2022-05-31, 08:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nudelfan
Vi är många som väntat på detta. Äntligen!, känner jag för föräldrarnas skull. När jag lyssnade på P3 Krim (eller annan pod?) som tog upp fallet för ett tag sedan, vill jag dra mig till minnes att Malins mor tyvärr blivit dement.

MGM borde hållas under bevakning dygnet runt.
Absolut, det får inte sluta med att han "avlider" och locket läggs på.
Malins mor är inte jättepigg, pappan är piggare, men Dem, tillsammans med Malins bror, förtjänar att få se Olof stå till svars för sitt handlande.
Likaså hans blånekande obehagliga moder som ömmat för sin hårt arbetande son...
Är det inte lite långt att åka 40 mil för att hjälpa mamsen att handla, tvätta, slipa motorsågskedjan mm? Det är inte nästgårds..
Hoppas syskonbarnen är "orörda", de bor hos mormor med mammorna...
Citera
2022-05-31, 09:19
Medlem
Googlar man "olof wiberg sveg" och kollar bilder så dyker det upp en bild på en herre som håller i en fisk, som jag tycker påminner om olofs utseende, men besöker man den facebook sidan så står det att den fångades av någon med ett annat namn. Och googlar man det namnet så bor han också i Sveg, men han är yngre än mannen på bilden. Vill inte hänga ut någons namn så ni får googla själv, kan vara jag som är ute och cyklar.
Citera
2022-05-31, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JPEJ
Största frågan är hur hennes föräldrar klarat behärska sig? Med ett så solklart fallerande från rättsväsendet under så lång tid. Man hade ju tagit lagen i egna händer för mycket mindre.
Ja. Skall vi ha ett samhälle och upplåta oss själva till att följa lagar, gäller det att staten faktiskt sköter sin del av samhällskontraktet. Det har man itne gjort här.

Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Polisen skulle ju kunna bryta sig in och med våld sticka honom i armen. Olagligt, men vi har fri bevisprövning i Sverige. Allt som behövs är en utredare som är villig att förlora jobbet.
Det går att ordna på laglig väg.

Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit
Stackars jävel, klarat sig så länge o så åker han dit på en så liten sak.

Hade det inte varit för Palme så hade det varit preskriberat. Fy fan för att vara i hans skor nu.
Något bra gjorde Palme ändå..

Citat:
Ursprungligen postat av priffe
Det var tydligen den sällsynte idioten Sven-Åke Christianson som orsakade frikännandet.
Han har orsakat mycket skada den mannen.
En fullständig jubelidiot den där psykologen. En vandrande katastrof.

Citat:
Ursprungligen postat av BMH
Ganska hemskt att skylla på okända människor för att en psykopat som OW ska fråntas sitt eget ansvar. OW har aldrig själv anklagat någon annan
Om det nu skulle vara fler, vilket inte verkar sannolikt, så har Olof haft alla chanser att sjunga ut om det. Försitter man den chansen får man fanimej skylla sig själv!
Citera
2022-05-31, 09:31
Medlem
Denna Olof får mig att tänka på Albin Persson, styckmördaren. Han har Aspergers och vart nyfiken på om man kunde stycka en människa som fortfarande var levande.

Inga anletsdrag, bara stelt kallt stirrande. Olof känns också väldigt introvert och enstörig. Har så svårt att tänka mig att han skulle vara ansiktet utåt på Sykes alt förmögen att dagligen ha telefonsamtal med kunder. Vilken funktion har han vid företaget? Någon som vet? Teknisk ansvarig inom själva företaget utan kundkontakter?

Läste tidigare trådar och där beskrivs Olof helt tvärtom

Nedan citat från en tidigare tråd

Det jag vet är att de flesta tjejer jag snackat med får en väldigt olustig känsla från honom och kan vara en del att hans ögonen fastnar på andra delar på kroppen, så de undviker gärna att gå förbi där han sitter.

De få gånger jag pratat med honom så är han ju "trevlig" men lite väl "jag är redan din kompis" vägen och har en tendens att prata en hel del, oavsett hur "upptagen" man ser ut.

Han verkar också helt opåverkad av det hela (detta med att hans fall ska tas upp i tvn igen borde han ju veta... eller?)

