2022-05-31, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Ryssland har som bekant pekat ut Ukraina som ett nazifäste. På grund av detta pågår i nuläget en speciell operation (invasion/krig) i Ukraina för att skydda den ryskukrainska lokalbefolkningen mot nazisternas folkmord.
Om operationen kan man ha olika åsikter, vänligen notera att det är off-topic för denna tråd.

Denna tråd handlar istället om den nazistiska attityden och värderingarna som många Ukraina-supporters uppvisar.
Många använder nämligen precis samma jargong som Ukrainska nazister.

De kallar t ex Ryssar för üntermensch (och liknande), säger att de inte har rätt till sin egen kultur/land (och påtalar hur underlägsna de är som folk), de vill att Ryssar ska hamna i dödsläger (koncentrationsläger, och liknande), och pekar fientligt ut alla meningsmotståndare som homosexuella (underförstått - gaymänniskor som är sämre värda än heterosexuella).
Just kopplingen mellan russofobi och homofobi är något som i alla tider varit unikt för nazister av den gamla skolan och som jag inte sett på bred front förrän nu under Ukrainakonflikten. Varför har det nu kommit tillbaka?

Min uppfattning är att många av de människor som skriver dessa inlägg tidigare inte varit öppna med sina neonazistiska sympatier i Sverige. Jag kan inte veta säkert, men det bör alltså handla om människor som har en nazistisk livsåskådning men som först nu triggats att offentliggöra den.
Varför?

Sen vill jag även lyfta fram ironin i det hela:
Det här människorna hävdar att vår vän Ryssen hittat på att Ukraina är ett nazifäste, samtidigt som de med sina egna kommentarer visar att de som stödjer Ukraina i konflikten har en uppenbart nazistisk livsåskådning.
Istället för att använda yttrandefriheten till att visa på hur fel Ryssland har i invasionen (som vi krigsmotståndare gör) visar de istället att Ryssen har 100% ideologiskt rätt och att hotet från neonazisterna måste tas på största allvar.

Så... Vad är det här för politiskt självmål?
Eller är det rysstroll som sprider russofobin och homofobin i Sverige i syfte för att Ryssland ska kunna peka ut Sverige som framtida mål där nazismen måste bekämpas?
Det du skriver är fantasier i ditt eget huvud. Du startar en tråd utan att visa några som helst faktiska bevis än vad du du själv tror och det styrs av hur du vill att verkligheten ska va. Jag hatar Ryssland, eller jag hatar mest Putin och putintroll på flashback. Gemene ryssen är antingen för obildad, eller har blivit indoktrinerad av propaganda, eller rädd för att säga sanningen.
Bara för att du skriver att du är motståndare till kriget, innebär det inte att det är sanningen. Ditt inlägg skriker proryssland
Citera
2022-05-31, 22:28
Medlem
styckets avatar
Ryssland stoppar terrorister i Ukraina vilket innebär att invasionen varit bra. Men såklart är alla former av krigsbrott tragiska men de speglar inte kriget i sig.
Citera
2022-05-31, 22:31
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Det du skriver är fantasier i ditt eget huvud. Du startar en tråd utan att visa några som helst faktiska bevis än vad du du själv tror och det styrs av hur du vill att verkligheten ska va. Jag hatar Ryssland, eller jag hatar mest Putin och putintroll på flashback. Gemene ryssen är antingen för obildad, eller har blivit indoktrinerad av propaganda, eller rädd för att säga sanningen.
Bara för att du skriver att du är motståndare till kriget, innebär det inte att det är sanningen. Ditt inlägg skriker proryssland

Varför kan man inte vara både anti-russofobi och anti-krig?
Det är såklart ingen motsägelse att folkhat och mot krig, det är nämligen mycket samma sak.

Vad vill du ha för typ av bevis?
Du kan själv testa Flashbacks sökfunktion och bekräfta det jag påstår.
Citera
2022-05-31, 22:33
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Vad dillar du om?
Förnekar du att homofobi är en del av Ukrainasupportrarnas argument?

Vad babblar du om?
Citera
2022-05-31, 22:37
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
[i]
Många använder nämligen precis samma jargong som Ukrainska nazister.[/b]
1. Vilka då? var har du stött på det?
2. hur många är dom?
Citera
2022-05-31, 22:38
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Vad babblar du om?

Vad snackar du om?
Försök svara på frågorna som ställs och hör till tråden istället för att skriva nonsens.
Citera
2022-05-31, 22:38
Medlem
bithaxs avatar
Good guys. Ryssland bryr sig bara om sig själva.
Det är samma som USA. Kontrollen över oljan och gasen framför allt alltid.
Citera
2022-05-31, 22:41
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melmium
Ser på nyhetssidor, facebook och andra platser att i princip hela Sverige lurats att det är synd om stackars Ukraina som blivit attackerade av stora elaka Ryssland. Alla ser bilder på människor i krig men ingen tar sig tiden att tänka själva.

Fokus hamnar konstant på de civila men ingen verkar vilja se sanningen, att Ukrainas regim är fruktansvärd. Ukraina är ett korrupt land där presidenten är mer diktator än Putin någonsin varit. Han har lurat Europa så det bara sjunger om det, alla tror han är någon slags modig soldat som bryr sig om folket. Han är skicklig, hans falska propaganda har fungerat. Folkmorden Ukraina gjort mot Ryssar har ingen ens förstått att de hänt, så duktig har den jäveln varit på sin propaganda.

