2022-06-02, 22:02
  #1021
Medlem
SAS ledning vill gärna jämföra sig med lågkostnadsbolagen. Det de verkar glömma bort är att de har en administration vars storlek är jämförbar med Emirates - som har en klart större flotta än SAS.

Säger sig självt att det inte funkar med 900 anställda på kontoret i ett såpass dyrt land som Sverige. Kostar för mycket.
2022-06-02, 22:11
  #1022
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
SAS ledning vill gärna jämföra sig med lågkostnadsbolagen. Det de verkar glömma bort är att de har en administration vars storlek är jämförbar med Emirates - som har en klart större flotta än SAS.

Säger sig självt att det inte funkar med 900 anställda på kontoret i ett såpass dyrt land som Sverige. Kostar för mycket.
Iofs har det väl varit Danmark som varit den dyra posten gällande personal i SAS.
2022-06-02, 22:15
  #1023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Iofs har det väl varit Danmark som varit den dyra posten gällande personal i SAS.

Ja förmodligen. Men tänkte på att huvudkontoret ligger i Stockholm.
2022-06-02, 23:20
  #1024
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Frågan är om det är för sent? Problemen i SAS sitter i väggarna sedan decennier. Summerar man alla sparprogram olika VD har lanserat sedan millennieskiftet är det någonstans runt 40+ mdr kronor, att jämföra med omsättningen som före pandemin låg runt 45 mdr.

.
Tack, det var en övertygande genomgång. Nu kommer det upp en sak som komplicerar bilden: Om flygbolaget SAS skulle kollapsa finns det risk för att kinesiska staten kan bli delägare i Bolaget. Det visar SVT:s genomgång av SAS flygplansavtal.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sas-kan-fa-kinesiska-agare
2022-06-02, 23:22
  #1025
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Tack, det var en övertygande genomgång. Nu kommer det upp en sak som komplicerar bilden: Om flygbolaget SAS skulle kollapsa finns det risk för att kinesiska staten kan bli delägare i Bolaget. Det visar SVT:s genomgång av SAS flygplansavtal.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sas-kan-fa-kinesiska-agare

Delägare i vad? Ett konkursbo?
2022-06-02, 23:27
  #1026
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Delägare i vad? Ett konkursbo?
Det kanske menas räddning innan det måste bli konkurs, dvs vid en rekonstruktion? Mer om detta kommer nog imorgon.
2022-06-03, 00:05
  #1027
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Det kanske menas räddning innan det måste bli konkurs, dvs vid en rekonstruktion? Mer om detta kommer nog imorgon.

Man ställer sig frågorna varför och till vilket pris SAS ska räddas.

Jämför med när Saab Automobile konkade, det märks inte längre.
2022-06-05, 18:46
  #1028
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Man ställer sig frågorna varför och till vilket pris SAS ska räddas.

Jämför med när Saab Automobile konkade, det märks inte längre.

Korrekt. Det kan vara bra med sådana perspektiv.
SAS sorti skulle inte märkas efter något år.
__________________
Senast redigerad av GrevenFB 2022-06-05 kl. 18:49.
2022-06-07, 07:54
  #1029
Medlem
Beaver14s avatar
SAS skulder på 20 miljarder ska alltså konverteras till aktier i SAS åtgärdsplan. Svenska staten har gått med på att konvertera de 4 miljarder som SAS är skyldig, men bidrar inte med något nytt kapital.

Finns två scenario. 1) SAS får Kina som största ägare. 2) SAS går in konkurs
2022-06-07, 08:04
  #1030
Medlem
Jag kan inte lägga säljorder.. kan man handelsstoppa innan börsen öppnar?
2022-06-07, 09:43
  #1031
Medlem
Ringhals3s avatar
Då blev det ny all time low på knappt 65 öre!
Tiotusetals småsparare som tokköpte aktien när pandemin bröt ut måsta fundera på varför de gjorde det!
2022-06-07, 09:54
  #1032
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Då blev det ny all time low på knappt 65 öre!
Tiotusetals småsparare som tokköpte aktien när pandemin bröt ut måsta fundera på varför de gjorde det!
Speciellt med tanke på att många envist upprepar att SAS aldrig kommer gå i konkurs eftersom danska och svenska staten alltid kommer gå in med mer kapital. Vilket de inte kommer göra den här gången.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in