2022-05-31, 21:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Problemet är att den varningsklockan ringer alldeles för sent, då är du redan i ett grovt missbruk.

Men jag är som er, ibland iallafall. Fre-lö har blivit standard, men nu över 30 sätter det sina spår, så lär ändra lite livsstil. Eller spår och spår, svårare att hålla bra vikt än för 5 år sedan och dåligt flås, vilket inte är så hälsosamt i längden
Jo ligger så klart en del i det. Men vem fan vil bli gammal i det jävla landet
Citera
2022-05-31, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsker
Tjena flashback har druckit mer eller mindre 3-4 gånger i veckan i ca 10 månader, har dock inte blivit full varje gång men skulle våga säga att jag blitt full minst 1 gång i veckan, borde man vara orolig eller är det "vanligt" så att säga att dricka som jag gör ?
Till exempel komma hem efter jobbet och ta 1-2 öl sen lägga sig, det blir fredag och man super sig lite smått full, håller sig nykter söndag/måndag sen ta 1-2öl var varannan dag till fredag/lördag igen?

Edit: Vet inte om jag har hamnat rätt men mod får gärna flytta ifall det har hamnat fel!

Om du är i 20-årsåldern så är det där ingenting, din kropp repar sig avsevärt mycket bättre och snabbare än någon i 40-årsåldern. Det är dessutom sämre för hälsan att supa sig plakat under en kväll istället för att sprida ut drickandet som du gör. Det är om du börjar bli märkbart tolerant mot alkoholen som du kanske ska börja fundera lite över vanorna.

Kan du efter en tid dricka två-tre gånger så mycket utan att bli full? Det är då du borde sakta ned något. Det finns för- och nackdelar med att dricka. Är det värt att lägga massa pengar på det till exempel? Själv köper jag aldrig drinkar på krogen i den lilla mån jag går ut å krökar numera, det tar emot att betala så mycket för alkohol.
Citera
2022-05-31, 23:08
Medlem
Dr.Dres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Folk dricker alkohol av olika anledningar. Vissa dricker det enbart till mat, och vissa maträtter, och knappast för att bli fulla.

Uppenbarligen har du ingen erfarenhet av vare sig gastronomi eller finare ätande. Då du verkar vara arbetarslödder som ränner på donken och dricker pilsner, så förstår jag att du har den synen.

Det kallas Dunning-Kruger effekten, och det är när du är såpass korkad så att du inte förstår att du är korkad. Du överskattar helt enkelt din egna kunskap i detta ämnet, och din intelligens i allmänhet, istället för att förstå att jag tillhör den intellektuella adeln och du är min undersåte.

De flesta dricker givetvis för att bli fulla, men därav lade jag till varför personen i fråga drack alkohol. Jag och många av mina vänner dricker uteslutande i kombination med maträtter och då för att framhäva smak.

Så sätt dig ner och var tyst din kretin.
Undrar om inte du har lite Dunning-Kruger-problematik som känner behov av att hävda din intellektualitet och överklass på ett anonymt internetforum. Det om något tyder på att du lever i villfarelse.

För att återgå till ämnet så kan man givetvis dricka alkohol av kulturella skäl. Men anledningen att dryck är kultuellt viktigt är att flera kulturer parallellt har berusat sig med den. Det är alltså ett berusningsmedel, och att förneka detta förefaller patetiskt.
Citera
2022-06-01, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Undrar om inte du har lite Dunning-Kruger-problematik som känner behov av att hävda din intellektualitet och överklass på ett anonymt internetforum. Det om något tyder på att du lever i villfarelse.

För att återgå till ämnet så kan man givetvis dricka alkohol av kulturella skäl. Men anledningen att dryck är kultuellt viktigt är att flera kulturer parallellt har berusat sig med den. Det är alltså ett berusningsmedel, och att förneka detta förefaller patetiskt.

Känner inget behov alls, pöbeln undrade och jag svarade.

Att tro att alla människor dricker alkohol för att bli fulla tyder ju på ignorans. Gör majoriteten det, helt klart. Men undantagen bekräftar regeln, och vem vill vara en del av den obildade massan som inte förstår skillnaden.

Sedan att du gillar att sitta och hinka öl dagarna i ända ändrar inte det faktum att andra människor kan dricka av helt andra anledningar, men nu har du lärt dig det med.
Citera
2022-06-04, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsker
Tjena flashback har druckit mer eller mindre 3-4 gånger i veckan i ca 10 månader, har dock inte blivit full varje gång men skulle våga säga att jag blitt full minst 1 gång i veckan, borde man vara orolig eller är det "vanligt" så att säga att dricka som jag gör ?
Till exempel komma hem efter jobbet och ta 1-2 öl sen lägga sig, det blir fredag och man super sig lite smått full, håller sig nykter söndag/måndag sen ta 1-2öl var varannan dag till fredag/lördag igen?

Edit: Vet inte om jag har hamnat rätt men mod får gärna flytta ifall det har hamnat fel!

Orkar inte läsa hela tråden, men....

...det låter inte farligt, nästan mer hälsosamt. Kanske att det vore nyttigare med ett glas vin till maten istället för ett par öl.

Mvh
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in