Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-04, 12:08
  #28597
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Vad är det den här tjejen som spände fast sig själv i nätet (!) på Roland-Garros protesterar mot egentligen? "1028 dagar kvar" står det på hennes t-shirt, jag får det till runt 1 april 2025. Ska det föreställa en klimatprotest, eller?

Längst ner på hennes tröja står det "Sista förnyelsedatum" eller något sådant på franska. ?

https://www.dn.se/sport/semifinalen-...sjalv-i-natet/
Klimataktivist. De verkar fokusera på tennis. Greta attackerade Federer. Andra aktivister spelade tennis på Credit Suisses (Federers sponsor som visst investerat i några kolgruvor i Asien) kontor men frikändes i rätten eftersom "klimatkrisen var så akut"!
Citat:
It is explained that there are 1028 days left in the world to determine their fate and avoid a climate catastrophe. The countdown was launched by activists on March 28, 2022. They are convinced that France and its environment will suffer irreparable damage if nothing is done in the next 3 years.
https://news.storyua.com/Sport/amp/23086
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-06-04 kl. 12:24.
Citera
2022-06-04, 12:23
  #28598
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Klimataktivist. De fokuserar på tennis. Greta attackerade Federer. Andra aktivister spelade tennis på Credit Suisses (Federer's sponsor som visst investerat i några kolgruvor i Asien) kontor men frikändes i rätten eftersom "klimatkrisen var så akut"!
Tre år - jaha, en ny variant av Gretas (och mamma Malenas) retoriska fint med "nedräkning tio år" alltså.

Under tiden verkar det inte precis som om isen håller på att ta slut. Googlade häromdan runt efter sjörapporter från radio i Kanada (av privat och ovetenskapligt intresse - jag tycker helt enkelt det skulle vara så coolt att höra deras motsvarighet till våra nautiska rapporter, från Nova Scotia upp till Grönland, typ. ) Det visade sig att de inte längre sänder det i vanlig radio - alla fartyg har ju ändå internet i någon form numera - men jag lyckades hitta litet aktuella sjöuppgifter för den kanadensiska atlantkusten. Det visar sig att de har isbergsvarning ungefär ner till Cape Race på Newfoundland (känt för alla Titanic-fans) och att kanten för stadig drivis just nu går någonstans vid 55 breddgraden, alltså i höjd med mellersta Labrador (eller Skåne, på den här sidan Atlanten). Vi är nu i början av juni.

Låter inte precis som katastrofal brist på is för årstiden. Hur var det, skulle inte Nordpolen bli isfritt på sommaren inom 20-30 år eller något sådant?
Citera
2022-06-04, 18:08
  #28599
Medlem
Stefan4s avatar
Så, Federer har spelat minipingis mot Bear Grylls, på en bergssida i de schweiziska Alperna. Man lär sig något nytt varje dag.

Hela avsnittet kan ses här, med pingismatchen i slutet: https://www.youtube.com/watch?v=HtNskmlR6lc
Citera
2022-06-04, 18:27
  #28600
Medlem
Men, utan att vara insatt i regelverket, låter det onekligen som en misstänkt diskning när en spelare i affekt kastar sin racket i backen och vidare upp på läktaren.

Om jag förstått regelverket korrekt... Så blir du diskad om du slår mot domare, funktionär (bollkalle) etc. med boll eller racket oavsett avsikt eller mening om det är en död boll (eller i detta fall racket)...

OM det vore så att publik träffas av boll skulle det möjligen ge "Code violation" och varning...
Citera
2022-06-04, 18:30
  #28601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Kollektiv avstängning vs individuell? Medvedev har inte startat nåt krig, men Djokovic valde att inte vaccinera sig.

Om tennisen skulle stänga av spelare och länder skulle även Monica Seles varit avstängd 1993 när hon blev knivhuggen... Vissa sporter har helt enkelt valt andra linjer än "övriga" världen... t.ex. var även Formel 1 aktiva i Sydafrika delvis under apartheid och även tennisen drog ut på det längre än övriga sporter
Citera
2022-06-06, 14:10
  #28602
Medlem
https://www.vk.se/2022-06-06/ymer-kl...rldsrankningen

Citat:
Ymers grand slam-turnering ger dock eko på herrarnas världsrankning. Svensken klättrar tolv placeringar, från 95:e till 83:e plats. Han har som bäst varit rankad 67:a.

