2022-05-21, 21:39
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Vad innebär kvalitet här? Mindre gott eller dåliga näringsvärden eller otjäntligt?
Pastans struktur, färg eller smak förändras, men i de flesta fall är det fortfarande säkert att äta den om det har förvarats ordentligt, förpackningen är oskadad och inga tecken på mögel eller skadedjur.

https://foodtrotter.com/svenska/hur-...r-okokt-pasta/
Citera
2022-05-21, 21:45
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Första september 2024 har inte infallit än.
Nej jag vet, så min pasta håller och smakar bäst inom 2 år och 4 månader om man ska följa hållbarheten på paketet.
Citera
2022-05-21, 21:50
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det håller i flera år. Har ett oöppnat pastapaket som jag köpte för en månad sedan och det står att bästföredatum är 010924.

Jo jo, läsa på förpackningens formella bäst-före-datum kan jag också. Det jag alltså undrar är om jag kan lagra den längre tid än så och den fortfarande är ätbar..
Citera
2022-05-21, 21:58
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Jo jo, läsa på förpackningens formella bäst-före-datum kan jag också. Det jag alltså undrar är om jag kan lagra den längre tid än så och den fortfarande är ätbar..
Ja den är ätbar om du har förvarat den på rätt sätt, torrt och kallt.
Citera
2022-05-21, 23:25
Bannlyst
Citat:
Om man har pasta och liknande torrvaror som ligger kvar i sin ursprungliga förpackning och sedan ligger torrt och mörkt, hur länge är en rimlig hållbarhetstid?

Funderar också på hårt bröd under motsvarande förhållanden?

Det beror på hur rädd och harig du är!

Ta hjälp av synen och lukt för att avgöra status!
Citera
2022-05-22, 07:53
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Det beror på hur rädd och harig du är!

Ta hjälp av synen och lukt för att avgöra status!

Det finns ingen allmänt vedertagen tumregel, att det ofta fungerar typ två år efter bäst-före eller liknande?
Citera
2022-05-22, 08:25
Bannlyst
Citat:
Det finns ingen allmänt vedertagen tumregel, att det ofta fungerar typ två år efter bäst-före eller liknande?

Bäst-före datumen är i regel påhitt av hypokondriker, klassikern är ägg där bäst för gäller ägg förvarade i rumstemperatur, ägg i kyl håller månader efter bäst för datumen.

Pasta är en torrvara och förvarar du den torrt och svalt, då är det din rädsla som sätter gränserna!

Ingen vedertagen tumregel finns att tillgå, du får testa dig fram med syn och lukt.
Citera
2022-06-01, 10:41
Medlem
cacas avatar
Citat:
Bäst-före är egentligen det datum som tillverkaren garanterar att varan fortfarande håller toppkvalitet. Så om du tar pasta så är kvalitén lika om du precis hämtat hem paketet från fabrik eller om det är sista dag på bäst före.
Så tillverkarens datum för att det ska vara 100% ok. Inget annat. Efter datum så garanterar de inte toppkvalite fast det kanske fortfarande är det i åratal.

Pasta kan du äta åratal efter datum gått ut. Man brukar ange par år efter men skulle tro att torr pasta inte förändras mycket om den förvaras torrt. Så skulle själv inte tveka öppna en 10-20 år gamla påse och tillreda.
Citera
2022-06-01, 10:56
Medlem
R5As avatar
Ris har bäst hållbarhet. Faktum är att ris till och med smakar bättre än de förvaras torrt och svalt en längre tid.
Citera
2022-06-01, 12:15
Medlem
BackToHegels avatar
Jag förvarar min pasta i rumstemperatur skyddat från ljus i lufttäta burkar. Det var extrapris på fiberberikad pasta på ICA för ett antal år sedan, jag köpte mängder. Bäst före 2013 och det finns fortfarande kvar men bara ett par kilo nu tror jag. Borde ha köpt på mig lite mer.

Bäst före är som garantin på din TV. Man slänger inte bort TVn för att garantin har gått ut.
Citera
2022-06-01, 17:41
Medlem
448s avatar
Ni skall vacuumpacka grejerna så håller pastan 100 år , det är syret/ozon som är boven och oxiderar protetiner och fett.

Gäller annat också som långtidsförvaras som innehåller gummi och plaster.
Kläder ,strumpor har gummiresår och Gtexmebran som åldras av syre och ozon.

Finns alltid marknära ozon , vasst på o bryta ned därför används det vid sanering
Citera
2022-06-02, 14:21
Medlem
RostigHinks avatar
Lägg pastan i en glasburk med tättslutande lock tillsammans med en syreätare så håller den riktigt länge. Gör det på vintern när luften är torr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in