2022-06-02, 13:42
och herrejösses vilket skit Linux Lite var. Det blir till att hitta nåt annat. Firefox gick inte ens att installera och det gick knappt ens att komma ut på nätet då den tappade kontakten hela tiden med WIFI:t.
Fler minuter att starta upp dessutom.
Citera
2022-06-02, 15:37
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Nej, att vilja testa något annat är första steget. Fördelen med Linux är att systemet inte motarbetar dig, vill du ändra något är det oftast möjligt med lite arbete.

Låter ju bra
Citera
2022-06-02, 16:03
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
ja, det blir windows som startar som vanligt. USB-booten har sen hoppat ner i listan igen nästa gång man går in i BIOS

Testar Rufus nu istället
Angående detta med "usb-boot hoppat ned i listan nästa gång man gick in": Kan kanske bero på at du glömde spara dina ändringar i bios innan du gick ut.
Citera
2022-06-02, 16:09
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Angående detta med "usb-boot hoppat ned i listan nästa gång man gick in": Kan kanske bero på at du glömde spara dina ändringar i bios innan du gick ut.
nej, det var det inte. och testade ett flertal ggr. verka ha med att XFCE-versionen inte funkade, men Mate gjorde det lite senare.
Citera
2022-06-02, 16:41
Medlem
unetbootin
Citera
2022-06-02, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Låter ju bra
Förutom att det är mångt och mycket ren lögn. Linux är definitivt motarbetande användaren. Beroende på din hårdvara har du drivrutiner som krånglar på sätt man som användare av Windows/MacOS aldrig stött på tidigare. Dessutom har jag ett flertal gånger varit med om att Linux bara lägger av vid en uppdatering, något som aldrig skett tidigare heller för den delen.
Citera
2022-06-02, 20:56
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daesh
Förutom att det är mångt och mycket ren lögn. Linux är definitivt motarbetande användaren. Beroende på din hårdvara har du drivrutiner som krånglar på sätt man som användare av Windows/MacOS aldrig stött på tidigare. Dessutom har jag ett flertal gånger varit med om att Linux bara lägger av vid en uppdatering, något som aldrig skett tidigare heller för den delen.
För mig funkar Linux bra. Mindre krångel än under Windows. Se där, en anekdot i varje riktning.

Jag kan förtydliga vad jag menar med att jag inte blir motarbetad i Linux. Det är den känslan jag får under Windows och som var anledningen till att jag tog hoppet över. Det var DOS 5 på min första PC, sen har det varit Microsoft för min del i bra många år. Men det har blivit mer och mer tydligt att en dator med Windows på är en dator jag får låna. Den är inte min, den tillhör Microsoft. De vill att jag ska ha det lugnt och trevligt när jag sitter med min lånedator. Men man får inte titta under huven, ändra för mycket eller tro att man har någon kontroll.

Med GNU/Linux är jag fri. Mina datorer är mina datorer, kreativitet vad gäller skapandet av systemet uppmuntras. Jag blir inte motarbetad helt enkelt.
Citera
2022-06-02, 22:11
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
För mig funkar Linux bra. Mindre krångel än under Windows. Se där, en anekdot i varje riktning.

Jag kan förtydliga vad jag menar med att jag inte blir motarbetad i Linux. Det är den känslan jag får under Windows och som var anledningen till att jag tog hoppet över. Det var DOS 5 på min första PC, sen har det varit Microsoft för min del i bra många år. Men det har blivit mer och mer tydligt att en dator med Windows på är en dator jag får låna. Den är inte min, den tillhör Microsoft. De vill att jag ska ha det lugnt och trevligt när jag sitter med min lånedator. Men man får inte titta under huven, ändra för mycket eller tro att man har någon kontroll.

Med GNU/Linux är jag fri. Mina datorer är mina datorer, kreativitet vad gäller skapandet av systemet uppmuntras. Jag blir inte motarbetad helt enkelt.
Lustigt att det sällan är någon som klagar på MacOs från denna aspekt. Det enda som folk klagar på Mac är att det är dyrt eller "bögigt", möjligen att det är dåligt med spel (vilket stämmer - precis som på Linux).
Citera
2022-06-02, 22:41
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Man kan ju även köpa en färdig skiva med distributionen på, om man vill slippa krånglet med att ladda ner ISO-filer och verifiera dessa. Då kan TS lägga krutet på att lära sig hur man använder Mint, hur det fungerar och så vidare. Kostar bara någon 50-lapp eller så, vilket är värt slanten om man slipper besväret.
Citera
2022-06-03, 03:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Lustigt att det sällan är någon som klagar på MacOs från denna aspekt. Det enda som folk klagar på Mac är att det är dyrt eller "bögigt", möjligen att det är dåligt med spel (vilket stämmer - precis som på Linux).

