2022-05-31, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Nä, det var verkligen tråkigt upplägg. Roligare om man fått möta paren i sin hemmiljö t.ex.

Ja, verkligen barnsligt. Kändes som han var jättekonstig när hon kom tillbaka dagen efter, nästan så han hade hoppats på att hon skulle börja bråka på honom så det hade blivit ett mer naturligt avslut. Kändes också att han ljög när han drog sin historia om att han lagt fram nycklarna på hallbordet för att kunna kasta ner dem till henne.

En sak jag inte förstår är varför de inte gick hem tillsammans efter utflykten till Hammarbybacken. Varför skulle hon komma en timme senare helt plötsligt? Hästen igen? Eller vad? Hade de kanske bråkat off camera?
Citera
2022-05-31, 09:48
Medlem
Märtha vilken legend.
Är sur för att folk är sexistiska när hon själv är megasexist utan dess like.
Allt hon gjorde baserades på hur jävla sexistisk hon själv är.
Citera
2022-05-31, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Märtha var nedlåtande, dömande och ovänlig mot Axel. Letade fel från första sekund och hade ett otrevligt sätt att ”vara rak”. Att hon inte ville vara fysisk med honom var absolut inte problemet.

Men hon uppmuntrades att vara kvar när hon uppenbarligen inte ville för att hon var "rädd för kärleken", fast situationen började spåra. Experimentet skulle avbrutits istället för att deltagarna anklagas för att vara "fega" när matchningen går dåligt.
Citera
2022-05-31, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Precis, han lyfte sin karaktär och integritet mångfaldigt genom att avsluta relationen.

Helt ärligt – Axel är en jävla superhjälte. Finner ingen anledning att hävda sig, anpassar sig mer än gärna efter andra och är tillmötesgående till 100%. Men klok nog att inte bli trampad på, utan att för den delen slå tillbaka. All respekt till honom, en riktigt bra människa.

Håller med, Axel gjorde ett gott intryck. Läste en artikel idag i Aftonbladet om programmet, och att det var hemskt att Märta tvingats försvara sig på bröllopsnatten mot Axels närmande ungefär som han vore en våldtäktsman. Sen en artikel om för Märta själv uttalar sig och säger att axel lyssnade direkt och respekterade när hon sa ifrån. Fy fasiken vad dessa skribenter på Aftonbladet osv kan skriva skit och tjäna pengar på det.
Citera
2022-05-31, 10:17
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Tittar på extraprogrammet nu, och jag förstår inte riktigt Jonas argument med "escape-knapp". Vill han inte ha en relation för att han föredrar att vara ensam, eller vad handlar det om? Eller är han för kräsen?

Det där är bara nonsensord som jag hoppas ingen tar till sig. Det är inte giltigt. Ingen trycker på escape om det finns lust. Män dejtar psykiatri om de är kåta. Kvinnor dejtar kriminella av samma anledning. Det är bara ord för att förklara sin egen oförmåga att förstå sig själv.

Hela programmet bygger på förväntningar, styrkor och svagheter till det attraktiva könet, hur har jag betett mig när folk kommit för nära förut? (Zzzzz... sug mig) Det handlar inte om det. Allt handlar om attraktion. När det klickar går folk över berg och de behöver inte ett enda ord eller en minuts analyserande. Man vet.

Den här ingången till kärlek som SvT kör är 40-tal. Det funkar inte idag.
Citera
2022-05-31, 11:01
Medlem
Axels mamma jobbar INTE på SVT. Hon är rektor på en skola i Stockholm.
Citera
2022-05-31, 11:12
Medlem
Axel är ju en kille som visar att han har problem med giftig maskulinitet.

Han övertolkade en vänlighet till att det skulle finnas ett intresse. Väldigt vanligt att män överskattar sig själva och sin attraktionskraft och tar minsta lilla trevliga bemötande som ett tecken på att kvinnan ifråga är intresserad.

Hur löste Axel situationen? Parafraserar ”krav på att män ska ta första steget och ta för sig” ”jag gjorde det jag trodde förväntades av mig” skylde Axel på när han gått för fort fram och inte avläst signaler rätt.

Att pga osäkerhet agera på ”krav på män” baserat i negativa stereotyper av hur män ska bete sig är precis vad toxic masculinity är.

Ringde också en varningsklocka redan i första avsnittet när Axel berättade om hur mycket han gillar att diskutera och spela djävulens advokat. Det fick honom att låta som en debate bro. De kompenserar fysiska svagheter och bristande självkänsla genom att försöka dominera andra genom att vinna debatter. Det får dem att känna sig intellektuellt överlägsna, vilket de har ett enormt behov av att göra.

Nu slapp vi gudskelov se Axel försöka äga någon annan i en diskussion, kanske för att Märtha lyckades platta till honom så fort genom att tvingas säga hur obekväm han fick henne att känna sig och att det inte fanns någon attraktion. Något en mer inkännande och på riktigt mjuk man inte hade behövt passera en gräns för att förstå.

Att vara en mjuk man har inget med att gilla rosa att göra, inget med att vara undfallande eller konflikträdd att göra.
Ingenting med inställsamhet att göra.

