2022-06-01, 07:47
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heribald.Snygge
Jag känner några som alltid har sin mobil på ljudlöst, oavsett situation. De missar en massa samtal, men det verkar inte bekymra dem det minsta. För mig som ringer upp är det däremot frustrerande att aldrig kunna nå dem utan tvingas vänta till de har lust att ringa upp, ofta flera timmar senare. "Oj! Jag märkte inte att du ringde!" Jo, tjena...

Man kan ju ställa schema för "stör ej" i mobilen, så Hans kunde ju ha haft ett sådant och när hon började ringa så var Hans mobil satt i ljudlöst läge. Men jag har undantag för min sambo och mina (vuxna) barn, så de kan alltid nå mig/väcka mig.

Hans visste att Bodil skulle ringa inom en timme. Då har man inte mobilen på ljudlös och går och lägger sig. Nä, han sket i henne
Citera
2022-06-01, 08:00
Medlem
Heribald.Snygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Jag blev nästan provocerad av hur okänslig och elak Märtha var mot Axel. Liksom.. bygga kuddmur i sängen visar ju bara på hur långt bort ifrån honom hon vill att han ska vara.

Kan ju säga att om jag dejtade en brud och det första hon gör när vi ska sova är att först säga att jag är oattraktiv och därefter bygger en kuddmur när vi ska sova så hade jag inte varit kvar. Fyfan vad detta måste ha känts hemskt för Axel.

Jag reagerade väldigt starkt på den scenen. Om jag hade varit i Axels situation där så hade jag definitivt sagt ifrån och lagt mig på soffan istället, om jag inte t.o.m. hade dragit mig ur det hela redan där.
Citera
2022-06-01, 08:01
Medlem
Heribald.Snygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Hans visste att Bodil skulle ringa inom en timme. Då har man inte mobilen på ljudlös och går och lägger sig. Nä, han sket i henne

Nej, det är ju det jag menar. Vad han än har för förklaring så försökte han inte på minsta sätt att se till att hon verkligen kom in i huset.
Citera
2022-06-01, 08:04
Medlem
Heribald.Snygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Jag vill se mer av Martin och hans blonda kompis (Maria?), hon var ju mycket bättre än parterapeuterna.

Ja, hon är den enda som i programmet fick Martin ur balans med sina frågor. Hos terapeuterna spelade han bara sin vanliga glättiga party-Martin-roll.
Citera
2022-06-01, 08:14
Medlem
Wheatstacks avatar
Bodil lär bli överöst av mail efter det här. Lär inte vara brist på alternativ.

Hans kommer ut som en osäker s.k. "nice guy" tyvärr. I början alldeles för på Bodil, klarade inte av att läsa hennes signaler och gav henne noll utrymme. När han inser att det finns noll chans svarar han med passiv aggressivitet och otrevligt beteende. Fick riktigt dåliga vibbar av honom där i köket.
Hade han ansträngt sig för att avsluta snyggt, avslappnat och kravlöst istället så hade nog också han fått en god del mail efter programmet.

Delvis kan jag dock förstå att han ville bryta i förtid. Det var ju ändå bara spel för galleriet både från hans och Bodils sida. Man ser att Bodil är avslappnad och frånkopplad nu och bara observerar, reagerar mest lite fascinerat på schampoflaskor och slentriankollning av tecknad film till middagen.

I övrigt fortfarande förbannad på SVT för den kriminellt dåliga matchningen med Axel och Märtha. En mjukare kille som Axel behöver sannolikt en minst lika mjuk tjej, och inte en sylvass Märtha med skinn på näsan. Sadistiskt utnyttjande i jakt på tittarsiffor av SVT, i princip.
Citera
2022-06-01, 08:18
Medlem
Heribald.Snygges avatar
Detta med att Hans somnade fick mig att tänka på en tidigare säsong där det var en skum typ med (som liksom Hans bar huvudbonad inomhus) som i ett program fick ett okontrollerbart behov av att sova mitt på dagen när de var tillsammans. Hon tyckte då att det var bättre för henne att passa på och gå och köpa pizza under tiden och pratade med honom och han beskrev mycket exakt vad för pizza han ville ha och jag undrar om han inte t.o.m. sa nåt om hur den skulle ändras för att bli i hans smak.