Att jämföra Linux med Unix är som att jämföra HAT med KÄRLEK eller Ryssland och Sverige! Närå, se nedan:

# Spel finns till alla system, om man letar:

https://stadia.google.com/
https://www.xbox.com/en-US/xbox-game-pass/cloud-gaming

# Vi har SteamOS på Linux nu:

https://store.steampowered.com/steamos

# Angående Topic - Jag svarar för att vara vänlig för ni alla gör det komplicerat och onödigt jobbigt och gör ni det rätt så kommer ni tycka om linux mer och joina communityt! Alright? Lets go.

efibootmgr visar boot listan och vi kan göra mycket mycket mycket men firmwaren är mounted som read-opnly först måste vi sätta den som READ and WRITE annars är det svåfrt att skriva till den:

efi är sparad i följande mapp: "ls /sys/firmware/efi/efivars/" kommer lista väldigt mycket information, rör aldrig dessa saker om ni inte vet exakt vad ni gör så det ända du skall göra nu är detta nedan!

Kod:
# Ändra efivars till read-and-write
elitedesk /home/wuseman mount -o rw,remount /sys/firmware/efi/efivars

# Visa help

Kod:
elitedesk /home/wuseman # efibootmgr --help
efibootmgr version 17
usage: efibootmgr [options]
        -a | --active         sets bootnum active
        -A | --inactive       sets bootnum inactive
        -b | --bootnum XXXX   modify BootXXXX (hex)
        -B | --delete-bootnum delete bootnum
        -c | --create         create new variable bootnum and add to bootorder
        -C | --create-only      create new variable bootnum and do not add to bootorder
        -D | --remove-dups      remove duplicate values from BootOrder
        -d | --disk disk       (defaults to /dev/sda) containing loader
        -r | --driver         Operate on Driver variables, not Boot Variables.
        -e | --edd [1|3|-1]   force EDD 1.0 or 3.0 creation variables, or guess
        -E | --device num      EDD 1.0 device number (defaults to 0x80)
        -g | --gpt            force disk with invalid PMBR to be treated as GPT
        -i | --iface name     create a netboot entry for the named interface
        -l | --loader name     (defaults to "\EFI\Gentoo\grub.efi")
        -L | --label label     Boot manager display label (defaults to "Linux")
        -m | --mirror-below-4G t|f mirror memory below 4GB
        -M | --mirror-above-4G X percentage memory to mirror above 4GB
        -n | --bootnext XXXX   set BootNext to XXXX (hex)
        -N | --delete-bootnext delete BootNext
        -o | --bootorder XXXX,YYYY,ZZZZ,...     explicitly set BootOrder (hex)
        -O | --delete-bootorder delete BootOrder
        -p | --part part        partition containing loader (defaults to 1 on partitioned devices)
        -q | --quiet            be quiet
        -t | --timeout seconds  set boot manager timeout waiting for user input.
        -T | --delete-timeout   delete Timeout.
        -u | --unicode | --UCS-2  handle extra args as UCS-2 (default is ASCII)
        -v | --verbose          print additional information
        -V | --version          return version and exit
        -w | --write-signature  write unique sig to MBR if needed
        -y | --sysprep          Operate on SysPrep variables, not Boot Variables.
        -@ | --append-binary-args file  append extra args from file (use "-" for stdin)
        -h | --help             show help/usage

Jag bad tidigare i tråden om output för efibootmgr men fick inget svar, efibootmgr ger mig följande nedan (egentligen bör jag inte svara på detta men det är många som kanske undrar samma sak så jag gör det, ts både har dåligt tålamod och vill inte använda rätt metoder tidigare i tråden så detta gör jag för alla andra som försöker hjälpa till):

Kod:
elitedesk /home/wuseman # efibootmgr 
BootCurrent: 0001
Timeout: 0 seconds
BootOrder: 0001,0003,0000,0002
Boot0001* gentoo
Boot0002  2268 PRAM 
Boot0003* IPV4 Network - Intel(R) Ethernet Connection (7) I219-LM

