2022-05-31, 15:59
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Det är värt MYCKET uppoffringar från oss i omvärlden om vi nu kan bli av med detta onda Sauron-öga.

Ja han suger. USAs politik har också bringat fram det värsta i honom, är min tro. Men inte desto mindre hade det varit fint om vi sluppit Putin och hans doktrin.
Citera
2022-05-31, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Tror du på allvar att Ryssland slåss mot Ukraina endast??

Berätta vilka dom krigar mot förutom Ukraina, Georgien, Tjetjenien
Citera
2022-05-31, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Här finns en röst som förklarar varför sannolikheten för att detta vapensystem kommer att skickas till Ukraina är väldigt låg. Handlar mycket om logistik.
https://rumble.com/v16looj-how-about-those-himars.html

Jag skall studera detta mer. Jag uppfattar vapensystemet som mer att man trycker på fiendetrupper vid fronten och mindre som ett precisionsinstrument, exempelvis för att störa ryssarnas försörjningslinjer. Det verkar inte som om Ukraina för närvarande irriterar vid Belgorod, men jag kan ha fel.
Citera
2022-05-31, 16:06
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Han är en ganska obehaglig ryssofob. I morse när jag scannade flödet såg jag att han lagt upp ett par tweets där han menade att det ändå bara vara ryssvänliga civila kvar i Severodonetsk så varför ville ukrainska armén skydda dessa genom att dra sig ur? Underförstått menade han att alla ryssvänliga civila borde bombas de också. Tweeten låg i flödet men var raderad när jag tryckte på den så den finns inte kvar.

Däremot är han bra på det sättet att han verkar vara ganska noga med rena faktauppgifter. Geolokaliserar han ukrainarna i Kherson centrum så kommer jag förmodligen inte att protestera. Men jag tror inte det kommer att ske.

Precis som Julian så är inte jag heller en fanboi. Jag är realist. Delar verkligen inte dina åsikter men det vet vi redan. Men jag kan ändå säga att jag tror inte att den "offensiv" vi ser nu är den som tar tillbaka Kherson stad och det är inte syftet med den. Detta är en push för att få Ryssland att binda upp mer styrkor i syd och då avlasta öst där det faktiskt är lite svettigt för Ukraina.

Men på lite längre sikt så ser jag en mer ambitiös offensiv som är uppbackad av bättre och tyngre vapen via lendlease som kommer ta tillbaka en större del av oblasten. Denna kommer sedan att kunna hållas om fullgott kvalificerat luftvärn finns i tillräcklig mängd.

Staden är en utmaning i sig. Oerhört svårt att bedriva anfall mot stad, och extremt svårt om man inte bombar sönder den helt som Ryssland gjorde då man "befriade" alla ryssar i Mariupol genom att döda 20 000 av dem.

Ukraina kommer inte kunna bomba sönder Kherson.

Men om väst är resoluta i sitt stöd och levererar fler bättre, modernare och tyngre vapen så kan Ukraina på ngn månads sikt göra en riktig offensiv från Zaporizjzja och rakt söderut för att sedan gå väst.

Då ger man Ryssland ett utrymme att dra sig tillbaka från Kherson eller få 5-10 BGT instängda.

Detta kommer alltså endast hända om Väst lägger handling till orden om att hjälpa Ukraina fullt ut.
Jag tror det kommer ske så därmed så tror jag att Kherson kommer vara tillbaka i Ukrainsk kontroll.

Inte nästa vecka, men inom 3-5 månader.

Det här kommer ironiskt nog sluta med det resultat som man hade kunnat förhandla sig till:

Ukraina fortsätter att existera som stat.
Ukraina blir inte avmilitäriserat utan få har så stort försvar som de vill.
Ukraina går med i EU alternativt får ett starkt fokus på tillhörighet till väst.
Ukraina går inte med i NATO
Krim blir Ryskt.
Ryssland får även en liten del av kakan i Öst

Förutom 0.1% rika ryssar med makt så kommer den stora delen av det ryska folket under 20-30 år ha ett rätt så fattigt och dystert liv.
Lite så här: https://www.youtube.com/watch?v=q1u7XZ9c8fI

