2022-04-18, 09:37
Medlem
Lundbondens avatar
EM kvalet är över. Enda överarskningen var att Serbien slog ut Slovenien.

2 Wild card platser till VM kommer dock finnas. Troligt att Slovenien får en av platserna.
Citera
2022-04-20, 09:38
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden
EM kvalet är över. Enda överarskningen var att Serbien slog ut Slovenien.

2 Wild card platser till VM kommer dock finnas. Troligt att Slovenien får en av platserna.

du menar VM väl?

du har dock rätt Slovenien borde få en av platserna dock så kan den gå till Vem som helst av Nederländerna, Schweiz och Tjeckien. Japan kan också lika bra till om IHF vill ha ett icke Europa land till Wild Card.

Ingen har anning om hur Ihf väljer wild cardsen.

För övrigt hur tur har Belgien som kvalar in till VM enbart för man lottades mot Ryssland?

Man slog för övrigt ut ett av dem sämre länderna från EM slovakien för att få stora äran att möta Ryssland som blivit utkastade.
Citera
2022-04-20, 12:37
Medlem
Lundbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
du menar VM väl?

du har dock rätt Slovenien borde få en av platserna dock så kan den gå till Vem som helst av Nederländerna, Schweiz och Tjeckien. Japan kan också lika bra till om IHF vill ha ett icke Europa land till Wild Card.

Ingen har anning om hur Ihf väljer wild cardsen.

För övrigt hur tur har Belgien som kvalar in till VM enbart för man lottades mot Ryssland?

Man slog för övrigt ut ett av dem sämre länderna från EM slovakien för att få stora äran att möta Ryssland som blivit utkastade.

Ja, VM. Skrev fel.

Vette fan vem dom slänger Wild Carden på. Kan lika gärna bli nån av Angola, Kuba, USA, Tunisien. "Exotiska länder" för att växa sporten. Skulle inte ha något emot om Grekland blev inbjudna. De verkar vara ganska bra.
Citera
2022-04-20, 18:22
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ja, VM. Skrev fel.

Vette fan vem dom slänger Wild Carden på. Kan lika gärna bli nån av Angola, Kuba, USA, Tunisien. "Exotiska länder" för att växa sporten. Skulle inte ha något emot om Grekland blev inbjudna. De verkar vara ganska bra.

tror inte dem slänger den på något av dessa då Wild cards lär delas ut innan deras turneringar spelas.
Citera
2022-05-06, 23:52
Medlem
Varför fick Martin Boqvist lämna landslaget? Enda rimliga är väl att han och Glenn Solberg inte kom överens el finns någon annan rimlig förklaring?
Citera
2022-05-08, 23:01
Medlem
Verkligen ingen som vet varför Martin fick sluta i landslaget?
Citera
2022-05-09, 11:32
Medlem
Lundbondens avatar
Bengan har gått bort. Vila i frid.
Citera
2022-05-09, 12:57
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:

En tråkigt nyhet även om ingen kan leva för evigt.

Bengan lade grunden till mitt och många andras handbollsintresse utan att man för den delen har utövat sporten annat än på gymnastiken.

Tack för den här tiden Bengan och vila i frid. Mina tankar går till närmaste familjen.
Senast redigerad av Panzeradler 2022-05-09 kl. 12:59.
Citera
2022-05-09, 14:20
Medlem
snillet_1s avatar
Ja, mycket tråkiga nyheter. Det måste väl ändå vara en av svensk idrotts största ledare alla sporter inräknade. Stor del av ens barndom att titta på handbollsmästerskapen varje vinter, Stefan Lövgren var min favorit bland "Bengan Boys" minns jag även Magnus Andersson med sin bollkänsla och sitt spelsinne gillade jag starkt.

Lite kommentarer från gamla spelare:

Så minns handbollshjältarna Bengt ”Bengan” Johansson

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/1O43AB/sa-minns-de-svenska-landslagsspelarna-bengt-bengan-johansson

Här en artikel med lite fler bilder, bland annat när de firar ett guld på Avenyn i Göteborg:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/k6gGx9/bengt-johansson-ar-dod-handbollslegendaren-blev-79-ar
Citera
2022-05-09, 18:58
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
En tråkigt nyhet även om ingen kan leva för evigt.

Bengan lade grunden till mitt och många andras handbollsintresse utan att man för den delen har utövat sporten annat än på gymnastiken.

Tack för den här tiden Bengan och vila i frid. Mina tankar går till närmaste familjen.

Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Ja, mycket tråkiga nyheter. Det måste väl ändå vara en av svensk idrotts största ledare alla sporter inräknade. Stor del av ens barndom att titta på handbollsmästerskapen varje vinter, Stefan Lövgren var min favorit bland "Bengan Boys" minns jag även Magnus Andersson med sin bollkänsla och sitt spelsinne gillade jag starkt.

Lite kommentarer från gamla spelare:

Så minns handbollshjältarna Bengt ”Bengan” Johansson

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/1O43AB/sa-minns-de-svenska-landslagsspelarna-bengt-bengan-johansson

Här en artikel med lite fler bilder, bland annat när de firar ett guld på Avenyn i Göteborg:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/k6gGx9/bengt-johansson-ar-dod-handbollslegendaren-blev-79-ar

"The Bengan Boys"..

https://youtu.be/jMJ3T0cGMRY
Citera
2022-05-11, 01:08
Medlem
allt.o.ingets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

Jag tycker han till och med är svensk idrotts största ledare. Vem ska kunna peta ner honom från den tronen? Svennis? Tommy Svensson? Curt Lundmark?

Svennis tränade aldrig landslaget.

Tommy Svensson gjorde succé med landslaget i två mästerskap, men misslyckades efter VM 94 att stabilisera Sverige i toppen.

Curt Lundmark tog det där OS-guldet, men sen inget mer.

Bengt Johansson personifierade svensk idrottsrörelse under nästan två decennier. Han är störst, ingen tvekan.
Citera
2022-06-03, 13:03
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabb1122
Varför fick Martin Boqvist lämna landslaget? Enda rimliga är väl att han och Glenn Solberg inte kom överens el finns någon annan rimlig förklaring?
Nej anledningen är den man kunde ana, om än fortfarande lite mystisk.

Afton-Flinck har en lång intervju med Boqvist nu. Martin berättar att han stängdes ute och när han konfronterade Glenn Solberg fick han veta att Glenn var obekväm med Martin, Glenn kände sig inte bekräftad av Martin. Glenn fick inte beröm. (!)

Jag gissar att Boqvist rörde sig så hemtamt med laget och hade en stil som gjorde Solberg personligen osäker, och osäker på om han verkligen styrde laget. Udda tillfällighet att situationen nådde vägs ände samtidigt som ett mästerskapsguld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in