2022-06-01, 19:48
Medlem
Jag skulle göra vad som helst för att vara med! Bor absolut inte i närheten (Södertälje), men om man får veta datum någorlunda i förväg så kanske jag har möjlighet att ta mig upp.

Tänker på Malin och det här fallet i princip dagligen och har gjort så sedan jag läste om det för första gången för drygt två år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Absolut. Så länge det inte är fullständigt massivt med folk som ska in så kommer jag in. Räknar ju med att det blir svårare att få plats på själva rättegången men jag ska verkligen försöka vid bägge tillfällen, vara där långt före med matsäck och campingstol 😆

Som nämnts ridigare så är det ju fotoförbud i salen men jag tar block och penna iaf. Gör mitt bästa före, under och efter. Media lär ju rapportera som ett bra komplement.

Vore ju kanon om fler kan men vet inte hur många som är lika intresserade med geografisk närhet med möjlighet/villighet att stanna hemma från eventuellt arbete.
Citera
2022-06-01, 20:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Absolut. Så länge det inte är fullständigt massivt med folk som ska in så kommer jag in. Räknar ju med att det blir svårare att få plats på själva rättegången men jag ska verkligen försöka vid bägge tillfällen, vara där långt före med matsäck och campingstol 😆

Som nämnts ridigare så är det ju fotoförbud i salen men jag tar block och penna iaf. Gör mitt bästa före, under och efter. Media lär ju rapportera som ett bra komplement.

Vore ju kanon om fler kan men vet inte hur många som är lika intresserade med geografisk närhet med möjlighet/villighet att stanna hemma från eventuellt arbete.
Just denna rättegång där rättvisan ska segra, borde live-sändas av den enkla anledningen att det är ett så pass stort gammalt fall, där GM varit i blickfånget från början.
Det har visat sig att trägen vinner, ingen ska komma undan med ett så genomvidrigt mord.
Sanningen tar ibland längre tid och lagarna kan behöva en uppfräschning..
Citera
2022-06-01, 20:27
Medlem
COYBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Gött att få dit det svinet, men lämnar ändock en dålig smak i munnen. Hur kan bevismaterial som skulle ha förstörts vid friande dom användas till en resning? Helgar ändamålet medlen? Fallet har ju sedan länge varit "polisiärt uppklarat".
Vilket bevismaterial menar du skulle förstörts? Det som hittats på henne måste ju sparas så länge brottet är olöst.
Citera
2022-06-01, 20:46
Medlem
GodBolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Ok-nej han har kanske ingen diagnos-men allmänt att hans beteende-att gå vidare efter mordet som om inget hänt kanske tangerar en sån diagnos. Och sen uppträda överdrivet artig mot alla,kanske tom påfluget. Han kanske letar/letade lämpligt offer bland alla inringare till call-centret.

Bland alla inringare(och mängden är oerhört stor) borde det ju rent statistiskt sett befinna sig personer som går att utnyttja på ett eller annat sätt.

Jo, men han har ju en diagnos. Schizoid personlighetsstörning. Iakttagelser som folk har återberättat stämmer rätt väl överens med den diagnosen tycker iaf jag.

Eller blandar jag ihop denna galningen med någon annan galning nu? De är många o hålla reda på.
Senast redigerad av GodBolt 2022-06-01 kl. 20:50.
Citera
2022-06-01, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylvmat
GW Persson

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/gw-om-att-malin-fallet-tas-upp-igen-efter-25-%C3%A5r/13771054

Tack för länken
Citera
2022-06-01, 21:55
Medlem
Telestos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COYB
Vilket bevismaterial menar du skulle förstörts? Det som hittats på henne måste ju sparas så länge brottet är olöst.

Det som hittats på henne sparas för evigt. Eller i alla fall i 75 år.

Men prover tagna från misstänkta skall destrueras 6 månader efter att domen vunnit laga kraft. Det skedde inte här.

HD konstaterar detta i sitt utslag men konstaterar också att fri bevisprövning gäller i Sverige.

Det är upp till hovrätten att avgöra detta - men HD:s dom pekar på att DNA-bevisningen accepteras.
Citera
2022-06-01, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tror att han kallat mordet på Malin Olsson för polisiärt uppklarat. Kallas också för ”Malinmordet” ibland.

Tveksam till att han offentligt skulle kalla detta för polisiärt uppklarat, givet att det finns en så tydlig och identifierbar misstänkt gärningsman.

Jag kände en som jobbade som polis då och han berättade att de ansåg det vara polisiärt uppklarat men att de inte kunde binda honom till mordet pga att tekniken var för dålig vid den tiden.
Citera
2022-06-01, 22:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COYB

Vid en friande dom ska DNA-prov från den friade MGM förstöras. Detta hade gjorts av NFC, men inte av Institutionen för medicinsk genetik och genomik i Uppsala, vilket var tur då Olof vägrar topsning och HD nekat tvångstopsning.

Från Expressen:

Citat:
... efter en rejäl inventering av polisens Kalla fall-grupp hittade utredarna ett rör med tre hårstrån från den misstänkte som hade sparats i en kartong. Och ett halvt blodprov hade tidigare skickats till institutionen för medicinsk genetik och genomik i Uppsala. Andra halvan av provet hade förstörts av NFC men i Uppsala fanns det kvar.
Citera
2022-06-01, 22:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Förstår mig inte riktigt på hur du tänker? Borde ju vara tvärtom, enligt min logik. Vi kanske uppfattar saken på helt olika sätt, du och jag.

Uppenbarligen hade jag ju fel. Se:

(FB) Mordet på Malin Lindström i Husum, Örnsköldsviks kommun, 1996-11-23

Men jag tänkte så här: det finns en utpekad person, som tidigare åtalats. Att säga att mordet är polisiärt uppklarat är en väldigt stark antydan om att det är den tidigare åtalade som är skyldig. En antydan man kanske aktar sig för, givet att personen friades i domstol.

Till skillnad från exempelvis mordet på Jessica Torstensson. Säger man offentligt att det är polisiärt uppklarat så är det inte ett lika tydligt utpekande av någon.
Senast redigerad av Troian 2022-06-01 kl. 22:46.
Citera
2022-06-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Dessutom är det här en riktigt obehaglig person, en av de äckligare svenska mördarna jag läst om tror jag. Får alltid rysningar när jag tänker på dockorna osv. Morbid sexualsadist. Borde avlivas.

Mest anmärkningsvärt att en 18- åring redan hunnit bli så pass perverterad vid ringa ålder.
Grov porr, där sadisten inte ser en människa. Att bli tänd av att döda är en sjuk och twistad människas gränslösa objektifiering. Olof borde inte få vara ute bland människor pga säkerhetsskäl.
Citera
2022-06-01, 23:10
Medlem
Kungsgardens avatar
Min enda fundering här är om media kommer att publicera namn och bild när domen faller?
Citera
2022-06-01, 23:12
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Mest anmärkningsvärt att en 18- åring redan hunnit bli så pass perverterad vid ringa ålder.
Grov porr, där sadisten inte ser en människa. Att bli tänd av att döda är en sjuk och twistad människas gränslösa objektifiering. Olof borde inte få vara ute bland människor pga säkerhetsskäl.

1996 dessutom, innan Internets breda genomslag.

/AI
Senast redigerad av immenhusen 2022-06-01 kl. 23:29. Anledning: Stavfel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in