2022-06-03, 08:14
Medlem
I stockholm så tror jag att Moderaterna lider ganska mycket av sviterna efter skandalerna inom sjukvården. Den höga graden av korruptionen och de sjuka kostnaderna som främst moderaterna har jobbat fram leder helt enkelt till en akut förtroendebrist för moderaterna i Stockholm.
Citera
2022-06-03, 09:42
Medlem
ronaldo77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det är inte säkert att det var ett smart drag av SD att begära misstroende mot Morgan Johansson. Magdalena Andersson hotar med att avgå om Johansson faller, vilket hon kan göra utan risk eftersom hon ändå sitter kvar till det ordinarie valet.

Magdalena Andersson hoppas att hon kan skrämma Moderaterna till att inte stödja SDs misstroende och därmed splittra oppositionen mitt i valrörelsen. Kristersson är säkert rädd för att ge den här kurdiska vilden i riksdagen makt att avsätta statsministern när Sverige sitter i Nato-förhandlingar med Turkiet. Det kan framstå som oseriöst av väljarna.

Smart agerat av Andersson och kanske en blunder av SD.
Det hela hänger på om svenskarna går på Magdalenas lögner om att det är oppositionen som orsakar en everntuell regeringskris. Det finns absolut ingenting som tvingar Magdalena att avgå bara för att en minister fälls, att påstå detta är patetiskt med tanke på att sossarna inte ens har avgått när de inte fått igenom sin budget.

Om oppositionen lyckas tydliggöra detta för väljarna så kan de mycket väl tjäna på denna situation.
Citera
2022-06-03, 11:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det är inte säkert att det var ett smart drag av SD att begära misstroende mot Morgan Johansson. Magdalena Andersson hotar med att avgå om Johansson faller, vilket hon kan göra utan risk eftersom hon ändå sitter kvar till det ordinarie valet.

Magdalena Andersson hoppas att hon kan skrämma Moderaterna till att inte stödja SDs misstroende och därmed splittra oppositionen mitt i valrörelsen. Kristersson är säkert rädd för att ge den här kurdiska vilden i riksdagen makt att avsätta statsministern när Sverige sitter i Nato-förhandlingar med Turkiet. Det kan framstå som oseriöst av väljarna.

Smart agerat av Andersson och kanske en blunder av SD.

För SD gäller att visa att de är opposition, om kurden räddar Andersson är det bra för SD. Om regeringen faller är det bra för SD. Om M räddar regeringen är det bra för SD.

På vilket vis skulle det vara dåligt för SD? Vem kommer säga: "Jag vill ha mindre invandring så jag tänkte rösta på SD, men nu när SD vill avsätta den massinvandringsvurmande Morgan och Muslim-Magdalena blir sur så struntar jag i det och röstar för mer invandring istället!" Det finns inga sådana väljare. De väljare som tycker detta är dåligt hade aldrig röstat SD ändå. Vad miljöpartister och andra vänsterliberaler i sjuklövern tycker spelar ingen roll för väljarstödet till SD.
Citera
2022-06-03, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
För SD gäller att visa att de är opposition, om kurden räddar Andersson är det bra för SD. Om regeringen faller är det bra för SD. Om M räddar regeringen är det bra för SD.

På vilket vis skulle det vara dåligt för SD? Vem kommer säga: "Jag vill ha mindre invandring så jag tänkte rösta på SD, men nu när SD vill avsätta den massinvandringsvurmande Morgan och Muslim-Magdalena blir sur så struntar jag i det och röstar för mer invandring istället!" Det finns inga sådana väljare. De väljare som tycker detta är dåligt hade aldrig röstat SD ändå. Vad miljöpartister och andra vänsterliberaler i sjuklövern tycker spelar ingen roll för väljarstödet till SD.

Ja det är bra på så många sätt. Så till exempel sätts fokus på att (s) bara är en bräcklig minoritetsregering, till råga på allt med en sådan renons på samhällsansvar att man gör upp med en politisk vilde om stöd åt en ljusskygg organisation som kanske till och med stöder eller i vart fall samarbetar med en terroriskorgaisation. Att träffa en sådan uppgörelse är att försätta Sverige i en farlig situation, men (s) sätter i vanlig ordning partinyttan före statsnyttan. Det är t ex detta som fram till valet bör hamras in i folks medvetande.
Citera
2022-06-03, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
På vilket vis skulle det vara dåligt för SD?
Jag tror inte det är dåligt för SDs opinionssiffror av det skälet att ingenting påverkar SDs opinionssiffror. SD har redan lagt flera misstroendeförklaringar i riksdagen men stått still i opinionen i fyra år.

Däremot hade det varit dåligt om Magdalena Andersson hade lyckats splittra oppositionen, vilket nu inte ser ut att bli fallet.