Grattis! Hoppas han kan klättra ytterligare.
Citera
2022-06-06, 15:25
  #28603
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurovision4ever
Om tennisen skulle stänga av spelare och länder skulle även Monica Seles varit avstängd 1993 när hon blev knivhuggen... Vissa sporter har helt enkelt valt andra linjer än "övriga" världen... t.ex. var även Formel 1 aktiva i Sydafrika delvis under apartheid och även tennisen drog ut på det längre än övriga sporter
Det har du rätt i. Seles var aldrig avstängd fast jänkarna (lite senare) bombade TV-stationen, en vital bro och annat i hennes hemstad. I år sparkar Wimbledon ut ryssar och vitryssar (och med det sin egen rätt att dela ut rankingpoäng). Men Macron kanske i hemlighet gillar ryssar

(Seles hade visst erhållit politiska hot. Men knivattacken sades ha utförts av en Steffi-stalker.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-06-06 kl. 15:28.
Citera
2022-06-06, 16:02
  #28604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det har du rätt i. Seles var aldrig avstängd fast jänkarna (lite senare) bombade TV-stationen, en vital bro och annat i hennes hemstad. I år sparkar Wimbledon ut ryssar och vitryssar (och med det sin egen rätt att dela ut rankingpoäng). Men Macron kanske i hemlighet gillar ryssar

(Seles hade visst erhållit politiska hot. Men knivattacken sades ha utförts av en Steffi-stalker.)

Min poäng var visserligen att tennisen inte stängde av Jugoslaver när de fick embargo mot sig i FN och t.ex. inte fick spela fotbolls-EM men "bara" gör ryssar och belarusier neutrala... Vad Wimbledon beslöt var egentligen samma som IOC rekommenderat och övriga sporter gjort...

Samtidigt har ju den här Peng-debatten om påstådde sexuella övergrepp som gör att WTA inte håller tävlingar i Kina för närvarande.. DÄR kunde de sätta ner foten... men inte pga en invasion?? konstig logik i mina öron... även om jag förstår att tennispelare kanske inte är lika "nationella" som andra sporter och de ändå är ute och reser (och många bor utomlands) året runt
Citera
2022-06-06, 17:18
  #28605
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurovision4ever
Samtidigt har ju den här Peng-debatten om påstådde sexuella övergrepp som gör att WTA inte håller tävlingar i Kina för närvarande.. DÄR kunde de sätta ner foten... men inte pga en invasion?? konstig logik i mina öron... även om jag förstår att tennispelare kanske inte är lika "nationella" som andra sporter och de ändå är ute och reser (och många bor utomlands) året runt

På vilket sätt har WTA agerat annorlunda i exemplen du nämnde?

Håller man tävlingar i Ryssland, eller Belarus, numera? Eller har man stängt av kinesiska spelare från touren?
Citera
2022-06-06, 17:42
  #28606
Medlem
Världens bästa (enligt egen utsago i alla fall) tennisspelare på gräs, Nick Kyrgios, är i farten den här veckan i Stuttgart. Match imorgon mot Jiri Lehecka. I dubbel har han teamat upp med Bublik, ett synnerligen passande val om ni frågar mig. Knäppgök i par med knäppgök.
__________________
Senast redigerad av psonpson 2022-06-06 kl. 17:51.
Citera
2022-06-06, 17:45
  #28607
Medlem
wwrs avatar
Det är så olika händelser att det är svårt att diskutera, men jag förstår vad Eurovision4ever menar. Att WTA inte tävlar i Kina är en kraftig reaktion på händelserna, tycker jag med. Ryssarna får spela på touren utom Wimbledon. Den anklagelsen omfattar storkrig. Vad som hände med Peng Shuai var mer osäkert vad jag förstår. (Personligen anser jag att de borde spela i nästan alla lägen och utnyttja kontakterna för att försöka påverka.)

Feminismen gör att Metoo bedöms hårt. Nike-Salazar fick väl "bara" 4 år för att han provat på sina söner hur mycket testosteronsalva man kunde ge utan att bli upptäckt. Han ansåg låg kroppsvikt väsentlig, så han hade sagt till någon av sina adepter att hon hade den bredaste baken i hela startfältet. Då fick han livstid. (Fast visst var det dumt sagt.) Någon mer incident var visst inblandad.

Men jag lämnar den diskussionen. Det är för olika saker för att kunna jämföra.

Ryssarna fick spela i Frankrike men får inte spela i England. Få se hur det fortsätter. Blir det bara Storbritannien som "vågar" banna dem?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-06-06 kl. 18:15.
Citera
2022-06-06, 19:17
  #28608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
På vilket sätt har WTA agerat annorlunda i exemplen du nämnde?

Håller man tävlingar i Ryssland, eller Belarus, numera? Eller har man stängt av kinesiska spelare från touren?

Nej egentligen har man straffat Kina ganska lågt i jämförelse... Kina som land har inte bestraffats mer än fråntagande av tävlingar... Nu ska man iofs inte jämföra sexuella övergrepp med invadering och krig...

Men WTA borde agerat utifrån detta KRAFTIGARE mot Belarus och Ryssland... eller som fotbollen åtminstone det sistnämnda... Tennisen är en av väldigt få sporter som egentligen inte gjort... någonting förutom att stänga av de från den snart glömde tävlingen "Davis Cup"... och 1-2 tävlingar på ett år...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback