Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Ytterst förkastligt att ge sig på eller ens förolämpa en person bara för att vederbörande råkar vara född i Ryssland eller har föräldrar som är födda där. De flesta med ryskt ursprung i Sverige har haft föräldrar, eller är själva sådana som valt att fly ifrån förtrycket i Sovjetunionen/Ryssland.
Självfallet så finns det också rötägg ibland dem också: de som gått på Putlers propaganda. Men jag tror att de flesta av dem, speciellt nu, känner skam över Ryssland.
Men det som har hänt, och som är sunt, är att synen på Ryssland, som ett sk. "land" har förändrats i grunden, tack vare Putlers storinvasion av Ukraina. Fler och fler ser nu Ryssland för vad det är: En cancersvultst som nästan alltid betett sig så mot sina grannländer.
Men Ryssland är inte, bara, en cancersvultst. Det finns komponenter i den ryska historien och kulturen som också pekar emot väst. Det är alltså fullt möjligt att gilla ryska artistet eller anse att Systema är en effektiv självförsvarsmetod, utan att glömma att Ryssland, inte kan fungera som en sammanhållen statsbildning utan att också fungera som en cancersvultst.
De flesta människor i Sverige är, naturligtvis emot Putlers vansinniga storanfall på Ukraina och hoppas ukrainarna skall kunna befria, hela, sitt territorium ifrån den ryska cancersvulsten.
Men sant är att allt som förknippas med Ryssland, även bra saker som de ca 10 procent vettiga ryssar som bor där och som inte låtit sig hjärntvätts och rysk mat kultur, och rysk, personlig, öppenhjärtlighet, kommer att för årtionden, kanske århundraden, ändå smetas ner av den ryska cancersvulstens grymhet och övergrepp i Ukraina. Precis som vi, åtminstone fram till mitten av 1970-talet, omöjligt, kunde föreställa sig Tyskland och tyskar, utan att också tänka på fanatisks nazister och förintelsen.
Slava Ukraini!
Det kanske finns schyssta ryssar som tar avstånd från kriget men förvånansvärt många (ryssar) som jag ser runtomkring mig (ytligt bekanta, vänner på facebook, tidigare arbetskollegor, "kändisar" et.c.) håller en väldigt låg profil. Man tar absolut ingen ståndpunkt om man ens nämner något krig överhuvudtaget(!)
I min mening finns det inget mellanläge - antingen är man aktivt emot putins krig eller så är man för det.
Och är man nu ryss och inte vill bli behandlad som smuts får man se till att göra något åt det.
Störta putin t.ex. Eller visa stöd och sympatier med Ukraina genom att skänka pengar & förnödenheter, visa på sociala medier vad man tycker osv.
Vad säger t.ex. en känd ryska som Keyyo om saken:
"Jag är precis som alla andra otroligt sorgsen och jag är orolig för den utveckling vi ser. Jag tänker precis som alla andra på barn och vuxna som gömmer sig från attackerna. Jag är så ledsen för det som sker. Vi är medmänniskor i det här och alla med ett hjärta får det krossat av att se det medierna kablar ut – oavsett etnisk tillhörighet. Jag med".
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Ea2Ow2/keyyo-om-rysslands-invasion-i-ukraina-ar-sa-ledsen
Inte ett ord om att fördöma putin & hans krig.
Är man inte emot så är man för - och då förtjänar man skit.