Citat:
Ursprungligen postat av
scrollock
Så om man är oskyldig och vet om det så är det bra business för en själv att punga ut pengar till kreti och pleti i diverse "förlikningar" menar du?
Och nej, inget mer jävla "Whataboutismande" från dig nu, svara ordentligt och rakt istället!
Ja det menar jag att det kan vara, det är tämligen vanligt istället för en rättsprocess som riskerar att bli många gånger dyrare och dra ut på tiden.
Beror ju helt på situationen. Men ett fall där Clinton får betala 8 000 dollar och DNC 105 000 istället för månader eller år av rättsprocesser är helt klart bra business.
Det handlar ju knappast om att det är att punga ut pengar till kreti och pleti, i det aktuella fallet är det FEC, dvs en statlig myndighet.
Det är inte Whataboutism att påpeka att andra gör likadant. Det är exemplifiera hur vanligt det är.
Polisdepertement i USA förlikar väldigt ofta fall rörande incidenter med poliser trots att poliserna själva inte vill för att det är billigare oavsett om de vinner eller förlorar.
En sak som skiljer USA och Sverige är att i USA så får generellt sett även den vinnande sidan betala sina egna advokatkostnader.
Clinton och DNC hade snabbt kommit upp i långt mer än 8 000 + 105 000 dollar i advokatkostnader innan det här fallet hade varit avslutat. För Clintons del lär advokatkostnaderna redan långt överstiga bötesbeloppet.
I Sverige hade det varit helt annorlunda om man tror att man kan vinna fallet.
Jag misstänker att du tror att det är i USA som i Sverige att om man vinner slipper man betala något, då förstår jag att du tycker det är galet med förlikning om man anser sig oskyldig.