2022-06-04, 21:02
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
När spricker den här bubblan egentligen??? Vissa av oss har väntat 12 år nu, helt sjukt..

Den spricker just nu verkar det som.
2022-06-04, 21:29
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Den spricker just nu verkar det som.

Idiottoppen under Q12022 har just skalats bort när insikten om att evig (2024) nollränta endast var en fantasi föll in hos BLT.

Var det tar vägen nu framåt med räntor upp mot 4% ska bli spännande att följa. Tror själv på en vidare nedgång mot 90-100k/kvm redan i år för att sedan plana ut en stund då marknaden fryser upp. Vid 4% bolåneränta, kostnadsökningar, demografiska utmaningar och hyfsad nyproduktionstakt kan lägenheter i innerstan gå mot 75k/kvm utan att det är något konstigt alls. Jobbigt för dem som köpt under bullrushen 2015-2022 men inget nationellt problem som någon behöver bry sig om.
2022-06-04, 22:10
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Idiottoppen under Q12022 har just skalats bort när insikten om att evig (2024) nollränta endast var en fantasi föll in hos BLT.

Var det tar vägen nu framåt med räntor upp mot 4% ska bli spännande att följa. Tror själv på en vidare nedgång mot 90-100k/kvm redan i år för att sedan plana ut en stund då marknaden fryser upp. Vid 4% bolåneränta, kostnadsökningar, demografiska utmaningar och hyfsad nyproduktionstakt kan lägenheter i innerstan gå mot 75k/kvm utan att det är något konstigt alls. Jobbigt för dem som köpt under bullrushen 2015-2022 men inget nationellt problem som någon behöver bry sig om.

Delar din bild i sin helhet, kanske t om ner mot 65 000 -70 000 m2 vid 2% repo, men ingen vet hur hur högt räntan går, kan bli 3-4 repo. Säkert 50% prisfall då i Stockholms regionen.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-04 kl. 22:13.
2022-06-04, 22:51
Avslutad
Undras om exemplet för Huddingevillan några inlägg bak, är representativt för marknaden? Dvs köpa för 8 miljoner till 85% belåning. Medelbelåningen i Sverige ligger väl runt 65%, så ytterst få betalar 3% amortering. Snarare är 1% det normala. Jag tippar det mest är bolån under 2 miljoner som är det vanliga med 85% belåning.
Kan någon upplysa mig om de fått låna (eller känt till nån som fått låna)över 5 miljoner av banken och själva betalt 15% med vanliga medelklasslöner(45t/mån var)? Vore intressant veta.
Stämmer verkligen ”Hur mycket får jag låna?” Prognoserna. När ni kontaktat bank. Eller har det varit mer restriktiva?
2022-06-04, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Stämmer verkligen ”Hur mycket får jag låna?” Prognoserna. När ni kontaktat bank. Eller har det varit mer restriktiva?
Snarare tvärt om, de gör ofta undantag med större belåning. Däremot är det en riktigt grisig process, om du inte har kontakter eller betalar för private banking får du nämligen prata med meningslösa personer som sitter med den där webkalkylen och förstår den sämre än du gör.

Mer restriktiva handlar mer om att saker kan dyka upp när de gör kreditupplysning och liknande. Har du skulder hos kronofogden stämmer inte kalkylen så bra längre.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-06-04 kl. 23:09.
2022-06-04, 23:24
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Undras om exemplet för Huddingevillan några inlägg bak, är representativt för marknaden? Dvs köpa för 8 miljoner till 85% belåning. Medelbelåningen i Sverige ligger väl runt 65%, så ytterst få betalar 3% amortering. Snarare är 1% det normala. Jag tippar det mest är bolån under 2 miljoner som är det vanliga med 85% belåning.
Kan någon upplysa mig om de fått låna (eller känt till nån som fått låna)över 5 miljoner av banken och själva betalt 15% med vanliga medelklasslöner(45t/mån var)? Vore intressant veta.

Varför skulle det inte vara represantivt och varför ska man inte som nyköpare kunna köpa med 85% belåning som är standardkravet? Det är hela 1.2 miljoner i kontantinsats, sen ska man ut med pantbrev och lagfartskostnad på ca 150 000 kr utöver det.
Menar du bara folk med innestående bostadsvinster (i denna osunda konstanta boprisuppgång) eller arvtagare endast ska ha möjlighet att köpa?
Det är ju det jag sagt hela tiden, dagens priser är bara för insiders med innestående bovinster som är curlade av sina akademiker föräldrar i ett ponzi scheme.

