Flashback bygger pepparkakshus!
2010-08-11, 08:57
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Vi har Moderna stora kokboken hemma, som till min förvåning är från 1974 . Jag trodde stenhårt på att den var från 50-talet. Sak samma den är riktigt rolig att kolla i det finns tyvärr inga roliga recept som sköldpaddssoppan tidigare i tråden men det är en härlig känsla av folkhemmet över den.

Stora kokboken, liksom många andra klassiska kokböcker, finns i flera upplagor - det finns 40- och 50-tals versioner också.
Citera
2010-08-11, 09:54
Medlem
X666s avatar
Ja, det finns mycket sköna gamla kokböcker. Vissa kan vara lite tråkiga, men man får en bra grund som går att bygga vidare på
Citera
2010-08-11, 10:58
Medlem
hittade en gammal kokbok från sekelskiftet på en lions-loppis i början på sommaren, stod och bläddrade i den länge, helt underbara recept. var inte mycket mer än "stek haren" "krydda" osv, väldigt enkelt beskrivet alltså
boken höll på att falla isär och dom ville ha ca 400kr för den, ångrar som fasen att jag inte köpte den iaf, tänkte ta mig ner nästa gång dom har öppet och se om jag hittar den, stod ganska undangömt så..
Citera
2022-05-30, 17:05
Bannlyst
Äntligen är den hemma.
Hemmets kokbok, första upplagan från 1903 i nära nog mint condition.
Den behövdes i samlingen så crate diggin’ lönar sig alltid!

https://imgur.com/gallery/rreBpRj
Citera
2022-05-30, 20:32
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Äntligen är den hemma.
Hemmets kokbok, första upplagan från 1903 i nära nog mint condition.
Den behövdes i samlingen så crate diggin’ lönar sig alltid!

https://imgur.com/gallery/rreBpRj

Den där får du sälja på ett museum och ta bra betalt en vacker dag då du tar sista jorden runt resan
Boken betalar det
Citera
2022-05-30, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Den där får du sälja på ett museum och ta bra betalt en vacker dag då du tar sista jorden runt resan
Boken betalar det

Haha.
Om det vore så väl.
Det finns inget särskilt stort ekonomiskt värde i såna böcker, men det är kul att samla.
Men vem vet, värdet ökar ju stadigt ändå.
Citera
2022-05-31, 12:38
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Haha.
Om det vore så väl.
Det finns inget särskilt stort ekonomiskt värde i såna böcker, men det är kul att samla.
Men vem vet, värdet ökar ju stadigt ändå.

Ja det är lite synd. Det är trots allt ett samlingsverk av traditionella husmansköket med ev variationer
Det är en god bas med äkta recept och många recept till svensk klassisk husmanskost som man sen ev kan krydda till om man så vill

Tycker att man ev kan ha svårt att hitta det på nätet hur man gjorde förr vilka exakta varor, metoder och exakt hur man gjorde tillagningen.

Sen många bortglömda recept i princip
Citera
2022-05-31, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ja det är lite synd. Det är trots allt ett samlingsverk av traditionella husmansköket med ev variationer
Det är en god bas med äkta recept och många recept till svensk klassisk husmanskost som man sen ev kan krydda till om man så vill

Tycker att man ev kan ha svårt att hitta det på nätet hur man gjorde förr vilka exakta varor, metoder och exakt hur man gjorde tillagningen.

Sen många bortglömda recept i princip

Det är väl isåfall bra att det inte är så högt pris på en sån bok?
Du kan få en senare utgåva i hyfsat skick för runt hundralappen.
Den jag fick hem igår har ett värde på omkring tusen spänn.

Men iallafall:
https://www.matkult.se/kokboken/recept-efter-ar.html

Håll till godo.
Citera
2022-05-31, 12:53
Medlem
Har flera kokböcker men använder bara..... VÅR KOKBOK... Den fick jag i skolan på 60 talet... tar upp allt som behövs.
Citera
2022-05-31, 12:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Har flera kokböcker men använder bara..... VÅR KOKBOK... Den fick jag i skolan på 60 talet... tar upp allt som behövs.

Den här tråden handlar om gamla kokböcker, det finns trådar om modernare kokböcker som du kan posta i.
Citera
2022-05-31, 13:02
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Det är väl isåfall bra att det inte är så högt pris på en sån bok?
Du kan få en senare utgåva i hyfsat skick för runt hundralappen.
Den jag fick hem igår har ett värde på omkring tusen spänn.

Men iallafall:
https://www.matkult.se/kokboken/recept-efter-ar.html

Håll till godo.

Tack

Ja det var inte en dålig hemsida med gamla traditionella läns och kommuntraditionell indelad husmanskost med svenskt matrecept historia på köpet. Tänkte att det måste ju finnas lite samlat sådär och det fanns det. Tack för länken den sparar i mappen en ny mapp "historiska svenska rätter" .. Dock kan det bli spretigt för jag indelar mappar efter rätter sen underkategorier i mappar i bokmärkena eller på tuben

Tex skriver jag fläsk som huvudmapp
sen undermapp fläskkotletter, fläsklägg, fläskfile, fläskpannkaka osv
sen ännu en undermapp till valt fläskkött dvs tillagningsmetod, ugn, grillat stekt, i bröd wraps kebab, i macka osv

Himla smidigt att spara recept så på nätet när man väl organiserat dessa mappar med undermappar
Citera
2022-05-31, 15:50
Medlem
Citat:
Den här tråden handlar om gamla kokböcker, det finns trådar om modernare kokböcker som du kan posta i.
Är inte skolans kokbok från 1960 gammal???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in