2022-05-31, 09:12
Medlem
needAlifes avatar
Tycker inte alls det låter som ett stort problem. Två-tre bärs efter jobbet? Är väl inte värre (snarare bättre) än att dra ut på en aw en random tisdag.

Jag har druckit betydligt mer och oftare, säkert 5 ggr/vecka då folk drog till krogen efter jobbet nästan dagligen. Lägg till en trevlig lördagsfylla så var veckan fullbordad.

Det du ska akta dig för är tecken på att du prioriterar bort andra saker för att kunna sänka några bärs istället. Då är du på ett lutande plan. Men så länge du sitter och slappnar av efter jobbet med ett par kalla ska det inte vara några problem.
Citera
2022-05-31, 09:35
Medlem
Durgas avatar
Öl tillhör baslivsmedlen , 1L öl om dagen är inget att yvas över.
Citera
2022-05-31, 09:56
Medlem
Facades avatar
Det är en helt normal vecka.
Förstår inte vad TS hetsar upp sig för.
Ölmage kommer om du inte redan är tjock, det är väl det enda..
Citera
2022-05-31, 10:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsker
Tjena flashback har druckit mer eller mindre 3-4 gånger i veckan i ca 10 månader, har dock inte blivit full varje gång men skulle våga säga att jag blitt full minst 1 gång i veckan, borde man vara orolig eller är det "vanligt" så att säga att dricka som jag gör ?
Till exempel komma hem efter jobbet och ta 1-2 öl sen lägga sig, det blir fredag och man super sig lite smått full, håller sig nykter söndag/måndag sen ta 1-2öl var varannan dag till fredag/lördag igen?

Edit: Vet inte om jag har hamnat rätt men mod får gärna flytta ifall det har hamnat fel!

Så mycket har jag druckit i 20 år och jag lever fortfarande.
Citera
2022-05-31, 10:22
Medlem
1-2 öl per kväll är väl ingenting? Och om det är ännu mer sällan dessutom. Typiskt svenskt att oroas över det. Jag dricker 2-3 glas vin per dag (förutom när jag jobbar) sen 10 år och kan vara utan det om jag vill med.
Senast redigerad av granskottet80 2022-05-31 kl. 10:31.
Citera
2022-05-31, 10:53
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Nu dricker jag iofs ingenting för att kunna träna på kvällarna, men generellt skulle jag uppskatta att 90% av mitt totala intag senaste 10 åren har varit för att det är gott med vin och öl. Inte för att bli full.
Det är förväntat att personer med genomsnittlig självinsikt har den uppfattningen.
Citera
2022-05-31, 11:49
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
Tjena flashback har druckit mer eller mindre 3-4 gånger i veckan i ca 10 månader, har dock inte blivit full varje gång men skulle våga säga att jag blitt full minst 1 gång i veckan, borde man vara orolig eller är det "vanligt" så att säga att dricka som jag gör ?
Till exempel komma hem efter jobbet och ta 1-2 öl sen lägga sig, det blir fredag och man super sig lite smått full, håller sig nykter söndag/måndag sen ta 1-2öl var varannan dag till fredag/lördag igen?

Edit: Vet inte om jag har hamnat rätt men mod får gärna flytta ifall det har hamnat fel!
Om det är Pripps varor är det inte ett bekymmer. Är det inte Pripps så är det ett bekymmer.

Så enkelt är det.
Om man ser till mängden, så är det faktiskt ok att dricka 2 öl om dagen varje dag i veckan. Kroppen tar inte skada utav det. Det är råfyllorna som tar på kroppen.
Citera
2022-05-31, 12:54
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:

När jag var singel och bodde utomlands var det samma. Plus att jag drog ladd åtminstone två gånger i veckan och rökte på lite då och då. Inget att vara orolig för.
Citera
2022-05-31, 15:52
Medlem
Citat:

Hur då "håller dig nykter söndag/måndag"? Du är väl nykter nästan alla dagar, du blir väl inte full av 1 öl? Vissa perioder kan jag ta ett glas öl till middagen nästan varje dag, men inte säger jag att jag "är nykter" de dagar jag inte gör det.
Citera
2022-05-31, 16:07
Medlem
Om du funderar på om du dricker för mycket, så dricker du för mycket. Det är högst individuellt. Jag slår i mig 2-5 liter starköl runt 4 gånger i veckan men känner inte att det är problematiskt, så jag oroar mig inte.
Drick mindre tills du slutar gräma dig över det.
Citera
2022-05-31, 19:28
Medlem
Tjoflos avatar
Dricker en öl eller lite whisky/rom varje dag i veckan. När det är slut kommer jag på mig själv efter en vecka och köper mer. Du märker väl själv om du har ett sug som är jobbigt att säga nej till.
Citera
2022-05-31, 21:13
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Precis och jag tror att det är många fler som gör det men det anses ju som att det är något fel på en om man har den livsstilen så folk vågar inte stå för att dom gör så. Så länge man klarar av att stiga upp och ta sig till jobbet och gör vad man ska så ser jag inget problem i det. Börjar du sjukskriva dig och gör av med hela lönen på öl så är där en varnings klocka man kanske ska lyssna på 😇🍺

Problemet är att den varningsklockan ringer alldeles för sent, då är du redan i ett grovt missbruk.

Men jag är som er, ibland iallafall. Fre-lö har blivit standard, men nu över 30 sätter det sina spår, så lär ändra lite livsstil. Eller spår och spår, svårare att hålla bra vikt än för 5 år sedan och dåligt flås, vilket inte är så hälsosamt i längden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in