Citat:
Ursprungligen postat av
lone star
Undras om exemplet för Huddingevillan några inlägg bak, är representativt för marknaden? Dvs köpa för 8 miljoner till 85% belåning. Medelbelåningen i Sverige ligger väl runt 65%, så ytterst få betalar 3% amortering. Snarare är 1% det normala. Jag tippar det mest är bolån under 2 miljoner som är det vanliga med 85% belåning.
Kan någon upplysa mig om de fått låna (eller känt till nån som fått låna)över 5 miljoner av banken och själva betalt 15% med vanliga medelklasslöner(45t/mån var)? Vore intressant veta.
Stämmer verkligen ”Hur mycket får jag låna?” Prognoserna. När ni kontaktat bank. Eller har det varit mer restriktiva?
Varför skulle det inte vara represantivt och varför ska man inte som nyköpare kunna köpa med 85% belåning som är standardkravet? Det är hela 1.2 miljoner i kontantinsats, sen ska man ut med pantbrev och lagfartskostnad på ca 150 000 kr utöver det.
Menar du bara folk med innestående bostadsvinster (i denna osunda konstanta boprisuppgång) eller arvtagare endast ska ha möjlighet att köpa?
Det är ju det jag sagt hela tiden, dagens priser är bara för insiders med innestående bovinster som är curlade av sina akademiker föräldrar i ett ponzi scheme.
Min uträkning är för övrigt korrekt vad kostnaden blir vid 5% ränta, som blir astronomisk.
Man ska ut med 1.35 miljoner och får sen en kostnad på 39000 kr/mån vid 5% ränta för en Huddinge villa LOL