Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Det är inte säkert att det var ett smart drag av SD att begära misstroende mot Morgan Johansson. Magdalena Andersson hotar med att avgå om Johansson faller, vilket hon kan göra utan risk eftersom hon ändå sitter kvar till det ordinarie valet.
Magdalena Andersson hoppas att hon kan skrämma Moderaterna till att inte stödja SDs misstroende och därmed splittra oppositionen mitt i valrörelsen. Kristersson är säkert rädd för att ge den här kurdiska vilden i riksdagen makt att avsätta statsministern när Sverige sitter i Nato-förhandlingar med Turkiet. Det kan framstå som oseriöst av väljarna.
Smart agerat av Andersson och kanske en blunder av SD.
För SD gäller att visa att de är opposition, om kurden räddar Andersson är det bra för SD. Om regeringen faller är det bra för SD. Om M räddar regeringen är det bra för SD.
På vilket vis skulle det vara dåligt för SD? Vem kommer säga:
"Jag vill ha mindre invandring så jag tänkte rösta på SD, men nu när SD vill avsätta den massinvandringsvurmande Morgan och Muslim-Magdalena blir sur så struntar jag i det och röstar för mer invandring istället!" Det finns inga sådana väljare. De väljare som tycker detta är dåligt hade aldrig röstat SD ändå. Vad miljöpartister och andra vänsterliberaler i sjuklövern tycker spelar ingen roll för väljarstödet till SD.