BootOrder är från vänster till höger.. Aktivera den du vill ha som bootar först från vänster till höger

Kod:
remount -o ro /sys/firmware/efi/efivars/
efibootmgr --bootorder XXXX,YYYY,ZZZZ
reboot
echo "Done :-)"

Man får ju använda systemet som det skall användas innan man gnäller och gnäller :P Det är du som gör det fel, punkt slut! Acceptera och gör om och gör rätt och sedan är det bara fortsätta använda linux som Nr1! Windows är värdelöst, du hittar samma efi partition för i windows via:

Kod:
mountvol.exe /S b:

Men du har inga rättigheter! Rufus använder "dd" som verktyg, alltså samma som tidigare nämts i tråden såg jag, windows gör det bara med ett utseendet många gånger, annars är väldigtt mycket POSIX under the hood! Det är det som är grejjen, när man kommer i detta så är windows helt ologiskt och de är konstigt system.

Kod:
parted -a mklabel gpt /dev/sdX -s "mklabel gpt"
mkfs.vfat -F32 /dev/sdX1 
parted -a mklabel gpt /dev/sdX -s "set 1 boot on"
parted -a mklabel gpt /dev/sdX -s "set 1 esp on"
parted -a mklabel gpt /dev/sdX -s "set 1 name liveUSB"
 7z x boot_usb.iso -C /mnt/usb
parted -s 

Screenshot på Default Setuip Ventoy

Men vill du göra det RIKTIGT sexigt, installera ventoy2disk, ladda ner det här (alla os stöds och jag rekomenderaer det VARMT för alla även den som är maste och den som är helt ny, det är helt otroligt och de är aktivt i communityt - Ni kommer bli glada efter ni provat, tro mig , test?) Du behöver inte göra någonting mer än att kopiera över en iso fil eller ta bort en iso fil, den gör allting åt dig! Följ nedan för att komma igång: (https://www.ventoy.net/en/doc_ventoy2disk.html)

Formatera disken som ni vill, de finns webgränsnitt eller cli eller gui:

Kod:
git clone https://github.com/ventoy/Ventoy
cd Ventoy

### Formatera via CLI
bash ./Ventoy2Disk.sh 

#### Skapa en webserver och formatera usb och hantera iso filerna via webläsaren med drag and drop
# bash ./VentoyWeb.sh

#### Fler val!
# bash ./VentoyVlnk.sh
# bash ./VentoyGUI.i386
# bash ./VentoyGUI.aarch64
# bash ./VentoyGUI.mips64el

Allt du behöver göra i framtiden nu är att kopiera och klistra in iso filer, du kan ha hur många du vill och villdu rensa något te.x så ta bort så radera en bara, jag har dualboot med 19 distar + windows alla versioner på etty 256GB 3.1 usb, det är skönt att ha det och man kan confa grub (det som används) väldigt enkelt genom att bara byta ut background.png utan att generarra om grub, grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg vilkler overidar bootmgr men börja med att testa det och tweaka sen! )

Orka hålla på med nya usb minnen hela tiden, det är rätt så 2005 typ :P

Välkommen till linux 2022!!

Använd det rätt så klår det allting där ute! Utvecklingen går framåt i en rasande takt! Jag rekommenderar ALLA att använda ventoy i framtiden, de är the swiss army knife för att skpa bootbara usb stickor på ALLA system! Dela med er till alla, så det sprids så slipper alla använda gamla metoder! Happy hacking!

Gentoo & Linux Power!

Senast redigerad av wuseman 2022-06-03 kl. 04:26.
Citera
2022-06-03, 09:42
Vilken fröjd att slänga ut W10 igår och installera Linux Mint. Jag är helnöjd än så länge. Den här gamla laptopen mäktade inte med W10 och förde ett jäkla oväsen och segade nåt för jäkligt, men nu är den rätt tyst i jämförelse och det tycks flyta på mycket bättre.

Har inte använt den här laptopen pga oväsendet och segheten på flera år, men nu kanske man kan börja göra det igen. kanske borde sätta in en SSD också och göra om installationen, men är det värt tro?
Citera
2022-06-03, 10:06
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Har inte använt den här laptopen pga oväsendet och segheten på flera år, men nu kanske man kan börja göra det igen. kanske borde sätta in en SSD också och göra om installationen, men är det värt tro?
Ja, du ska väl ändå installera XFCE-varianten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in