Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Han är en ganska obehaglig ryssofob. I morse när jag scannade flödet såg jag att han lagt upp ett par tweets där han menade att det ändå bara vara ryssvänliga civila kvar i Severodonetsk så varför ville ukrainska armén skydda dessa genom att dra sig ur? Underförstått menade han att alla ryssvänliga civila borde bombas de också. Tweeten låg i flödet men var raderad när jag tryckte på den så den finns inte kvar.
Däremot är han bra på det sättet att han verkar vara ganska noga med rena faktauppgifter. Geolokaliserar han ukrainarna i Kherson centrum så kommer jag förmodligen inte att protestera. Men jag tror inte det kommer att ske.
Precis som Julian så är inte jag heller en fanboi. Jag är realist. Delar verkligen inte dina åsikter men det vet vi redan. Men jag kan ändå säga att jag tror inte att den "offensiv" vi ser nu är den som tar tillbaka Kherson stad och det är inte syftet med den. Detta är en push för att få Ryssland att binda upp mer styrkor i syd och då avlasta öst där det faktiskt är lite svettigt för Ukraina.
Men på lite längre sikt så ser jag en mer ambitiös offensiv som är uppbackad av bättre och tyngre vapen via lendlease som kommer ta tillbaka en större del av oblasten. Denna kommer sedan att kunna hållas om fullgott kvalificerat luftvärn finns i tillräcklig mängd.
Staden är en utmaning i sig. Oerhört svårt att bedriva anfall mot stad, och extremt svårt om man inte bombar sönder den helt som Ryssland gjorde då man "befriade" alla ryssar i Mariupol genom att döda 20 000 av dem.
Ukraina kommer inte kunna bomba sönder Kherson.
Men om väst är resoluta i sitt stöd och levererar fler bättre, modernare och tyngre vapen så kan Ukraina på ngn månads sikt göra en riktig offensiv från Zaporizjzja och rakt söderut för att sedan gå väst.
Då ger man Ryssland ett utrymme att dra sig tillbaka från Kherson eller få 5-10 BGT instängda.
Detta kommer alltså endast hända om Väst lägger handling till orden om att hjälpa Ukraina fullt ut.
Jag tror det kommer ske så därmed så tror jag att Kherson kommer vara tillbaka i Ukrainsk kontroll.
Inte nästa vecka, men inom 3-5 månader.
Det här kommer ironiskt nog sluta med det resultat som man hade kunnat förhandla sig till:
Ukraina fortsätter att existera som stat.
Ukraina blir inte avmilitäriserat utan få har så stort försvar som de vill.
Ukraina går med i EU alternativt får ett starkt fokus på tillhörighet till väst.
Ukraina går inte med i NATO
Krim blir Ryskt.
Ryssland får även en liten del av kakan i Öst
Förutom 0.1% rika ryssar med makt så kommer den stora delen av det ryska folket under 20-30 år ha ett rätt så fattigt och dystert liv.
Lite så här:
https://www.youtube.com/watch?v=q1u7XZ9c8fI
Om Putin inte hade runkat loss till stormaktsdrömmar och byggt makt på att gå några huliganer i östra Ukraina till mötes utan låta Ukraina (med både våld och Demokrati) fått slåss själva för att bestämma sin väg framåt utan att han hade donerat stridsvagnar till separatister så hade de här 5000 försupna huliganerna antagligen haft det lite surt för att de inte fick kriga utan skaffa jobb som vanligt folk men 144 miljoner människor i Ryssland hade nog närmat sig Polens välfärd nu.