Min uträkning är för övrigt korrekt vad kostnaden blir vid 5% ränta, som blir astronomisk.
Man ska ut med 1.35 miljoner och får sen en kostnad på 39000 kr/mån vid 5% ränta för en Huddinge villa LOL
Senast redigerad av slemhog 2022-06-04 kl. 23:28.
2022-06-04, 23:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Du är smått besatt av Sthlms innerstad, som om nedgången bara ska ske där i princip. Den blir givetvis ungefär lika hög i hela landet procentuellt
2022-06-04, 23:32
Avslutad
Citat:

Stämmer. Tittar man på pantbreven är det ytterst få villor som säljs som ens går över 50% belångsgrad eller ens i närheten av det
2022-06-04, 23:53
Medlem
Pwnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Stämmer. Tittar man på pantbreven är det ytterst få villor som säljs som ens går över 50% belångsgrad eller ens i närheten av det

Lite källor på det kanske, som du konsekvent kräver av andra.

Tittar man på Finansinspektionens eminenta rapport från april så är det drygt 50% av nya bolån som är på över 70% av inköpspriset och 75% som är på över 50% av inköpspriset.

Så datan säger att du gissningsvis är helt ute och cyklar då det går emot all logik att folk skulle ha relativt mer pengar att stoppa in i villor än i lägenheter, och om så var fallet så skulle samma individer gissningsvis låna lite till för att vinna budgivningen. Kanske rent utav är så det har gått till, att även villa"ägare" har lånat mer pengar än vad dom borde och att gemene barnfamilj tidigt i livet inte stoppat in 2.5-3m i kontantinsats.
2022-06-05, 00:04
Avslutad
Vi gjorde affär rätt nyligen. Hade beviljat lånelöfte på 7 miljoner av en storbank(den vi haft länge, enda vi kolla). Vi valde dock om och köpte en br som var ca 1.5 miljon billigare. Ca 64% belåning. När köpet var klart och vi kontaktade banken gick de lite i taket, det var inte populärt då lånelöftet gällde hus ej br. Trots det mycket lägre priset. Tog ett bra tags väntan i telefon innan det godkändes. Fick sedan vänta i en process på 2 månaders koll innan pengarna skickades ut. Var på håret vi hann få pengarna på tillträdesdagen. Kändes lite absurt. De var mycket nitiska..
2022-06-05, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sakfrågan är fortfarande att du och många andra missar att det är inte bara lånen som tappar i värde köpkraftjusterat utan även den belånade tillgången.
Att du sedan blir blir sur när du inte förstår att räntorna stiger i tider med hög inflation och det gör det ännu värre för låntagaren.
Det är sakfrågan.
Sen kan man låtsas att man kommer ha samma värdeökning eller ens få en värdeökning i tider med stigande räntor och prisökningar över hela linjen samt sjunkande reallöner.
Fortsätt att krama nominella värden och känn dig rik.
Ja, jag skrattar hela vägen till banken (inte för att jag så ofta har ärenden dit, men den ligger på vägen till Coop).
Senast redigerad av apa123456 2022-06-05 kl. 00:20.
2022-06-05, 00:20
Medlem
Citat:
Vi gjorde affär rätt nyligen. Hade beviljat lånelöfte på 7 miljoner av en storbank(den vi haft länge, enda vi kolla). Vi valde dock om och köpte en br som var ca 1.5 miljon billigare. Ca 64% belåning. När köpet var klart och vi kontaktade banken gick de lite i taket, det var inte populärt då lånelöftet gällde hus ej br. Trots det mycket lägre priset. Tog ett bra tags väntan i telefon innan det godkändes. Fick sedan vänta i en process på 2 månaders koll innan pengarna skickades ut. Var på håret vi hann få pengarna på tillträdesdagen. Kändes lite absurt. De var mycket nitiska..

Fast det är ju en jävla skillnad på att köpa hus och bostadsrätt, så det kanske inte var jättekonstigt att de behövde göra en ny prövning för det (även om jag är rätt övertygad om att du överdriver en aning angående att de ”gick i taket”…). För BR behöver exempelvis banken granska föreningens ekonomi innan de kan bevilja ett lån - ett lånelöfte är alltså inget absolut löfte överhuvudtaget - de kan mycket väl neka lånet om föreningen är kass, och man bör få det godkännandet INNAN man skriver på för att undvika dålig stämning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in