Citat:
Ursprungligen postat av
AktuellaAmnen
Ryssland har som bekant pekat ut Ukraina som ett nazifäste. På grund av detta pågår i nuläget en speciell operation (invasion/krig) i Ukraina för att skydda den ryskukrainska lokalbefolkningen mot nazisternas folkmord.
Om operationen kan man ha olika åsikter, vänligen notera att det är off-topic för denna tråd.
Denna tråd handlar istället om den nazistiska attityden och värderingarna som många Ukraina-supporters uppvisar.
Många använder nämligen precis samma jargong som Ukrainska nazister.
De kallar t ex Ryssar för üntermensch (och liknande), säger att de inte har rätt till sin egen kultur/land (och påtalar hur underlägsna de är som folk), de vill att Ryssar ska hamna i dödsläger (koncentrationsläger, och liknande), och pekar fientligt ut alla meningsmotståndare som homosexuella (underförstått - gaymänniskor som är sämre värda än heterosexuella).
Just kopplingen mellan russofobi och homofobi är något som i alla tider varit unikt för nazister av den gamla skolan och som jag inte sett på bred front förrän nu under Ukrainakonflikten. Varför har det nu kommit tillbaka?
Min uppfattning är att många av de människor som skriver dessa inlägg tidigare inte varit öppna med sina neonazistiska sympatier i Sverige. Jag kan inte veta säkert, men
det bör alltså handla om människor som har en nazistisk livsåskådning men som först nu triggats att offentliggöra den.
Varför?
Sen vill jag även lyfta fram ironin i det hela:
Det här människorna hävdar att vår vän Ryssen hittat på att Ukraina är ett nazifäste, samtidigt som de med sina egna kommentarer visar att de som stödjer Ukraina i konflikten har en uppenbart nazistisk livsåskådning.
Istället för att använda yttrandefriheten till att visa på hur fel Ryssland har i invasionen (som vi krigsmotståndare gör) visar de istället att Ryssen har 100% ideologiskt rätt och att hotet från neonazisterna måste tas på största allvar.
Så...
Vad är det här för politiskt självmål?
Eller är det rysstroll som sprider russofobin och homofobin i Sverige i syfte för att Ryssland ska kunna peka ut Sverige som framtida mål där nazismen måste bekämpas?
Inte alls förvånade att kriget leder till hat mot ryssar i allmänhet eftersom Putin-anhängarna, och den ryska propagandan, hävdar att Putin är enormt populär i Ryssland och att i princip hela den ryska befolkningen stödjer invasionen av Ukraina. Att du inleder med det ryska propaganda-narrativet om konflikten motbevisar knappast den bilden…
Att vissa väljer att uttrycka detta hat i mindre lämpliga ordalag gör dem inte automatiskt till ”nazister”. De som på samma sätt uttryckte sitt hat mot tyskar i allmänhet under andra världskriget var ju knappast själva ”nazister”.
Likt det var Hitler fel att detta tyskhat uppstod från början så är det faktiskt Putins, och hans anhängares, fel att ryssar nu hatas och betraktas med misstänksamhet av många i väst. Tyskarna fick jobba under lång tid med att göra upp med Hitler-tiden för att kunna tvätta bort nazism-stämpeln och återvinna omvärldens tillit. Samma sak måste nu ryssarna göra, gör det inte det kommer ryssar och Ryssland förbli en paria hos många i väst för all överskådlig framtid.