2022-05-31, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PierreValdez
Men för fan! Lyssna hur borgarna resonerar i den här frågan!!!

"Ska vi dra in ansökan?" Det var frågan som Gulen Avci (L) fick. Och hon säger: "Nej, och vi kan inte tolerera Erdogans krav". Jag parafraserar.

Men det är så här borgarna tänker. Tänker inte dra tillbaka NATO-ansökan, men inte heller gå Erdogan till mötes.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/g...av-ar-orimliga

Fy fan! Dra åt helvete! Era borgarsvin! Det var ni som till varje pris ville gå med i NATO. Och titta vad det blev av detta?! Katastrof! Hur kan någon rösta på något borgerligt parti och samtidigt behålla anseendet efter detta! Det går inte!

De bara att lämna ut 30 terrorister plus lite bonus som Özz, Kurdo Baksi finns säkert flera bonusar att dela ut
Citera
2022-05-31, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Finns det några punkter där oppositionen skulle kunna attackera regeringen för att regeringen misslyckades med sin ambition att snabbt få in Sverige i Nato? Det var ju oppositionen som var mest Nato-vänlig in i det sista. Regeringen fick det ansvarsfyllda uppdraget att dra igång en svensk ansökningsprocess. Hittills har det gått urdåligt.

Kan man kritisera förarbetet och det bristfälliga underlaget, eller måste oppositionen medge att det plötsligt var väldigt bråttom?

Kan man kritisera regeringen för att regeringen inte gjorde allt som stod i dess makt om regeringen slutligen väljer att inte gå turkarna tillmötes, eller måste oppositionen medge att den också har sina gränser?

Råder samförstånd mellan regeringen och oppositionen på alla punkter i Nato-frågan och Turkiet-affären?

Nej, det funkar inte. Då skulle de politiskt sett skjuta sitt eget NATO-bud i sank, dessutom finns det även på den borgerliga sidan ett starkt stöd för kurderna inom både politik och media.

I Sverige är det sedan länge sedvana att tunga utrikes- och försvarspolitiska vägval ska ha bred förankring i riksdagen, helst över blockgränsen. Därför vore det helt uteslutet och kontraproduktivt för t ex M att nu plötsligt hacka på regeringen för att den misskötte frågan (dessutom tror jag inte att en M-ledd regering hade insett problemet heller förrän skiten träffade fläkten).
Senast redigerad av HepCat-X 2022-05-31 kl. 15:14.
Citera
2022-05-31, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Som sagt, skillnad mellan att försäkra sig och att fråga.

När det handlar en så viktig sak om vår säkerhetspolitiska situation måste politiker försäkra sig om vissa saker innan man skickar in en ansökan.
Håller med, men om UD över huvud taget fattade i förväg att det fanns en "gravad hund" i den här frågan, så tänkte de nog: om vi frågar Turkiet i förväg så riskerar vi att påminna dem om hela saken - vi får försöka glida förbi istället!
Citera
2022-05-31, 15:19
Medlem
Citat:
Som sagt, skillnad mellan att försäkra sig och att fråga.

När det handlar en så viktig sak om vår säkerhetspolitiska situation måste politiker försäkra sig om vissa saker innan man skickar in en ansökan.
Beskriv vad en sådan magisk försäkran skulle vara.
Citera
2022-05-31, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av consist
De bara att lämna ut 30 terrorister plus lite bonus som Özz, Kurdo Baksi finns säkert flera bonusar att dela ut
Jag föreslog förra året att det allra sista ordet i SAOB (Svenska Akademiens Ordbok, den stora historiska ordboken som snart ska få sitt sista band tryckt) borde vara Özzning - i betydelsen "att bli brunsmetad i media av någon invandrad komiker".
Citera
2022-05-31, 15:23
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej, det funkar inte. Då skulle de politiskt sett skjuta sitt eget NATO-bud i sank, dessutom finns det även på den borgerliga sidan ett starkt stöd för kurderna inom både politik och media.