Han offrar nu sitt eget folk, nekar Rysslands sjysta krav och förstör Ukraina för all framtid, medan han själv blir mäktigare och rikare varje dag.

Snart kommer Zelensky att kräva att Ukraina ska få gå med i både EU och NATO, han är ett sånt jävla manipulativt svin så att det inte finns.

Kommer svensken NÅGONSIN förstå att det är Ukraina som är bad guys här och att Rysslands invasion var rättfärdigad? Kommer historien skrivas på fel sätt? Kommer de ens försöka se båda sidor eller är gemene svensk så sjukt hjärntvättad av politiker och media att de inte ens kommer försöka. Jag tror tyvärr det.

Kommer nu få massa svar som "rysstroll" eller "det var ju Ryssland som började" etc, som bevisar min poäng att många inte ens VILL försöka se båda sidor.

Det är tragiskt, inte för att jag bryr mig särskilt mycket om Ryssland, bara att svinet Zelensky kommer komma undan med sina brott och den stora tragedin är att vanliga människor är för lättlurade och går på alla lögner.

Det pumpas ut nya trådar som följer liknande format sedan kriget i Ukraina startade. Det förefaller allt mera svårt att tro att detta inte utförs av professionella och avlönade heltidsanställda.

Skilj på Putin och Ryssland. Jag har inget emot Ryssland, men dock mot Putin. Viktig skillnad.
Citera
2022-05-31, 22:42
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Vad snackar du om?
Försök svara på frågorna som ställs och hör till tråden istället för att skriva nonsens.

Du drar ju upp massa trams som helt nonsens och irrelevant. Hela världen står bakom Ukraina förutom några rouge states och Ryssland är det mest homofoba och rasistiska landet i Europa.

De flesta flashback nazister stödjer Ryssland.
Citera
2022-05-31, 22:42
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
1. Vilka då? var har du stött på det?
2. hur många är dom?

1. Det finns mängder på Flashback. Använd sökfunktionen ska du se.
2. Bra fråga. Jag skulle beskriva dem som en högljudd minoritet, men samtidigt accepterar hela Ukraina-lägret deras nazistiska livsåskådning, och ingen markerar att det inte är okej mer än jag här på forumet. Om du kollar min posthistorik så kommer du se att jag ofta tar upp detta när jag ser det. Det var därför jag skapade tråden, för att ta diskussionen på rätt plats.

Det är den tysta majoriteten som jag tycker är mest otäck, eftersom de ger sitt stöd till den högljudda naziinfluerade minoriteten. Det är även detta faktum som gör att supportersidan helt speglar situationen med nazister i Ukraina.
Citera
2022-05-31, 22:47
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Du drar ju upp massa trams som helt nonsens och irrelevant. Hela världen står bakom Ukraina förutom några rouge states och Ryssland är det mest homofoba och rasistiska landet i Europa.

De flesta flashback nazister stödjer Ryssland.

Jag kan inte hålla med dig, eftersom majoriteten av de inlägg som visar på en nazistisk livsåskådning (enligt vad jag beskrev i TS) kommer från Ukrainasidan. Som sagt, detta kan enkelt bekräftas med Flashback egen sök-funktion.
Sök t ex på "Putinrunkare" som är ett normaliserat och helt accepterat sätt att beskriva någon som är emot russofobi. Du får över 200 resultat (kanske 250? har inte kollat på ett tag).
Testa att söka på "Zelenskyjrunkare" - och du får inte ett enda resultat.
Du måste medge att den enorma skillnaden i volym är talande, och detta är bara ett exempel.
Ukrainasidan anser alltså att de som anser att russofobi är fel måste ha en homosexuell dragning till Putin.
Förstår du inte hur sjukt det är, och att det säger rätt mycket att Ukrainasidan måste använda homofobiska rasistiska utlägg för att framföra sina argument?

Det du skriver stämmer alltså inte för fem öre och jag förstår inte varför du ljuger, men med utgångspunkt för den fakta jag dragit upp får du här två enkla frågor att svara på:
Varför är det Ukrainasidan som inte kan bete sig och argumentera för sina åsikter utan att dra in folkmord, homofobi, russofobi och andra fördomar?
Varför accepterar hela Ukrainasidan detta förkastliga beteende?
Senast redigerad av AktuellaAmnen 2022-05-31 kl. 22:51.
Citera
2022-05-31, 22:55
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
1. Det finns mängder på Flashback. Använd sökfunktionen ska du se.
2. Bra fråga. Jag skulle beskriva dem som en högljudd minoritet, men samtidigt accepterar hela Ukraina-lägret deras nazistiska livsåskådning, och ingen markerar att det inte är okej mer än jag här på forumet. Om du kollar min posthistorik så kommer du se att jag ofta tar upp detta när jag ser det. Det var därför jag skapade tråden, för att ta diskussionen på rätt plats.

Det är den tysta majoriteten som jag tycker är mest otäck, eftersom de ger sitt stöd till den högljudda naziinfluerade minoriteten. Det är även detta faktum som gör att supportersidan helt speglar situationen med nazister i Ukraina.
Du bör nog komplettera din rubrik med "på Flashback!"
För så är det ju inte i allmänhet.
På Flashback finns det dock en del, men de är inet så många men flitiga.
Jag tror inte de BLIR nazister utan är det från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in