2022-05-31, 16:01
  #985
Medlem
COV-NL63s avatar
Det blir intressant att följa detta, se kommentarena i Flygforum tex
Du förutsätter då att konsortiet SAS D-N-S likvideras/verksamheten läggs ned. Det är väl möjligt att det kan bli en konsekvens. Men skulle någon annan då ta upp den verksamhet SAS D-N-S bedrivit och överta flygplan, varumärke, kunder m.m. ligger det mycket nära en övergång av verksamhet och regleras även det i LAS samt genom framförallt prejudikat i Europadomstolen. Därmed kommer den part som övertar verksamheten också överta förpliktelser i förhållande till anställda såväl vad gäller anställningar som kollektivavtal, enligt de regler som finns.

Att en rekonstruktion eller t.om. konkurs inträffat ändrar inte på det. Är det en verksamhetsövergång är det det också efter konkurs.
https://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=287614
Sveriges arbetslagstiftning och piloternas vägran att inse verkligheten blir nog spiken i kistan för SAS
Det är nog bäst med likvidation av bolaget och att slots mm säljs på auktion så att det inte blir ett företag som tar över enligt arbetsrätten.
2022-05-31, 18:04
  #986
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
SAS behöver nya pengar, igen. Det är ofantliga belopp som krävs nu för att fortsätta flygandet. Den centrala frågan nu är, mer än någonsin tidigare, och inte bara för skattebetalarna utan även för övriga aktieägare: Vad fan får vi för pengarna?

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sas-raggar-pengar-fran-alla-tankbara-hall
2022-05-31, 20:04
  #987
Medlem
Nu begär man alltså totalt 30 miljarder nya färska SEK för att ens överleva.
Snacka om utspädning av befintligt aktiekapital

Nä, låt detta vithatande företag gå omkull.
2022-05-31, 20:07
  #988
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Det blir intressant att följa detta, se kommentarena i Flygforum tex
Du förutsätter då att konsortiet SAS D-N-S likvideras/verksamheten läggs ned. Det är väl möjligt att det kan bli en konsekvens. Men skulle någon annan då ta upp den verksamhet SAS D-N-S bedrivit och överta flygplan, varumärke, kunder m.m. ligger det mycket nära en övergång av verksamhet och regleras även det i LAS samt genom framförallt prejudikat i Europadomstolen. Därmed kommer den part som övertar verksamheten också överta förpliktelser i förhållande till anställda såväl vad gäller anställningar som kollektivavtal, enligt de regler som finns.

Att en rekonstruktion eller t.om. konkurs inträffat ändrar inte på det. Är det en verksamhetsövergång är det det också efter konkurs.
https://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=287614
Sveriges arbetslagstiftning och piloternas vägran att inse verkligheten blir nog spiken i kistan för SAS
Det är nog bäst med likvidation av bolaget och att slots mm säljs på auktion så att det inte blir ett företag som tar över enligt arbetsrätten.

Det är som det gamla uttrycket "Det sitter i väggarna".
2022-05-31, 20:16
  #989
Medlem
Callebiltes avatar
Jag sålde alla SAS aktier dagen de släppte sin bajsa-diarre över svenska folket och vita män film och efter det har jag vägrat flyga med dem.

Hoppas de konkar och att andra företag lär sig att inte pissa på sina kunder.
2022-05-31, 23:02
  #990
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Nu begär man alltså totalt 30 miljarder nya färska SEK för att ens överleva.
Snacka om utspädning av befintligt aktiekapital

Nä, låt detta vithatande företag gå omkull.
Vad kan vi tänka för emissionskurs? 60 öre?
2022-05-31, 23:07
  #991
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
SAS behöver nya pengar, igen. Det är ofantliga belopp som krävs nu för att fortsätta flygandet. Den centrala frågan nu är, mer än någonsin tidigare, och inte bara för skattebetalarna utan även för övriga aktieägare: Vad fan får vi för pengarna?

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sas-raggar-pengar-fran-alla-tankbara-hall

Håller helt med att SAS är en zombie på konstgjord andning men har ändå så sjukt svårt att ta in kritik av ett flygbolag från en miljöpartist. Att hon skriver att de ”raggar” pengar får det bara att låta som att SAS är en dryg vit man på krogen som tigger drinkar av polarna.
2022-05-31, 23:42
  #992
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Undra om man ska gå in med 10 tusen när aktien är på 0.1 kr?
Jag menar SAS lär ändå överleva för miljörörelsen skulle aldrig låta SAS privatiseras.
2022-05-31, 23:56
  #993
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Nu begär man alltså totalt 30 miljarder nya färska SEK för att ens överleva.
Snacka om utspädning av befintligt aktiekapital

Nä, låt detta vithatande företag gå omkull.

Eftersom kabinfaktorn närmar sig 100 så borde väl rimligen den kostnaden läggas på passagerarna i SAS plan? Eller ska den stat som fördömmer miljöfarligt flygande subventionera nöjesresande?

Staten ska inte pumpa in en spänn i sas!
2022-06-01, 03:09
  #994
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Undra om man ska gå in med 10 tusen när aktien är på 0.1 kr?
Jag menar SAS lär ändå överleva för miljörörelsen skulle aldrig låta SAS privatiseras.

Om du är så säker på att den ska ner, är det inte smartare att bara lägga en fet björn värd 10K på skiten hela vägen ner till 0.1kr?
2022-06-01, 03:44
  #995
Medlem
TheGoldBugs avatar
90k ägare hos Avanza... wtf.

Har säkert tagits upp tidigare, finns det nåt sätt att korta bolaget? Hittar bara bull.
2022-06-01, 03:47
  #996
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoldBug
90k ägare hos Avanza... wtf.

Har säkert tagits upp tidigare, finns det nåt sätt att korta bolaget? Hittar bara bull.

Det kan nog inte stämma?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in