När hon kom tillbaka med pizzorna och väckte honom så blev han skitförvånad eftersom han inte hade nåt minne av att de hade prata om några pizzor.
Citera
2022-06-01, 08:24
Medlem
Heribald.Snygges avatar
Den sämsta matchningen som har gjorts var nog ändå golfaren/golvläggaren för några år sedan. De var 50+ och hade väl båda utflugna barn från tidigare relationer. Hennes största passion var att golfa och ett osvikligt krav var att mannen skulle gilla golf lika mycket som hon. Hon var dessutom akademiker.

Hon matchades med en golvläggare som väl aldrig ens läst en bok och än mindre nånsin golfat i sitt liv.

Experterna tyckte att de hade nåt att lära av varandra och att utvecklingspotentialen var stor osv.

Hon blev naturligtvis skitsur. Han också, för hon matchade inte heller hans kriterier på en enda punkt. De verkade båda vettiga och sympatiska var och en på sitt sätt, men passade ju inte alls ihop. De flyttade aldrig ihop, fast de låtsades att de bodde tillsammans i hennes lägenhet för produktionens skull, men avbröt efter ett tag.
Citera
2022-06-01, 08:37
Medlem
Citat:
Den sämsta matchningen som har gjorts var nog ändå golfaren/golvläggaren för några år sedan. De var 50+ och hade väl båda utflugna barn från tidigare relationer. Hennes största passion var att golfa och ett osvikligt krav var att mannen skulle gilla golf lika mycket som hon. Hon var dessutom akademiker.

Hon matchades med en golvläggare som väl aldrig ens läst en bok och än mindre nånsin golfat i sitt liv.

Experterna tyckte att de hade nåt att lära av varandra och att utvecklingspotentialen var stor osv.

Hon blev naturligtvis skitsur. Han också, för hon matchade inte heller hans kriterier på en enda punkt. De verkade båda vettiga och sympatiska var och en på sitt sätt, men passade ju inte alls ihop. De flyttade aldrig ihop, fast de låtsades att de bodde tillsammans i hennes lägenhet för produktionens skull, men avbröt efter ett tag.

Fast en av psykologerna erkände t.o.m. att det var en provokation mot henne så vet inte om den räknas.

Hon var säkert castad precis som Martin i årets upplaga. Färgstarka individer som gillar och synas som paras ihop helt åt fanders så att man gör dem ändå mer färgstarka. Och de hoppar inte heller av för att de vill vara med i TV.
Senast redigerad av Keus 2022-06-01 kl. 08:40.
Citera
2022-06-01, 08:46
Medlem
Heribald.Snygges avatar
Trots att jag inte kan låta bli att titta så tror jag inte särskilt mycket på konceptet. Även om de får massor av sökande så är det väldigt svårt att hitta folk som matchar varandra. Det är en sak att intervjua folk för att försöka förstå hur de är som personligheter, men det är ändå personernas egen uppfattning om sig själva de får del av, och den är inte alltid den korrekta. Visst, de gör säkert tester som ska locka fram omedvetna uppgifter och som ska undvika att de försöker framställa sig i en annan dager etc. men det säger aldrig nånting om hur attraktion mellan två människor uppstår.

Jag förvånas själv ibland över varför jag finner vissa kvinnor attraktiva och intressanta. De kan vara helt fel på pappret men ändå är det nåt där som väcker mitt intresse och min lust. Eftersom jag nu har levt ett tag och genomgått några längre relationer som till slut har kraschat så har jag identifierat vissa saker om mig själv som gör att jag bättre förstår hur jag fungerar och vilka kvinnor, som jag visserligen dras till, jag bör undvika eftersom det aldrig kommer att hålla i längden.

När jag har pratat med vänner och släktingar om mina insikter så har vissa bekräftat att de har sett detta hela tiden. Andra har alltså länge vetat mer om mig än jag själv har haft förmåga till. Och det tror jag att experterna skulle dra nytta av. Undrar om de t.ex. intervjuade Martins tjejkompis för att få kläm på honom? Det hade nog hjälpt en del för att förstå vilken typ av kille han skulle matchas med.