Till en annan sak: Expressen skriver att Moderaterna i Stockholm får 16,9 procent i Stockholm och S 33,6 i senaste SCB.

https://www.expressen.se/nyheter/ms-nya-kalldusch-kraftigt--ras-i-viktiga-valjargruppen/
Citera
2022-06-03, 13:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Till en annan sak: Expressen skriver att Moderaterna i Stockholm får 16,9 procent i Stockholm och S 33,6 i senaste SCB.

https://www.expressen.se/nyheter/ms-nya-kalldusch-kraftigt--ras-i-viktiga-valjargruppen/

Ja M har gjort bort sig i Sthlm. För SD är det ingen skillnad för M behandlar SD som paria. Efter valet byter nog några borgerliga partier sida tillsammans med MP och stöttar S (Intressant att Expressen räknar MP till vänsterblocket trots att de nu styr tillsammans med borgarna! ). Men historiskt har det svängt mycket i sthlm. Det har aldrig varit en sossekommun eller en moderatkommun.
Citera
2022-06-03, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Ni SD-troll trodde att SD skulle få 25 procent valet 2018 men sen när ni såg att ni fick 17 procent så började ni gråta på Flashback. Inse att svenska folket inte älskar SD och alla inte tycker att partiet är bra. Er narcissism vet inga gränser. Svenska folket har andra frågor de tycker är viktiga, inte bara migration.
Nog för att jag inte ska mata dig ditt uppenbara troll men Svenska folket tycker att migrationen samt lag och ordning är viktiga frågor eller vilka frågor anser du vara av högre rang just nu med skjutningar dygnet runt?

Bra trollande förövrigt!
Citera
2022-06-03, 15:11
Medlem
SD verkar ligga stabilt på 20% och hade ledningen inte agerat dörrmatta för globalisterna och liberalerna i Moderaterna hade man legat högre nu, det är bara att inse att Åkesson behöver bytas ut då han nu i stället håller partiet tillbaka från dess fulla potential vilket är några procent över 20 enligt mina bedömningar.

Dock sagt har SD inte sjunkit något då corona och sedan Ukraina tagit fokus och då går många väljare som alltid tillbaka tillfälligt till partierna som styr dvs S.

Det är alltså en svacka som redan börjat gå över och skjutningar och annat börjar ta fart igen vilket kommer ge SD knuffen upp till 20% detta valet.

Vänstertrollen i tråden och deras ”analyser” är inte mer än deras förhoppningar.
Citera
2022-06-03, 21:42
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
SD verkar ligga stabilt på 20% .
Nej. Majsnittet på valdigital är 18,4. Och då är Sentio och Novus med som överskattade SD vid förra valet.
Citera
2022-06-03, 22:14
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Jag tror att det är ganska enkelt att förklara den negativa trenden för SD. Både M och S har i sin retorik skärpt immigrationspolitiken och plockar hem gamla väljare. Visst är de opålitliga i frågan och kraftlösa i praktiken, men att snacka är alltid bra för att få röster. Dessutom är folk i allmänhet politiskt ointresserade och har inte alls kläm på att vi beviljar cirka 100.000 nya uppehållstillstånd årligen.
Så är det. Det är även ett underbetyg för oppositionspartierna.
Jag hoppas att SD som idag har stora ekonomiska resurser (partistöd m.m.) pumpar ut fakta inför valet (och även betydligt mer mellan valen), bl.a. beviljade medborgarskap per år, på valaffischer o.s.v., istället för de menlösa valaffischerna de körde 2018 där det enda budskapet var "SD 2018".
Citera
2022-06-04, 09:01
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Så är det. Det är även ett underbetyg för oppositionspartierna.
Jag hoppas att SD som idag har stora ekonomiska resurser (partistöd m.m.) pumpar ut fakta inför valet (och även betydligt mer mellan valen), bl.a. beviljade medborgarskap per år, på valaffischer o.s.v., istället för de menlösa valaffischerna de körde 2018 där det enda budskapet var "SD 2018".

Vill dock hävda att man måste ha visioner. Orsaken till att Alliansen vann valen 2006 och 2010 var att man ville ha ett systemskifte. Det måste finnas ett väl genomtänkt annat system som gynnar medborgarna. Jobbskatteavdraget var viktigt och det ska löna sig att arbeta. Det var också Alliansen som satte regler för de privata aktörerna inom offentlig sektor. Man kan inte bara påpeka problemen och vad man ska göra åt dem, utan vad man kan ge medborgarna. De som lever i ett gängrelaterat område ska ha möjlighet att flytta samtidigt som man tar bort ebo-lagen.
Citera
2022-06-04, 10:08
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
SD verkar ligga stabilt på 20% och hade ledningen inte agerat dörrmatta för globalisterna

Nej sd ligger inte stabilt på 20%

För övrigt är det nazister och afs som håller på med tuggade om "globalisterna"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in