"Tycker du att det var rätt att flyga in flygplanen i World Trade Center tornen?"
"Ja det gör jag, men jag är ingen terrorist".
Att tycka något kan ju också vara att göra något, men visst jag förstår att ni avser att man skall begå en fysisk handling för att kunna betraktas som terrorist. Och så kan det ju vara, men det är också det då som jag ifrågasätter här.
Det aviga med det skulle då också vara att ingen är terrorist förrän den faktiskt har "gjort" något. Att "gå med" i en terroristorganisation kan ju vara lite tvetydigt. Det är ju inte precis så att de för medlemsförteckning.
Sedan kommer en intressant definition av vad det skulle vara att göra något, av StudiumValor
Citat:
Jo frågan är vad ansluter betyder. Är man behjälplig på något sätt så GÖR man något; lagar mat, tvättar kläder åt terrorister, talar för terroristernas sak för att vinna anhämgare mm i syfte att främja terrorism
Och just den där lilla grejen, att "tala för terroristernas sak", var just vad som föranledde min fråga i trådstarten. Sedan kommer dock tillägget "i syfte att främja terrorism". Men jag skulle vilja påstå, att en terroristorganisations mål är som regel inte själva terrorismen i sig, utan den syftar till att tjäna ett högre mål. Och då uppstår frågan om den som talar för en terroristorganisation inte i syfte att främja terrorismen, utan att främja det högre mål som terroristorganisationen strävar efter, inte längre är terrorist?
Går man på vad experten säger så räknas en anhängare av en terroristorganisation, som terrorist, och går man då på synonymordboken så är en anhängare och en sympatisör synonymt. Det innebär då att på samma vis som den som sympatiserar med nazismen är en nazist, så är den som sympatiserar med en terroristorganisation själv terrorist.
Det innebär att den som sympatiserar med IS, själv är en terrorist.
Jag måste ändå säga att jag känner att det är en rätt tuff gränsdragning, men å andra sådan så kanske det är helt rätt. Har man en sådan åsikt, så får man väl stå för den och inse att om man sympatiserar med en terrororganisation, då står man för deras handlingar och då är man också själv en terrorist, även om man själv inte "tryckt på knappen".
Jag tror jag har mitt svar. Då får jag ta mina funderingar ett snäpp till, men det gör jag i en ny, annan, tråd då det skulle bli OT i denna.
Tack för synpunkter, länkar m.m.