I Sverige är det sedan länge sedvana att tunga utrikes- och försvarspolitiska vägval ska ha bred förankring i riksdagen, helst över blockgränsen. Därför vore det helt uteslutet och kontraproduktivt för t ex M att nu plötsligt hacka på regeringen för att den misskötte frågan (dessutom tror jag inte att en M-ledd regering hade insett problemet heller förrän skiten träffade fläkten).
Det är faktiskt jätteroligt att det går att kritisera samtliga partier i riksdagen för deras delaktighet i farsen. Ett veritabelt smörgåsbord. Och är det några som var lite extra heta på gröten var det så klart Moderaterna med Ulf i spetsen. Uffe körde närmast krigsretorik där ett tag. Han är ju tuff nu sedan han ville stå vakt vid gränsen med gevär i hand.

En så en liten fundering, bara: undrar om någon endaste chans finns att något av partierna gör en sväng igen, tar avstånd och går till val på att låta dra tillbaka ansökan. Sverige först! Jag tog i när jag skrev "Turkiet-affären" — inte än, men det kan bli. Kanske något att ta fasta på? "Vi visste inte vad som väntade. Vi har varit naiva. Vi såg det inte komma."
Citera
2022-05-31, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är faktiskt jätteroligt att det går att kritisera samtliga partier i riksdagen för deras delaktighet i farsen. Ett veritabelt smörgåsbord. Och är det några som var lite extra heta på gröten var det så klart Moderaterna med Ulf i spetsen. Uffe körde närmast krigsretorik där ett tag. Han är ju tuff nu sedan han ville stå vakt vid gränsen med gevär i hand.

En så en liten fundering, bara: undrar om någon endaste chans finns att något av partierna gör en sväng igen, tar avstånd och går till val på att låta dra tillbaka ansökan. Sverige först! Jag tog i när jag skrev "Turkiet-affären" — inte än, men det kan bli. Kanske något att ta fasta på? "Vi visste inte vad som väntade. Vi har varit naiva. Vi såg det inte komma."
Ja absolut, jag tycker det har varit chockerande billig och schaffsig retorik i en så blytung fråga, Ingen analys alls utan bara hej hopp: "vi måste följa Finland och vi måste stötta Ukraina!". DN agerar också som om de var totalt överraskade efter att ha eldat på kampanjen i månader.

Men det är väldigt skojigt att se hur Erdogan nu kraschar festen och behandlar regeringen som ett gäng bakbundna horor (eftersom jag redan tidigare såg de regeringar vi har haft de senaste åren som ett skämt så har jag inget förbarmande med Maggan, särskilt inte nu).
Citera
2022-05-31, 15:46
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Sverige har alltså fortfarande inte fått klartecken att joina NATO! Varför i hela helvete försäkrade sig inte politikerna om Turkiets röst innan vi lämnade in ansökan?

Nu är jag kanske lite väl konspiratoriskt lagd, men: varför är du så säker på att Turkiets röst inte är försäkrad? Det är väl inte omöjligt att svenska och turkiska diplomater kom överens om precis denna procedur - vi gör en ansökan, Turkiet låtsas tjafsa emot in i det sista för att plocka lite politiska poäng på hemmaplan, sedan släpper Turkiet in oss helt enligt överenskommelse.
Citera
2022-05-31, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Nu är jag kanske lite väl konspiratoriskt lagd, men: varför är du så säker på att Turkiets röst inte är försäkrad? Det är väl inte omöjligt att svenska och turkiska diplomater kom överens om precis denna procedur - vi gör en ansökan, Turkiet låtsas tjafsa emot in i det sista för att plocka lite politiska poäng på hemmaplan, sedan släpper Turkiet in oss helt enligt överenskommelse.
Det är inte så det fungerar. Du har läst för många skruvade paperbackthrillers.

