på garantinivå..

Är det sant: att jag inte skulle få tillbaka ca 70% av den förlusten, tillbaka, om jag omprövade skatten för den perioden??

Nån som kan förklara hur det kommer sig, om/att det är så..?
Citera
2022-06-04, 19:51
Medlem
Det är alltså 70% av förlusten som är avdragsgill. Dvs om du betalt in skatt kan du får göra ett avdrag på 30%av 70%, eller 21%, alltså kan du slippa betala (eller få tillbaka) drygt 12000.
Citera
2022-06-05, 02:03
Medlem
Glostrups avatar
Som killing.fields säger kan du inte få tillbaka själva förlusten, men du kan kvitta en del av förlusten mot inbetald skatt. Men det förutsätter att du har sålt din kryptovaluta och realiserat förlusten. Du kan alltså inte göra nåt avdrag bara för att valutan har gått ner i värde, utan den måste vara såld.
Citera
2022-06-05, 02:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Som killing.fields säger kan du inte få tillbaka själva förlusten, men du kan kvitta en del av förlusten mot inbetald skatt. Men det förutsätter att du har sålt din kryptovaluta och realiserat förlusten. Du kan alltså inte göra nåt avdrag bara för att valutan har gått ner i värde, utan den måste vara såld.

Det måste vara vinster inom samma inkomstslag man kvkttar förlusten mot.

Kapitalförluster kvittas mot kapitalvinster, man kan inte göra skatteavdrag för kapitalförluster mot inkomst av tjänst / pension.

Sannolikt kan TS inte glra något avdrag och av formuleringen TS gör så låter det som ISK och då blir det inget avdrag ändå
Citera
2022-06-05, 08:24
Medlem
Inga problem. Om man tror på alla andra cryptoexperter här kommer det snart vända och du kommer blir MILJONÄÄRRR!
Citera
2022-06-05, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det måste vara vinster inom samma inkomstslag man kvkttar förlusten mot.

Kapitalförluster kvittas mot kapitalvinster, man kan inte göra skatteavdrag för kapitalförluster mot inkomst av tjänst / pension.

Sannolikt kan TS inte glra något avdrag och av formuleringen TS gör så låter det som ISK och då blir det inget avdrag ändå

Nja. Man får ju 30% av underskottet i kapital som en skattereduktion så om det finns skatt på inkomst av tjänst så reduceras slutskatten med som högst skattereduktionen.
Citera
2022-06-05, 09:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Nja. Man får ju 30% av underskottet i kapital som en skattereduktion så om det finns skatt på inkomst av tjänst så reduceras slutskatten med som högst skattereduktionen.

Just så! Har aldrig utnyttjat den möjligheten!
Men har TS ISK så går der ju ändp ändå inte.
Citera
2022-06-05, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Just så! Har aldrig utnyttjat den möjligheten!
Men har TS ISK så går der ju ändp ändå inte.

Jag visste inte att det gick att handla med krypto i en ISK men har han gjort det så håller jag med dig.
Citera
2022-06-05, 11:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Jag visste inte att det gick att handla med krypto i en ISK men har han gjort det så håller jag med dig.

Det gör det säkert inte! Och vissa delar av kryptobranschen är ju såpass skuggig att skatteverket kanske inte godkänner uppgifterna man lämnar in. Hur verifierar man att man faktiskt gkort en förlust om man tex gjort affärerna anonymt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in