Så jag vet väl inte så mycket mer än så.... och att han har en 3d printer.. -.o

Han ser ut att ha det bra, har nå vänner runt sig (vet dock inte om det är folk han träffar på fritiden eller bara här), är lite för mycket trevlig. Dock kan man märka av en hint av "Alla bananer är inte kvar i klasen" känsla när man pratar med honom. Och till och med jag som kille kan känna av en lite olustig känsla från honom, till och med innan jag visste om vad han gjort......
Senast redigerad av Skorpan-1 2022-05-31 kl. 10:08.
Citera
2022-05-31, 09:36
Moderator
blomvattnares avatar
Det har kommit in ett tips om att detta ska vara den misstänktes instagramkonto:

https://www.instagram.com/*lof_qvm/

* = o
Citera
2022-05-31, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Överklagandeskrift från advokat Ulf Holst, 1998

--

När OW överklagade tingsrättens fällande dom 1998 lämnade hans advokat in den här skriften till hovrätten. Det är ett väldigt omfattande dokument, men personligen tycker jag att det är rätt intressant. Tillsammans med allt annat som är känt så ger det en ganska bra bild av hur advokat Holst sannolikt kommer att lägga upp försvaret under den kommande förhandlingen i hovrätten.

Avsnitten som berör OWs Paragraf 7-undersökning och RPU har maskats, men skriften innehåller en hel del nya uppgifter om OWs person och annat.

Mycket intressant sammanfattning av OWs personlighet baserad på observationer och RPU i 3:5.

Bland annat:
Den psykologiska bilden av Olof är komplicerad. Han diagnostiseras att ha en s.k. "schizoid personlighetsstörning" innefattande framför allt
föga intresse av sexuell gemenskap,
väljer nästan alltid ensamaktiviteter,
uppvisar flacka affekter och möjligen också
saknar nära vänner eller andra personliga kontakter utöver den närmsta familjekretsen.”

Vidare,
”Det konstateras en identitetslöshet av närmast psykotisk valör, av sådan styrka
att Olof kan känna sig överväldigad eller invaderad. Man ifrågasätter en traumatisk ångest av rädsla att mista tryggheten, personifierad av modern.
Vidare framgår att Olof i alla kontakter fungerat väl och närmast varit ivrig att vara till lags och han upplevs som utomordentligt kontaktsökande.”
Citera
2022-05-31, 09:51
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK
Vad är det för konstigt med det ? Jag kommer ihåg det för jag tyckte så synd om henne.Vissa mord är värre än andra.Men tro vad du vill .
Programmet måste ha handlat om cold cases då?

Mordet skedde 14 år innan programmet hade premiär.
Citera
2022-05-31, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonnen899
Hur sjutton är det möjligt att så fort ett gammalt svenskt kriminalfall dyker upp där utfallet blev annat än ”rätt” så är denna Sven Å med på ett hörn.

Han har influerat så många förundersökningar med sitt kvacksalveri att han borde utredas för tjänstefel.

Ja second opinion borde vara standard när SÅC:s kompetens närvarar.
Senast redigerad av viperstyle 2022-05-31 kl. 10:10.
Citera
2022-05-31, 10:08
Medlem
Zinovjevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det har kommit in ett tips om att detta ska vara den misstänktes instagramkonto:

https://www.instagram.com/*lof_qvm/

* = o
Större profilbild: https://anonfiles.com/d2H4E6l7ya/fdsfgdsg_jpg
Citera
2022-05-31, 10:12
Medlem
runefjuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpan-1
Denna Olof får mig att tänka på Albin Persson, styckmördaren. Han har Aspergers och vart nyfiken på om man kunde stycka en människa som fortfarande var levande.

Vem tänker du på då? Hittar inget om en sådan mördare med det namnet. Stad?
Citera
2022-05-31, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Mycket intressant sammanfattning av OWs personlighet baserad på observationer och RPU i 3:5.

Bland annat:
Den psykologiska bilden av Olof är komplicerad. Han diagnostiseras att ha en s.k. "schizoid personlighetsstörning" innefattande framför allt
föga intresse av sexuell gemenskap,
väljer nästan alltid ensamaktiviteter,
uppvisar flacka affekter och möjligen också
saknar nära vänner eller andra personliga kontakter utöver den närmsta familjekretsen.”

Vidare,
”Det konstateras en identitetslöshet av närmast psykotisk valör, av sådan styrka
att Olof kan känna sig överväldigad eller invaderad. Man ifrågasätter en traumatisk ångest av rädsla att mista tryggheten, personifierad av modern.
Vidare framgår att Olof i alla kontakter fungerat väl och närmast varit ivrig att vara till lags och han upplevs som utomordentligt kontaktsökande.”

Citat:
Ursprungligen postat av runefjun
Vem tänker du på då? Hittar inget om en sådan mördare med det namnet. Stad?

Ursäkta menade Albin Aspgren Gävle
Citera
2022-05-31, 11:06
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luden99
Googlar man "olof wiberg sveg" och kollar bilder så dyker det upp en bild på en herre som håller i en fisk, som jag tycker påminner om olofs utseende, men besöker man den facebook sidan så står det att den fångades av någon med ett annat namn. Och googlar man det namnet så bor han också i Sveg, men han är yngre än mannen på bilden. Vill inte hänga ut någons namn så ni får googla själv, kan vara jag som är ute och cyklar.

Det är inte han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in