2022-06-04, 19:22
Medlem
Inga problem, oftast är det bara trevligt
Citera
2022-06-04, 19:25
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Stör mig inte det minsta så länge det inte blir uppenbart utdraget, överdrivet och sarkastiskt. Det klart man ska klara av att svara "detsamma" tillbaka. Det är ingen ansträngning och det allra minsta man kan begära i hyfs och artighet. Men det finns motsatta versionen också där den som är personal är väldigt kortfattad på ett artigt sätt men kunden ska överdriva sitt tackande och hålla på: "Tack så JÄTTEMYCKET, tusen tack, ha det bra nu, tack, tack, ha en riktigt bra helg, tack, tack, jättesnällt av dig, tack, tack, hej!..."

Betalar man med kort slipper man det. Man tackar för att visa att man har fått sin växel.

Men man vänjer sig väl vid alla nya seder. Kommer säga "detsamma" i fortsättningen. När de började önska trevlig helg trodde jag de skulle fråga om kvittot så hon sa "trevlig helg" och jag sa "nej tack".
Citera
2022-06-04, 19:26
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag kan inte förstå att det här är ett problem. När personal önskar ”Trevlig helg” på fredagen innan min jobbhelg kan jag visserligen känna ett styng av bitterhet när jag tänker på alla andra som ska ha en trevlig helg som inte jag ska ha, men det är ändå inget problem. Man säger ”Detsamma” och går iväg.
Citera
2022-06-04, 19:38
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Usch. Låt svenskar vara otrevliga. Vi trivs bäst då.
Haha, så sant!

På mina lokala butiker där jag är lite tjenis med personalen e det väl helt ok med önskan om trevlig helg och dylikt där jag svarar tack det samma.

Men när någon man aldrig sett och troligtvis aldrig kommer att se igen börjar lisma med liknande fraser drar jag öronen åt mig, riktigt obehagligt!

Ja, jag är etnisk svenne banan.
Senast redigerad av Dr.Kati 2022-06-04 kl. 19:43.
Citera
2022-06-04, 19:49
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Betalar man med kort slipper man det. Man tackar för att visa att man har fått sin växel.

Men man vänjer sig väl vid alla nya seder. Kommer säga "detsamma" i fortsättningen. När de började önska trevlig helg trodde jag de skulle fråga om kvittot så hon sa "trevlig helg" och jag sa "nej tack".

Även om jag alltid betalar med kort så bemöter jag blick och klämmer jag ur mig "Tack, hej" med ett kvickt leende och nick på huvudet. gjort på en halv sekund och är tillräckligt. Även om jag inte fått växel så har personalen i kassan ändå betjänat mig som kund. Även om det är pyttelitet jobb utan ansträngning så förtjänar det en halv sekunds artighet tillbaka tycker jag.

Att man råkar säga "nej tack" på fel fråga såsom du gjorde har väl hänt mig också och är bara att skratta bort efteråt. Jag brukar i regel säga "nej tack det kan du slänga" så är det uppenbart att jag menar kvittot vad de än frågar.
Citera
2022-06-04, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Fy satan så jobbigt.
Man har just betalat i kassan och så klämmer personen ut sig " ha en bra kväll" eller liknande.

Brukar skita i att svara nåt då jag inte orkar bry mig.
Jag är där för att handla, inte stå och kallprata med nån i kassan.
Sen är jag inte så heller, att man hälsar på allt och alla och så.
Men samdigit vill jag inte verka sur och otrevlig.

Jag kunde abolut bara dra fram" desamma" en jag skiter ju fullständigt i dom i kassan och att vara fejk är inte min grej.

Har märkt att vissa är värre än andra, tjejer och yngre böbiga killar är dom värsta, äldre kärringar är oftast bra.

Jag ska nu börja ha på mig hörlurar/airpods när jag handlar så jag slipper höra skiten och dom kommer förmodligen inte säga nåt åt mig när jag betalat.

Upplever ni detta som ett problem och hur har ni löst det?

Har du autism/aspergers? (seriös fråga)
Citera
2022-06-04, 20:10
Medlem
Håller med.
Finns många som blir nervösa i kassan och folk står bakom och glor på en. Ska man då verka trevlig och normal blir det fan inte kul.

Sen mår ju vissa inte så bra heller idag så dom orkar bry sig.

Det könns väldigt tillgjort och nåt dom är tvungen atr säga baea för att verka trevlig, men dom sitter liksom i kassan och behöver bara le och säga hej, scanna varorna och sen fråga om man ska ha kvitto.

Träffar man nån halvt bekant så säger man ju typ "ha de bra" eller nåt sånt men det är ju helt annars än mot nån man nyss träffat i kassan.

Ofta vill ju folk bara ta dig från a till b utan massa emellan.
Känns lite som detta, "bipity bopity bo what can i do for you?"
https://m.youtube.com/shorts/L0_DC0mthSI
Citera
2022-06-04, 20:18
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det har fan i mig inget med artighet att göra. Den här fenomenet ("Ha det bra nu!", "Ha en fortsatt trevlig dag!", "Åsåvilljatillönskaenfortsattrevligheeeeelg!") är något tillkommit de senaste åren, och det är mest yngre anställda som envisas med det.
Först tänkte att det kanske är Axfood centralt som gått ut med order om hur personalen ska uttrycka sig vid ett "kundmöte", men så kan det helt enkelt inte vara. I min kvartersbutik är det bara de nyanställda nittonåringarna som ropar de här besvärande och styltiga fraserna efter dig precis när du tagit dina varor och är på väg ut ur affären. Det är ENBART besvärande. Jag känner ingen som vill bli tillönskad en fortsatt trevlig helg av en främling. Det är falskt, det är jobbigt, det är cringe. Det känns också som att det är MYCKET mer för personalens skull, än för mottagarens. Man ska liksom spela med i deras jävla service-rutin.

Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Håller med.
Finns många som blir nervösa i kassan och folk står bakom och glor på en. Ska man då verka trevlig och normal blir det fan inte kul.

Sen mår ju vissa inte så bra heller idag så dom orkar bry sig.

Det könns väldigt tillgjort och nåt dom är tvungen atr säga baea för att verka trevlig, men dom sitter liksom i kassan och behöver bara le och säga hej, scanna varorna och sen fråga om man ska ha kvitto.

Träffar man nån halvt bekant så säger man ju typ "ha de bra" eller nåt sånt men det är ju helt annars än mot nån man nyss träffat i kassan.

Ofta vill ju folk bara ta dig från a till b utan massa emellan.
Känns lite som detta, "bipity bopity bo what can i do for you?"
https://m.youtube.com/shorts/L0_DC0mthSI

hahha ja lite som i den videon ja.
Så överdrivet och fejkat.

Minns för flera år sedan när en affär hade börjat anställa folk för att packa ner grejerna i kassan åt den.
För helvette alltså, folk är inte så jävla inavlade att dom inte klarar av att packa ner grejer i väskan själv.
Började gå på en annan affär efter det så slapp man stå där och vänta på att nån okänd jävel ska packa ner ens mat i påsen, och sen tacka för det dessutom. Blä.

Anra saker jag tycker är lika cp är när typ jehovas vittnen plingar på dörren och ska påtvinga folk med gud, eller folk på stan som trycker upp nån broshyr i ansiktet på en och säger att det ska va demnstration för bögars rättigheter imorgon
Senast redigerad av hennevilljagknulla 2022-06-04 kl. 20:21.
Citera
2022-06-04, 20:23
Medlem
Smugumins avatar
Du måste driva med oss nu va ts? Är ju bara trevligt om kassapersonal är extra trevliga
Citera
2022-06-04, 20:27
Medlem
Har ej detta problem då jag alltid har hörlurar när jag vistas ute i butiker.
Även när jag stöter på folk i min byggnad i hissen så har hörlurarna åkt på så mig är svår o kommunicera med
Jag hälsar dock på folk men inge mer än det stöter på så många jag känner varje dag så hade blivit ett jäkla snackande om dagarna om jag skulle kallprata med alla.
Citera
2022-06-04, 21:36
Medlem
Suecotes avatar
Jag tycker det är obehagligt att den amerikanska ytligheten kommit hit nu. Man ska vara glad, le, och önska varandra en trevlig dag eller trevlig helg i tid och otid. Trams.

De enda som behöver önska mig en trevlig helg är människor jag känner. Människor jag inte känner bryr sig lika lite om min helg som jag om deras, så det klarar jag mig bra utan. Falskhet är det värsta jag vet. Men jag snäser inte av folk. De menar ju väl.

Förr i tiden satt det mest medelålders tanter i kassan. De flesta var trevliga, men inte så glättigt ytligt som nuförtiden. Och var de inte så trevliga så var det skit samma. De kunde sitt jobb, de kunde priserna i huvudet och de kunde räkna ut växel utan att fråga en maskin först. Det var tider det!

Nästan värre är att folk i jobbmail håller på likadant. Det ska vara en fortsatt trevlig dag eller en fin kväll där också! Jävla hjon!

Citat:
Låt svenskar vara otrevliga. Vi trivs bäst då.

Inte otrevliga. Vi har bara lite svårt med sociala kontakter. Det sitter i vårt DNA. Vi är de ensamma backstugusittarnas folk, vi sköter oss själva och skiter i andra. Vi pladdrar inte nonsens med främmande människor. Det finns helt klart en viss charm i det. Bara andra svenskar förstår
Senast redigerad av Suecote 2022-06-04 kl. 21:50.
Citera
2022-06-04, 21:51
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Jag tycker det är obehagligt att den amerikanska ytligheten kommit hit nu. Man ska vara glad, le, och önska varandra en trevlig dag eller trevlig helg i tid och otid. Trams.

De enda som behöver önska mig en trevlig helg är människor jag känner. Människor jag inte känner bryr sig lika lite om min helg som jag om deras, så det klarar jag mig bra utan. Falskhet är det värsta jag vet. Men jag snäser inte av folk. De menar ju väl.

Förr i tiden satt det mest medelålders tanter i kassan. De flesta var trevliga, men inte så glättigt ytligt som nuförtiden. Och var de inte så trevliga så var det skit samma. De kunde sitt jobb, de kunde priserna i huvudet och de kunde räkna ut växel utan att fråga en maskin först. Det var tider det!

Nästan värre är att folk i jobbmail håller på likadant. Det ska vara en fortsatt trevlig dag eller en fin kväll där också! Jävla hjon!

Inte otrevliga. Vi har bara lite svårt med sociala kontakter. Det sitter i vårt DNA. Vi är de ensamma backstugusittarnas folk, vi sköter oss själva och skiter i andra. Vi pladdrar inte nonsens med främmande människor. Det finns helt klart en viss charm i det. Bara andra svenskar förstår
Jävligt bra formulerat, håller med om allt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in