En man utan toxic masculinity kan vara väldigt maskulin. All ”manlighet” är inte toxic. Det finns många bra egenskaper som traditionellt förknippas med män.
Om en man är trygg i sig själv och sin manlighet finns inget behov av att försöka dominera andra på olika sätt, inte heller blir resultatet att han domineras. Han kan uttrycka sina gränser och sina behov och han respekterar även andras gränser och andras behov.
Senast redigerad av Ostbert 2022-05-31 kl. 11:17.
Citera
2022-05-31, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
Märtha agerar på ett synnerligen dubbelt sätt. Hennes fåniga kuddmur som antyder att Axel är en våldtäktsman vilket är ju en bisarr anklagelse. Resten av tiden håller hon på att anklaga honom för att vara för mesig och att han borde sluta ursäkta sig. Tacka fan för att han ber om ursäkt annars stöter man ju på kuddmurar och andra diverse underligheter. Det märkliga var att hon ville fortsätta experimentet verkade det som. Ytterst märkligt, men Axel gjorde så klart rätt att avsluta.
Jag blev nästan provocerad av hur okänslig och elak Märtha var mot Axel. Liksom.. bygga kuddmur i sängen visar ju bara på hur långt bort ifrån honom hon vill att han ska vara.

Kan ju säga att om jag dejtade en brud och det första hon gör när vi ska sova är att först säga att jag är oattraktiv och därefter bygger en kuddmur när vi ska sova så hade jag inte varit kvar. Fyfan vad detta måste ha känts hemskt för Axel.
Citera
2022-05-31, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det där är bara nonsensord som jag hoppas ingen tar till sig. Det är inte giltigt. Ingen trycker på escape om det finns lust. Män dejtar psykiatri om de är kåta. Kvinnor dejtar kriminella av samma anledning. Det är bara ord för att förklara sin egen oförmåga att förstå sig själv.

Hela programmet bygger på förväntningar, styrkor och svagheter till det attraktiva könet, hur har jag betett mig när folk kommit för nära förut? (Zzzzz... sug mig) Det handlar inte om det. Allt handlar om attraktion. När det klickar går folk över berg och de behöver inte ett enda ord eller en minuts analyserande. Man vet.

Den här ingången till kärlek som SvT kör är 40-tal. Det funkar inte idag.

Exakt. Man ska inte behöva "relationsarbeta" (hemskt ord för övrigt) redan efter några dagar/veckor. Då är det något som inte stämmer. Det ska kännas naturligt. Att man inte vill något annat.

Men det kanske är annorlunda om man är lite äldre och hunnit skaffa sig fler egenheter? Alla som var med var väl 30+ utom Axel?
Citera
2022-05-31, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Jag blev nästan provocerad av hur okänslig och elak Märtha var mot Axel. Liksom.. bygga kuddmur i sängen visar ju bara på hur långt bort ifrån honom hon vill att han ska vara.

Kan ju säga att om jag dejtade en brud och det första hon gör när vi ska sova är att först säga att jag är oattraktiv och därefter bygger en kuddmur när vi ska sova så hade jag inte varit kvar. Fyfan vad detta måste ha känts hemskt för Axel.

Tycker snarare att de kanske skulle fått var sitt rum eller liknande av produktionen, taskigt mot dem båda att sätta dem i situationen.

Jag kan se det ur båda Axel och Märthas perspektiv - båda positioner är jobbiga. Jag tror de också förstärkte sina dåliga sidor och att båda skulle kunna presenteras mycket bättre om de blev matchade med någon annan.

Som tjej förväntas man vara trevlig - annars är man en bitch. Men är man trevlig och det övertolkas att man är kär är man också en bitch sedan när man inte vill vara i en relation. Det kan förklara beteendet.
Citera
2022-05-31, 12:16
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
En sak jag inte förstår är varför de inte gick hem tillsammans efter utflykten till Hammarbybacken. Varför skulle hon komma en timme senare helt plötsligt? Hästen igen? Eller vad? Hade de kanske bråkat off camera?

Min gissningar är att det var Hans idé att de skulle gå hem, kanske hoppades han på att de skulle ha sex eller nåt, medan Bodil ville stanna ute och promenera/titta på den fina utsikten. Hans blev märkbart sur, Bodil lovade att hon skulle stanna ute max 1 timme extra. När hon väl ringde var Hans fortsatt sur och straffade henne med ”Silent treatment”, dvs låtsades att han inte hörde telefonen. Kanske ville han se hur länge hon skulle ringa och hur desperat hon skulle vara för att få komma in i lägenheten igen. När hon ”bara” ringde i 15 minuter bestämde han sig för att deras förhållande var över.
Citera
2022-05-31, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer

Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Min gissningar är att det var Hans idé att de skulle gå hem, kanske hoppades han på att de skulle ha sex eller nåt, medan Bodil ville stanna ute och promenera/titta på den fina utsikten. Hans blev märkbart sur, Bodil lovade att hon skulle stanna ute max 1 timme extra. När hon väl ringde var Hans fortsatt sur och straffade henne med ”Silent treatment”, dvs låtsades att han inte hörde telefonen. Kanske ville han se hur länge hon skulle ringa och hur desperat hon skulle vara för att få komma in i lägenheten igen. När hon ”bara” ringde i 15 minuter bestämde han sig för att deras förhållande var över.

Hon skulle göra en synk efter. Maxine från tidigare år hade en Instagram-live där Bodil var gäst och svarade på frågor. Den finns sparad på hennes Instagram om någon är nyfiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in