Om Putin inte hade runkat loss till stormaktsdrömmar och byggt makt på att gå några huliganer i östra Ukraina till mötes utan låta Ukraina (med både våld och Demokrati) fått slåss själva för att bestämma sin väg framåt utan att han hade donerat stridsvagnar till separatister så hade de här 5000 försupna huliganerna antagligen haft det lite surt för att de inte fick kriga utan skaffa jobb som vanligt folk men 144 miljoner människor i Ryssland hade nog närmat sig Polens välfärd nu.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2022-05-31 kl. 16:22.
Citera
2022-05-31, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillrocK
Nja, det har väl ändå dykt upp att UA inte var så ensamma att strida mot Ryssland utan har fått enorm med hjälpinsatser inte bara genom material och pengar utan även män som stridit för dem. Det kom väl fram att soldater som släpptes från Maripol, inte bara var UA soldater utan soldater, samt en och annan general, kom från Kanada och Storbritannien. Med tanke på all de vapen och utrustningar som väst bistått med fram tills nu, sanktionerna mot Ryssland för att försvaga landet, har misslyckats totalt anser. Återigen, Ryssland vinner stort, vill jag påstå.

Konstigt nog så dom generaler Ryssland har redovisat är på minuskontot. Där har det ju gått åt några, hjältar postumt, för att ha varit med om att starta ett krig mot sina egna bröder, fast när dom inte fick några blommor och pajer så omvandlades Ukrainarna från bröder till hemska nazister och fascister. Däremot dina generaler från Kanada och England kan du väl länka till när Putin visar upp dom, han kan väl inte ha missat en sådan propagandakick.
Citera
2022-05-31, 16:16
Medlem
Thelonegunmans avatar
Jag tror definitivt Ryssland har/hade en krigsplan som spänner sig bortom "befrielsen" av Ukraina och att denna specialoperation bara var den första i sitt slag.

De senaste 20 åren har det odlats något oroväckande i Ryssland som tycks gått oss helt förbi.
Precis samma revanschlusta som Tyskland hade efter första världskriget. Drömmar om när de var en supermakt till en känsla av att känna sig bortmarginaliserade och ute i perifirin. Hellre vara hatad och fruktad än att vara bortglömd sägs det ju.

Tillvägagångssättet är ju misstänkt likt Tysklands, d v s man utifrån sin egen rättvisa och måttstock annekterar andra länders territorium. Hitler annekterade land av Frankrike och Tjeckien, övertog Österrike och med false-flag attackerade man Polen. Putin har gjort detsamma i Moldavien, Georgien och i Krim för att sedan inleda den storskaliga attacken mot hela Ukraina.

Tyskland övningstestade sin armé med sin luftwaffe i Spanien och Ryssland har gjort detsamma i Syrien.

Därtill har såväl 30-talets Tyskland som dagens Ryssland lidelsefullt stickat en superlång offerkofta om påstådda övergrepp mot deras minoriteter för att rättfärdiga sina erövringskrig.

Tyskland bildade en pakt med dåtidens andra superskurk Sovjet och även Ryssland sätter sitt hopp och tilltro till deras partner in crime Kina. Det skulle inte förvåna mig om Kina, likt Tyskland sviker Ryssland och går in i Ryssland när de är som svagast för dessa skurkstater livnär sig på andra svagare byten. Europa och väst däremot sluter upp bakom den svagare parten solidariskt och utan förväntningar om att få någonting tillbaka.

I den ryska mentaliteten verkar det också finnas en utbredd åsikt att allt som en gång varit ryskt ska åter bli ryskt och när de sätter denna doktrin i aggressiv handling så är det helt rätt beslut att EU, väst och delar av öst att resolut stänga ute och agera mot Ryssland. För priset för Putins lögner och feberyra är att han gjort sig helt omöjlig. Det går inte att lita på någonting han säger.

Se exempelvis denna video: https://www.youtube.com/watch?v=pfP7lTXYeJg där Rysslands "jugend" (ännu en likhet) där ryska tankegångar inte bara gör anspråk på Baltstaterna utan även Alaska.

Med absurda och ogiltiga argument som att denazifiera Ukraina vet man att Ryssland kan trolla fram vilken ursäkt som helst för att bruka våld mot vem som helst och är därmed så opålitlig som det går och bör bemötas och behandlas därefter.
Citera
2022-05-31, 16:17
Medlem
Sgt.Blands avatar
WTF! Detta är ändå relaterat till detta kriget om det skulle röra på sig i Kaukasus. Hittepålandet Sydossetien vill visst inte rösta om att införlivas med Ryssland nu. Rätt stort om det stämmer. Kanske dags för Georgien att ta tillbaka området.

https://twitter.com/Liveuamap/status/1531402335183839233
Citera
2022-05-31, 16:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Så är det: ryssar & ryssland är paria.
Det lär ta många år, om ens nånsin under överskådlig tid, att vända det.

