• 1
  • 2
2022-06-04, 09:01
Bannlyst
Jag var duktig i många år med benson men sedan en otäck händelse inträffade för inte så längesedan så påbörjade jag en bensokur, dvs dagligt intag av benso i tro om att stabilisera mitt psyke en aning, en klapp på axeln. Diazepam är det enda jag får tag på för tillfället och jag kör 20mg om dagen. Första 1-2 dagarna märker jag av intaget med ett fjuttigt "mini-rus" sen vänjer kroppen sig och jag känner absolut ingenting därefter, förutom att ångesten såklart är blåses bort.

Brukar som längst knapra i 2 månader i sträck sen lägger jag ner. Nu har det gått lite mer än 1 månad och nu när jag tittar tillbaka på mitt liv under denna tid så har jag insett ett par saker (som jag alltid funderat över tidigare i livet när jag använt benso, men aldrig kommit till klarhet om).

Trots att jag personligen inte känner några större förändringar mer än att ångesten dämpas så har jag bla:
- Fått mindre jobb gjort än någonsin, vissa dagar har jag bara skitit i att jobba (jobbar mestadels från hemma).
- Bråkat mer med familjen än vanligtvis. Kan bli riktigt iskall. Hade en gigantisk fight där jag rentav skrämde mina käraste. Fan...
- Börjat undvika polare, föredrar att hålla mig för mig själv. Minskad lust att umgås med andra.
- Allmänt lägre energi om dagarna, längesedan det varit så segt att vakna på morgonen. Skulle även vilja påstå att livslusten/livsglöden eller vad man nu kallar det, är lägre än vanligt.

Allt detta trots att jag inte har någon ångest... det borde ju göra mig gladare än något annat...

Det största är väl att jobbet gått dåligt och jag förstört relationer inom familjen, samt ghostat bort polare. Grejjen är att jag inte känner av någon större förändring i hur jag mår dock, verkligen NOLL direkt känsla av att jag förändrats eller tagit aktiva val att försämra mitt liv eller bete mig mindre optimalt - men jag antar att det är något personlighetsförändrande som smyger sig på i bakhuvudet?

Jag har använt alla slags droger. Jag har för mycket längesedan to.m varit tungt beroende av opiater, men det är bara benso som gör mig såhär. Det känns som det sätter sig på hjärnan på något sätt, och äter upp ens psyke innifrån. Som någon slags parasit, det är så extremt subtilt att det inte ens går att sätta fingret på det.

Är det någon som känner igen sig? Ursäkta om detta inlägg blev "flummigt" men det kanske är någon som förstår vad jag försöker förmedla? Love and peace to you all.
Senast redigerad av pungfittan 2022-06-04 kl. 09:07.
Citera
2022-06-04, 09:35
Medlem
davetheslaves avatar
Du beskriver en depression, bensobruket är ett symtom på de snarare än orsaken, skulle jag tippa på.
Citera
2022-06-04, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av davetheslave
Du beskriver en depression, bensobruket är ett symtom på de snarare än orsaken, skulle jag tippa på.

Njae, hade inget av det det jag nämde innan jag började med bensokuren. Ångesten blev jag dock av med.

Om någon känner igen sig dela gärna med er.
Citera
2022-06-04, 09:48
Medlem
davetheslaves avatar
Ring en läkare, nämn alla problem utom benson - läkaren kommer diagnostisera dig med depression med 100% säkerhet.

Så tänker jag.

Men du känner dig bäst själv.
Citera
2022-06-04, 10:14
Medlem
Efter några år på SSRI (som de lurade på mig) och sedan diverse benzo och opiater så föll jag längre och längre ner.

Är helt fri från detta idag och har lärt mig att känna ångest är del av att leva.
Ibland mår man bra, ibland mår man mindre bra.
Bara att hantera det.

Går du till en läkare med dina problem så kommer de garanterat skriva ut någon antidepressiv medicin till dig.
Något som kommer förstöra för dig ännu mer.