För det första finns det inte något större förtroende mellan den turkiska regeringen och Sverige. Både svenska regeringar, politiker och media har varit tydliga och up front i sin kritik av Erdoganregimen ii många år: som nån skrev i tråden, Erdogan uppfattar nog Sverige som en riktigt hård och plågsam finne i ändan. Utan ömsesidigt förtroende funkar inte en sådan plan som du är inne på.

För det andra: i Sverige är vi nära inpå ett riksdagsval och regeringen kämpar för sin politiska överlevnad. Skulle de verkligen bjuda in Erdogan att offentligt kasta tårta i ansiktet på dem i ett sådant läge?
Senast redigerad av HepCat-X 2022-05-31 kl. 16:08.
Citera
2022-05-31, 15:57
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
För det andra: i Sverige är vi nära inpå ett riksdagsval och regeringen kämpar för sin politiska överlevnad. Skulle de verkligen isåfall bjuda in Erdogan att offentligt kasta tårta i ansiktet på dem i ett sådant läge?

Hittills har jag mest sett sossar göra uttalanden som visar på att de står upp för Sveriges ideal i denna fråga, inte viker sig en tum osv osv. Sånt kan snarast ge pluspoäng i opinionen.

Men visst, jag vet nada om hur svensk utrikespolitik går till, framförallt när turkiet är inblandat. Så jag försöker inte seriöst argumentera för något här.
Citera
2022-05-31, 16:01
Medlem
Mer kritik från Turkiet i ny artikel, denna gång om politikern och kurden Kakabaveh

​​Amineh Kakabaveh: The MP standing between Sweden and NATO
Although Finland has become embroiled in this discussion on par with Sweden due to their simultaneous NATO membership bids, when it comes to the scale of condoning, harbouring, and even colluding with the PKK, it appears that Sweden far surpasses Finland.
Through a parliamentary question in 2016, she urged policymakers to work towards removing PKK — which has claimed nearly 40,000 lives — from the EU’s list of terrorist organisations.
Leaders of the Social Democratic Party made a joint public statement with Kakabaveh in which they expressed how much they shared a common vision with YPG/PKK on Syria and vowed to deepen Sweden’s relations with YPG/PKK.
When the PKK’s agenda influences a country’s government, premiership, and foreign policy to this extent, it would be unrealistic to expect a firm stance against it, or pro-PKK politicians.
https://www.trtworld.com/opinion/ami...and-nato-57583

Här är avtalet som hon skrev med Socialdemokraterna att de skulle stödja de kurdiska grupperna som Turkiet alltså klagar på.
https://pbs.twimg.com/media/FFXdho7W...g&name=900x900
Senast redigerad av shimona 2022-05-31 kl. 16:05.
Citera
2022-05-31, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Mer kritik från Turkiet i ny artikel, denna gång om politikern och kurden Kakabaveh

​​Amineh Kakabaveh: The MP standing between Sweden and NATO
Although Finland has become embroiled in this discussion on par with Sweden due to their simultaneous NATO membership bids, when it comes to the scale of condoning, harbouring, and even colluding with the PKK, it appears that Sweden far surpasses Finland.
Through a parliamentary question in 2016, she urged policymakers to work towards removing PKK — which has claimed nearly 40,000 lives — from the EU’s list of terrorist organisations.
Leaders of the Social Democratic Party made a joint public statement with Kakabaveh in which they expressed how much they shared a common vision with YPG/PKK on Syria and vowed to deepen Sweden’s relations with YPG/PKK.
When the PKK’s agenda influences a country’s government, premiership, and foreign policy to this extent, it would be unrealistic to expect a firm stance against it, or pro-PKK politicians.
https://www.trtworld.com/opinion/ami...and-nato-57583

Här är avtalet som hon skrev med Socialdemokraterna att de skulle stödja de kurdiska grupperna som Turkiet alltså klagar på.
https://pbs.twimg.com/media/FFXdho7W...g&name=900x900
Självklart försöker Ankara nita henne, hon är ju på flera sätt också en litet öm punkt för regeringen (svenska regeringar brukar t ex inte göra säruppgörelser med politiska vildar, men Maggan var så illa tvungen....).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in