2022-06-01, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Jag tror denna sk sweden gate blivit missuppfattad. 80-90 talet var detta vanligt. 2022 anser jag att svenskar nog oftast bjuder.

Faaast nog har man hört från barnen ibland "hej kommer du hem redan... ja dom skulle äta middag så dom sa att jag fick gå hem".

Så vissa svenskar är riktiga snålkukar. Än idag. Men snåla människor finns överallt.
Klart det inte handlar om snålhet….tror någon på riktigt att det är för att man måste laga en extra portion för 12spänn som är kruxet? 🙈 Det handlar om att man utgår från att barnet ska äta hemma.
Citera
2022-06-01, 22:14
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Behöver dock inte bero på snålhet. Familjen kanske tycker att lekandet räcker för dagen. Efter middan är det kanske läxor, dusch, umgås med familjen osv som gäller.

Eller en bra chans att slippa ha en främling vid matbordet. Då måste man ju prata. Det blir så jobbigt. Skönare att höra bestickens skrapande mot tallriken medan alla i familjen tuggar på i tystnad.
Citera
2022-06-01, 22:15
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Klart det inte handlar om snålhet….tror någon på riktigt att det är för att man måste laga en extra portion för 12spänn som är kruxet? 🙈 Det handlar om att man utgår från att barnet ska äta hemma.

Så tror jag också det är många gånger. Men det behöver väl inte utesluta att man öppnar käften och frågar?
Citera
2022-06-01, 22:16
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Mycket handlar om vad man äter, vilket gör att det inte alltid är så lätt att bjuda. I Sverige äter vi ofta mat som redan vid inköpet är anpassat för ett visst antal personer, och inte gryta/röra som lätt kan fyllas ut med extra ingredienser för att räcka till fler personer.

Ponera att man är fyra personer i familjen och man därför har köpt hem fyra kycklingklubbor till kvällsmat, som man tänkt äta med lite potatissallad och koka majskorn, typ. När man då står i köket och fixar ihop denna måltid kommer en av snorungarna hem med en kompis, "Öööh farsan, visst kan Hans-Greger äta med oss?"

Vad ska man göra då? Pilla sönder alltihopa och försöka få ihop en kycklingsallad? Eller ska man alltid köpa en extra klubba just-in-case? Eller slänga in allt i kylen och beställa Foodora-pizza istället?
Det där har man varit med om x antal gånger. Endera har man några frysta grillkorvar/chorizos som man tinar snabbt och steker på och ger till någon som är frivillig, eller så får man dela på det som är. Man kan också dryga ut med äggröra, om det passar till maten. Jävla bök.
Citera
2022-06-01, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifa101
Jag är svensk och du snackar strunt. När ensamstående ryskor, italienare, thailändare, juggar m.m har råd att bjuda gäster på mat, fika och dryck tills man är proppmätt så finns det ingen ursäkt för varför en svensk medelklass familj, eller t.om arbetsklass familj på 80/90'talet med mamma och pappa i behåll, med 1-2 bilar inte kan bjuda på mat. Sluta låtsas att vara ett offer, vi lever inte på 1800 talet nåmera. Folk har råd med resor, tv, playstation, gameboy m.m men kan inte bjuda gäster på mat och lära känna sina barns kompisar på samma gång för att se vem dom umgås med?

När jag var i afrika, vi snackar typ västafrika, ingen fungerande toalett, ingen vattenlina t.om så bjöd dom alltid på mat till gäster, det finns ingen ekonomisk ursäkt. Detta handlar inte om ekonomi utan om ett regionalt autistiskt beteende främst bland folk från skandinavien. Fyfan vad dryga i huvudet ni är som fortsätter att göra ursäkter för detta. Folk från utlandet skrattar åt svenskar av riktiga anledningar och det är jag glad för, men dom flesta av er är för hårdnackade och högmodiga för att erkänna problemet.
Misstänker att tysken och holländerna delar denna form av social autism också till viss del. Hursomhelst, i mitt hushåll kommer alla gäster åtminstonde bli erbjudna att ta del av måltid, aldrig någonsin att jag skulle äta medan gästerna får sitta isolerade och vänta hahaha, låter totalt bisarrt, som nån jävla komedi sketch.