Skit i allt vad läkare heter och försök så gott du kan att finna små glädjestunder i livet.
Identifiera vad som gör dig glad.

Vi är beroende av andra människor så försök umgås med de som ger dig energi och glädje.

Lär dig leva med dina demoner.
Citera
2022-06-04, 10:19
Medlem
Enligt FASS så ska Benso bara användas i högst några veckor. Och sedan så dyker toleransen upp, och man kan må som du beskriver. Dessa symtom är också en mild abstinens eftersom det är starkt beroendeframkallande. Och har det en gång börjat, så blir det bara värre och värre. Och abstinensen är inte nådig. Så om du kan, undvik Benso. Nu gör det bara mer skada än nytta. Jag har varit i samma situation men fortsatte, mitt livs största misstag.
Senast redigerad av sabrina56 2022-06-04 kl. 10:21.
Citera
2022-06-04, 10:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av davetheslave
Ring en läkare, nämn alla problem utom benson - läkaren kommer diagnostisera dig med depression med 100% säkerhet.

Så tänker jag.

Men du känner dig bäst själv.

Tyvärr jag i princip "vet allt" om depression, vill inte låta otrevlig.
Förmodligen innan du var född eller var ett litet barn, så satt jag där och sköt heroin.

Det är dock för längsedan.
Sköt mig fint i 10plus år nu, bara trillat dit igen på benson nu, verkar det som...

Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Enligt FASS så ska Benso bara användas i högst några veckor. Och sedan så dyker toleransen upp, och man kan må som du beskriver. Dessa symtom är också en mild abstinens eftersom det är starkt beroendeframkallande. Och har det en gång börjat, så blir det bara värre och värre. Och abstinensen är inte nådig. Så om du kan, undvik Benso. Nu gör det bara mer skada än nytta. Jag har varit i samma situation men fortsatte, mitt livs största misstag.

Vad jag vill komma fram till är hur det verkar sätta sig på hjärnan, och som en parasit verka döda din själ, systematiskt, i det undermedvetna. Jag har aldrig sett någon diskutera detta tidigare därför tog jag mig mod att göra en egen tråd om det.
Citera
2022-06-04, 11:05
Medlem
Självklart. Been there, done that. Ditt lån av lugn ska betalas tillbaka, med ränta.

Det kommer att bli värre ju längre du äter det, och du kommer att gå ur detta med mer ångest än tidigare (under en period). Det är en hundraprocentig garanti jag kan ge dig. Allt annat är en fysisk omöjlighet.

Hjärnan gillar inte att vara trög, så när du nu ständigt dämpar dess signaler genom att mata den med den dämpande signalsubstansen GABA så kommer den att försvara sig genom att öka intensiteten i sina signaler.

Resultatet manifesterar sig till en början i fysiskt beroende, tolerans och ökad ångest.

För att illustrera hur det faktiskt blir ett fysiskt beroende:
I extremt allvarliga fall fall (nu snackar vi dundermängder och under mycket lång tid, inget du får ut av en respekterad läkare) så kommer hjärnan att ha ökat styrkan i signalerna såpass mycket att det innebär en direkt livsfara att sluta plötsligt med benzon - en grav missbrukare som plötsligt upphör med drogen kan alltså dö av att inte ta drogen.

När samma fenomen sker av alkoholism så kallas det Delirium tremens. Jag vet inte om det får samma namn vid benzomissbruk, men det är exakt samma effekt (faktum är att det är exakt samma ämne som orsakar det - signalsubstansen GABA)

Jag har själv varit väldigt beroende av skiten, men min vän var grövre och fick 3 gånger epilepsianfall och turer till akuten när personen desperat försökte sluta cold turkey.

Den goda nyheten är att hjärnan också kan lära sig att dämpa sina signaler (precis som när den lär sig att öka sina signaler/bli beroende), men det tar tid, precis som i det omvända fallet

Och nu förstår du säkert varför man inte ska knapra det under långa perioder
Senast redigerad av Daudodidi 2022-06-04 kl. 11:34.
Citera
2022-06-04, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Självklart. Been there, done that. Ditt lån av lugn ska betalas tillbaka, med ränta.

