Citat:
Ursprungligen postat av
george-nada
Sverige var INTE neutrala under andra världskriget. Läs på.
Jo, utåt sett var vi det. Det är alltså du som bör läsa på.
Du kan börja här: "
Under både första och andra världskriget var Sverige neutralt"
https://www.levandehistoria.se/node/6062
Citat:
Ursprungligen postat av
Arcane
Frågan är mer varför vi skulle vara det? Snarare visar väl andra världskriget att eftergiftspolitik och ”neutralitet” gentemot skurkstater och diktatorer som hotar omvärlden bara uppmuntrar dem att fortsätta med sina aggressioner, vilket i slutändan kan drabba en själv.
Därför att vår neutralitet under andra världskriget inte gick ut över folket, till skillnad från första (se länken ovan från Forum För Levande Historia). Varför upprepa samma misstag igen?
Bara för att vara USA till lags? De kommer knappast tacka oss. Den enda som gynnas är vår statsminister som får ett toppjobb på en amerikansk bank efteråt. Total korruption, som tydligen hejas på av den stora fårmassan i Sverige.
Och sen tror ni att Ryssland är korrupt
Citat:
Ursprungligen postat av
Arcane
Måste man vara homosexuell för att hoppas på ukrainsk seger (aka vara ”russofob”)?
För det första är det ingen som vinner i krig.
Russofobi definieras som "
stark fruktan för (och motvilja mot) allt ryskt.".
Att många russofober även uppvisar starka homofobiska drag är ett faktum som t ex visas av språket.
Testa t ex att sök på "putinrunkare" på Flashback och se att du får upp hundratals resultat.
Att dessutom jag som är Flashbacks mest neutrala medlem (kolla bara på min avatar som knappast kan påstås representera Ryssland!) skulle vara någon "Putinrunkare" bara för att jag anser att Ryssland är våra vänner lika mycket som Ukraina, det är löjeväckande minst sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arcane
Ukrainarna slåss för sin existens som stat mot invaderande ryssar, inte för att de ”älskar krig”. De enda här som verkar älska krig är Putin och de som försvara invasionen. Slut på konflikten önskar nog de flesta, men inte med att Putin får sin vilja igenom.
Även Putin vill ha slut på konflikten, det kan jag lova dig.
Eller har han själv påstått något annat?
Ingen fred är villkorslös och Putin vill ha en ordentlig fred som kan hålla.
Säga vad man vill om invasionen, men när det gäller fred har han helt rätt inställning.
Det är ingen idé att sluta en fred som ändå resulterar i att man mördar varandra (så som det var innan invasionen).
Citat:
Ursprungligen postat av
Arcane
Att belöna Putin för hans krig med eftergifter i någon ”fredsförhandling” skulle bara uppmuntra honom att fortsätta hota sin omvärld och ge signalen till andra skurkstater att anfallskrig mot grannländer kan löna sig.
Den åsikten får stå för dig.
Mig veterligen har inget annat land betett sig som Ukraina gjort nu innan invasionen, så det skulle vara svårt för Ryssland att invadera ett annat land på samma sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arcane
Skurkstater och diktatorer är verkligen inte våra vänner. Visst kan man bedriva handel med dessa ändå, men man kan aldrig lita på dem och ska därför aldrig göra sig beroende av import från dem när det gäller strategiskt viktiga produkter och råvaror.
Om vi kan vara vän med USA, som är det land som startat flest krig och mördat flest människor i modern tid, kan vi väl vara vän med Ryssen?
Eller går det inte för att du är russofob?
I övrigt anser jag att inget land borde göra sig beroende av strategiskt viktiga produkter/råvaror av något annat land om alternativ finnes. Suveränitet är viktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
StudiumValor
Josua 4:e kapitlet
"Och Rubens barn och Gads barn och ena hälften av Manasse stam drogo väpnade åstad i spetsen för Israels barn, såsom Mose hade tillsagt dem. Det var vid pass fyrtio tusen män som så drogo åstad, väpnade till strid, för att kämpa inför HERREN på Jerikos hedmarker."
NIGEL BIGGAR menar att ett rättfärdigt krig inte nödvändigtvis ställer sig emot det så kallade
kärleksbudskapet då det skyddar de sina, något en radikal pacifistisk etik misslyckas med när ryssen anfaller trots att man försökt att förhandla i fredssamtal.
Läs även Lukas och Matteus som lyfter fram värdet av mod och vikten av att lyda under det som är rätt och att stå upp för sin sak och det som är rättfärdigt.
Inte vika ner sig utan att kämpa för de ideal man tror är bäst för människan.
Ryssen är inte bäst för människan med sitt anfallskrig.
Vi måste ta kampen innan denna farsot sprider sig.
Vem har försökt förhandla i fredssamtal?
Mig veterligen har USA provocerat Ryssen sen kalla kriget tog slut.
Är det din seriösa uppfattning att kriget började när Ryssen gick in i Ukraina med marktrupper?
I mina ögon handlar det här inte ens om Ukraina utan om Ryssland och USA.