Ditt enastående gnäll på svenskar och dess kultur och tillika vår framgångsrika kultur och vetenskapliga framgång jmf. med allt diu vill jämföra med. Dra dit pepparn växer och åk hem. Vi kommer aldrig be om mat där DU bor!
Citera
2022-06-01, 22:18
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Haha jag ser det framför mig när ni lagar mat: Max två korvskivor och inte mer än 1dl makaroner per person. Obs bara ett glas mjölk inte mer!!

-Kan man få lite ketchup? VA FAN TROR DU ATT KETCHUP VÄXER PÅ TRÄD ELLER??
Och jag ser din matlagning framför mig: laga alltid 5 extra portioner OM nån dyker upp. Kasta annars maten.
Citera
2022-06-01, 22:19
Medlem
Allt kan alltid vara mycket värre. Det som beskrivs är småsaker i ett av världens rikaste länder på 70-talet. Tänk om farsan jagade hem alla barn med en hoprullad tidning i högsta hugg, det är värre.
Eller om man istället skulle tvinga alla barn att äta upp allt på tallriken innan de får lämna bordet.
Sen servera lever, eller något som alla barn avskyr.
I modern tid tror jag dessutom att en och annan vuxen får uppleva liknande erfarenhet om man kommer objuden till en kompis och det bara finns mat till en.

Man kanske ska bjuda hem lite folk som kan titta på när jag äter min hemlagade middag.
Under hela måltiden kan jag sitta och gapskratta åt mina gäster som underhållning.
När jag är klar så får de gå hem. Lite som Festivus i Seinfeld.
Citera
2022-06-01, 22:20
Citat:
Eller en bra chans att slippa ha en främling vid matbordet. Då måste man ju prata. Det blir så jobbigt. Skönare att höra bestickens skrapande mot tallriken medan alla i familjen tuggar på i tystnad.
Dina familjemiddagar låter trista. Vi pratar med varandra, gäster vid bordet eller ej.
Citera
2022-06-01, 22:21
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Stackare, var det så hos dig. Hos oss var det alltid glam och stoj.
Citera
2022-06-01, 22:24
Medlem
covfefe...s avatar
Svenskar är ganska organiserade. Dessutom vill de inte befinna sig i skuld till andra, och vill inte heller att andra ska vara i skuld till en själv. Man bjuder inte besökare på mat om man inte på förhand kommit överens om att besökaren ska erbjudas mat. Då förväntas emellertid besökaren bjuda tillbaka snarast möjligt, annars kommer besökaren aldrig mer bli bjuden på någon måltid.

En annan sak jag tänkt på är att när svenskar går på fest har alla med sig egen alkohol, som endast de själva får dricka. I många andra länder har förvisso gästerna med sig alkohol, men allt hamnar i en gemensam pool varifrån alla gäster kan ta vad de vill.

När jag bodde i Sverige som liten minns jag att mina vänners familjer - som alla bodde minst en 20 minuters bussresa bort - alltid bjöd på mat. Min mor återgäldade självklart detta då kompisarna var hos mig. Min bror som hade en polare i huset intill blev dock aldrig bjuden på mat och således fick kompisen inte äta hos oss.
Citera
2022-06-01, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Eller om man istället skulle tvinga alla barn att äta upp allt på tallriken innan de får lämna bordet.
Sen servera lever, eller något som alla barn avskyr.

Det var ju det man gjorde när man gick på dagis.
Citera
2022-06-01, 22:27
Avstängd
Många invandrarbarn som t ex Zlatan fick ingen mat hemma. Deras räddning var skolmaten

"I huvudet på Zlatan
I dag är han Sveriges största idrottsstjärna. Och vid 30 års ålder berättar nu Zlatan Ibrahimovic om sin hårda uppväxt. I sin nya bok beskriver han hur pappan drack, hur han fick stryk hemma och gick hungrig."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in