Det kommer att bli värre ju längre du äter det, och du kommer att gå ur detta med mer ångest än tidigare (under en period). Det är en hundraprocentig garanti jag kan ge dig. Allt annat är en fysisk omöjlighet.

Hjärnan gillar inte att vara trög, så när du nu ständigt dämpar dess signaler genom att mata den med den dämpande signalsubstansen GABA så kommer den att försvara sig genom att öka intensiteten i sina signaler.

Resultatet manifesterar sig till en början i fysiskt beroende, tolerans och ökad ångest.

Men är det ändå inte imponerande hur man lyckats skapa en substans som så extremt subtilt smyger sig in på hjärnan, äter upp psyket innifrån och tar över? Man känner ju fan inte av ens 1% att det håller på att gå neråt. Det är som en psykos fast man känner sig 100% frisk/medveten och slås inte av minsta lilla insikt om att något håller på att gå snett. Sjukt läskigt.
Citera
2022-06-04, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungfittan
Men är det ändå inte imponerande hur man lyckats skapa en substans som så extremt subtilt smyger sig in på hjärnan, äter upp psyket innifrån och tar över? Man känner ju fan inte av ens 1% att det håller på att gå neråt. Det är som en psykos fast man känner sig 100% frisk/medveten och slås inte av minsta lilla insikt om att något håller på att gå snett. Sjukt läskigt.
Mjo, men det är nog oftast inte av ondska som de flesta läkare skriver ut det (kan vara bra att understryka det). Dels så kan vissa faktiskt behöva det under en kort period och dels så är det främst fysiska åtgärder (som medicinering, operation, kost, motion, etc) som läkarna har bäst kunskap kring.

De flesta läkare har inte utbildat sig i hur man hanterar livets problem (som jag skulle tippa på är en betydligt vanligare orsak till ångest än vad t.ex. hjärnskador är) genom andra livsförändringar som flytt, byta jobb, finna nya vänner, hantera sociala interaktioner m.m.

Men jag tror bestämt att de flesta som äter det regelbundet det inte mår bättre av det. Idag behandlas tyvärr psykisk ohälsa som om det oftast berodde på en fysisk sjukdom - när jag i själva verket tror att orsaken oftast är ens livssituation. Jag är varken läkare eller psykolog, men det är vad jag tror.

Och egentligen så är själva processen i hjärnan inte något som människan har skapat eftersom det finns naturligt i naturen också i form av alkohol. Den största skillnaden från alkohol är väl typ att du inte får baksmälla några timmar senare av benzo eller att du inte blir illamående som av alkohol
Senast redigerad av Daudodidi 2022-06-04 kl. 11:59.
Citera
2022-06-04, 11:48
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungfittan
Allt detta trots att jag inte har någon ångest... det borde ju göra mig gladare än något annat...

Det är väl ändå inte så konstigt? Om din ångest minskar på grund av att liv blir bättre, så blir du glad och trygg. Om din ångest minskar för att du tillför någon substans, så resulterar det inte i någon lycka. Det finns ju liksom ingen GRUND för att inte ha ångest, och då minskad ångest gör inte i sig ditt liv bättre.

Det är i normalfallet inte ångesten som är problemet, utan det man har ångest över (gäller förstås inte om man har en ångestsjukdom).

Sedan kan faktiskt frånvaro av ångest vara ett problem när man t ex bråkar med någon eller tar viktiga beslut i livet. Ångesten står ofta för något, och utan ångest blir man vårdslös. Det är ungefär som att vara ständigt bedövad. Man känner ingen smärta, så man ramlar och slår sig.
Citera
2022-06-04, 14:42
Medlem
CockWitchs avatar
Det spårar alltid med benso. Förr eller senare, jag åt hundra xanor under fyra dagar och drack. Sen fick jag psykos och sluddrade i två veckor. Det spårade. Benso är ingen lösning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in