Ytterst förkastligt att ge sig på eller ens förolämpa en person bara för att vederbörande råkar vara född i Ryssland eller har föräldrar som är födda där. De flesta med ryskt ursprung i Sverige har haft föräldrar, eller är själva sådana som valt att fly ifrån förtrycket i Sovjetunionen/Ryssland.

Självfallet så finns det också rötägg ibland dem också: de som gått på Putlers propaganda. Men jag tror att de flesta av dem, speciellt nu, känner skam över Ryssland.

Men det som har hänt, och som är sunt, är att synen på Ryssland, som ett sk. "land" har förändrats i grunden, tack vare Putlers storinvasion av Ukraina. Fler och fler ser nu Ryssland för vad det är: En cancersvultst som nästan alltid betett sig så mot sina grannländer.

Men Ryssland är inte, bara, en cancersvultst. Det finns komponenter i den ryska historien och kulturen som också pekar emot väst. Det är alltså fullt möjligt att gilla ryska artistet eller anse att Systema är en effektiv självförsvarsmetod, utan att glömma att Ryssland, inte kan fungera som en sammanhållen statsbildning utan att också fungera som en cancersvultst.

De flesta människor i Sverige är, naturligtvis emot Putlers vansinniga storanfall på Ukraina och hoppas ukrainarna skall kunna befria, hela, sitt territorium ifrån den ryska cancersvulsten.

Men sant är att allt som förknippas med Ryssland, även bra saker som de ca 10 procent vettiga ryssar som bor där och som inte låtit sig hjärntvätts och rysk mat kultur, och rysk, personlig, öppenhjärtlighet, kommer att för årtionden, kanske århundraden, ändå smetas ner av den ryska cancersvulstens grymhet och övergrepp i Ukraina. Precis som vi, åtminstone fram till mitten av 1970-talet, omöjligt, kunde föreställa sig Tyskland och tyskar, utan att också tänka på fanatisks nazister och förintelsen.

Slava Ukraini!
Citera
2022-05-31, 16:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Bron verkar ha sprängts.
https://liveuamap.com/en/2022/31-may-bridge-at-davydiv-brid-blown-up

Ja, området kring Kherson borde vara svårt för ryssen att hålla. De kan väl alltid ge artilleriunderstöd från andra sidan Dnepr, kanske hjälper något.
Ah, ok, men det där är en annan bro Ö om både Snihurivka och UAFs flodövergång.

Jag tänkte på den stora bron över Dnepr vid Kherson som Ryssland erövrade i början av kriget, ev. efter förräderi på Ukrainas sida. Det kan bli lite strategiskt spel om den bron, för om UAF spränger den med artilleri eller flyg så är ryssarna i Kherson förmodligen toast. Men då får UAR å andra sidan svårt att själva korsa floden. Om jag var Ukraina så skulle jag förstöra den ASAP för det kommer ryssarna rimligen att göra i vart fall om de evakuerar Kherson.
Citera
2022-05-31, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Om det skulle bli så.., så är det Turkiet som styr NATO. "Det" tror jag inte Washington är riktigt med på.., men vi får se hur det går.

Om Erdogan väljer att vara såpass obstinat.., så kommer det nog att svida för honom även.

Erdogan använder precis samma taktik som Putin och spelar på att Turkiet är en supermakt, en stor del av BNP går till upprustning vilket ju får till följd att Turkiet utvecklas som Ryssland, ekonomin växer som kossans svans - neråt.
Citera
2022-05-31, 16:31
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ryssarna har intagit halva Sieverdonetsk. Tråkigt.

https://liveuamap.com/en/2022/31-may-russian-troops-have-captured-approximately-half-of

Det går inte att försvara en stad som angrips från tre håll - när man har en flod bakom sig som skär av all loggestik. Bättre, om möjligt, med en taktisk reträtt än att ta helt meningslösa förluster.

Dessutom överhängande stor risk för en inneslutning.
Citera
2022-05-31, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det går inte att försvara en stad som angrips från tre håll - när man har en flod bakom sig som skär av all loggestik. Bättre, om möjligt, med en taktisk reträtt än att ta helt meningslösa förluster.

Dessutom överhängande stor risk för en inneslutning.
Ja. Vi får hoppas att Ukrainarna kan slå tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in