Sen verkar många av deltagarna inte riktigt ha de sociala förmågor som krävs för att kunna leva i ett förhållande. Att flytta in hos Hans måste ha varit en stor utmaning. Den där duschgrejen (jag tror att Hans egentligen sa till Bodil att det blir fuktfläckar, alltså torkfläckar med schamporester, på golvet i duschen) pekar åt att han är en manisk perfektionist. Han sa ju också själv att han provat ut sina rutiner så att de är perfekta. Det är från början en gigantisk uppförsbacke för Bodil. Han klarar inte av att tvingas kompromissa kring sina rutiner, vilket man alltid måste i en relation. Även om man vet att man har en bättre lösning på ett problem eller en bättre rutin etc. så måste man vara beredd att överge en del av detta för att ge den andre livsrum. Och att flytta in i ett färdigt hem är alltid svårt.

I den amerikanska GVFÖ var det ett par som övergav båda sina lägenheter och skaffade en gemensam, direkt under försöket, för att de skulle få en likvärdig chans i ett nytt gemensamt hem. Bra tänkt!

Sen är nog svenskar ur ett internationellt perspektiv ovanligt individualistiska. Vi är inte så värst beredda på att kompromissa och släppa in andra människor i våra liv. Och det är nog så att den människotypen är kraftigt överrepresenterade i GVFÖ. Det är liksom det som är orsaken till att de tar till ett så desperat försök som att låta andra hitta en partner åt dem. De har misslyckats så många gånger. Som jag sagt förut: Det är ingen slump att dessa personer är singlar.
Citera
2022-06-01, 08:47
Medlem
Heribald.Snygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Fast en av psykologerna erkände t.o.m. att det var en provokation mot henne så vet inte om den räknas.

Hon var säkert castad precis som Martin i årets upplaga. Färgstarka individer som gillar och synas som paras ihop helt åt fanders så att man gör dem ändå mer färgstarka. Och de hoppar inte heller av för att de vill vara med i TV.

Jo, de hade mer sånt för sig i början av serien. Tänkte sig att kunna uppfostra och utmana deltagarna. Det har de dessbättre slutat med.
Citera
2022-06-01, 10:37
Medlem
manskrafts avatar
Citat:
Detta med att Hans somnade fick mig att tänka på en tidigare säsong där det var en skum typ med (som liksom Hans bar huvudbonad inomhus) som i ett program fick ett okontrollerbart behov av att sova mitt på dagen när de var tillsammans. Hon tyckte då att det var bättre för henne att passa på och gå och köpa pizza under tiden och pratade med honom och han beskrev mycket exakt vad för pizza han ville ha och jag undrar om han inte t.o.m. sa nåt om hur den skulle ändras för att bli i hans smak.

När hon kom tillbaka med pizzorna och väckte honom så blev han skitförvånad eftersom han inte hade nåt minne av att de hade prata om några pizzor.
Haha minns detta paret, tyckte så illa om den killen. Han fick även något vredesutbrott för att tjejen inte tog tag i disken direkt när han lagat maten.

Citat:

Det var ju även hon som blev rasande för att han flyttade in med sina grejer packade i en Ikea-kasse
Citera
2022-06-01, 10:55
Medlem
manskrafts avatar
Förutom den självklara och ogreppbara attraktionsfaktorn - är inte nyckeln för att lyckas med en relation i början att vara inlyssnande, överseende och prioritera den andres behov före sina egna? Blir man automatiskt ovillig att kompromissa och anpassa sig efter för lång tid som singel? Kanske kommer med åren?

Jag träffade min tjej i tidiga 20-årsåldern och vi har snart varit tillsammans i 10 år. Som jag minns vårt första år så var vi båda väldigt måna om att anpassa oss till den andre och göra allt för att riskminimera eventuella konflikter. Det dröjde lång tid innan vi började prioritera våra respektive egenheter och behov framför den andre. Det är ju självklart viktigt att inte glömma bort sig själv i en relation, men tror att det är viktigt att båda låter de behoven stå tillbaka till en början. Sedan kräver ju det såklart ömsesidighet. Om kompromisserna bara sker från ena hållet faller det ju platt.

Men det kanske också handlar om ålder? Jag är väldigt mycket mer inrutad och vanestyrd idag jämfört med för 10 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in