Det blir intressant att följa detta, se kommentarena i Flygforum tex
Du förutsätter då att konsortiet SAS D-N-S likvideras/verksamheten läggs ned. Det är väl möjligt att det kan bli en konsekvens. Men skulle någon annan då ta upp den verksamhet SAS D-N-S bedrivit och överta flygplan, varumärke, kunder m.m. ligger det mycket nära en övergång av verksamhet och regleras även det i LAS samt genom framförallt prejudikat i Europadomstolen. Därmed kommer den part som övertar verksamheten också överta förpliktelser i förhållande till anställda såväl vad gäller anställningar som kollektivavtal, enligt de regler som finns.
Att en rekonstruktion eller t.om. konkurs inträffat ändrar inte på det. Är det en verksamhetsövergång är det det också efter konkurs.
https://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=287614
Sveriges arbetslagstiftning och piloternas vägran att inse verkligheten blir nog spiken i kistan för SAS
Det är nog bäst med likvidation av bolaget och att slots mm säljs på auktion så att det inte blir ett företag som tar över enligt arbetsrätten.
SAS behöver nya pengar, igen. Det är ofantliga belopp som krävs nu för att fortsätta flygandet. Den centrala frågan nu är, mer än någonsin tidigare, och inte bara för skattebetalarna utan även för övriga aktieägare: Vad fan får vi för pengarna?
Det blir intressant att följa detta, se kommentarena i Flygforum tex
Du förutsätter då att konsortiet SAS D-N-S likvideras/verksamheten läggs ned. Det är väl möjligt att det kan bli en konsekvens. Men skulle någon annan då ta upp den verksamhet SAS D-N-S bedrivit och överta flygplan, varumärke, kunder m.m. ligger det mycket nära en övergång av verksamhet och regleras även det i LAS samt genom framförallt prejudikat i Europadomstolen. Därmed kommer den part som övertar verksamheten också överta förpliktelser i förhållande till anställda såväl vad gäller anställningar som kollektivavtal, enligt de regler som finns.
Att en rekonstruktion eller t.om. konkurs inträffat ändrar inte på det. Är det en verksamhetsövergång är det det också efter konkurs.
https://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=287614
Sveriges arbetslagstiftning och piloternas vägran att inse verkligheten blir nog spiken i kistan för SAS
Det är nog bäst med likvidation av bolaget och att slots mm säljs på auktion så att det inte blir ett företag som tar över enligt arbetsrätten.
Det är som det gamla uttrycket "Det sitter i väggarna".
SAS behöver nya pengar, igen. Det är ofantliga belopp som krävs nu för att fortsätta flygandet. Den centrala frågan nu är, mer än någonsin tidigare, och inte bara för skattebetalarna utan även för övriga aktieägare: Vad fan får vi för pengarna?
Håller helt med att SAS är en zombie på konstgjord andning men har ändå så sjukt svårt att ta in kritik av ett flygbolag från en miljöpartist. Att hon skriver att de ”raggar” pengar får det bara att låta som att SAS är en dryg vit man på krogen som tigger drinkar av polarna.
Nu begär man alltså totalt 30 miljarder nya färska SEK för att ens överleva.
Snacka om utspädning av befintligt aktiekapital
Nä, låt detta vithatande företag gå omkull.
Eftersom kabinfaktorn närmar sig 100 så borde väl rimligen den kostnaden läggas på passagerarna i SAS plan? Eller ska den stat som fördömmer miljöfarligt flygande subventionera nöjesresande?