2022-05-31, 13:20
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
En sak som är förvånande är att svenska media i stort sett slutat heja på och stötta regeringen. Om vi blickar tillbaka lite på hur det såg ut inför beslutet att ansöka var det väääldigt stort att ungefär Ann Linde vågade rikta sig till Ryssland och påtala att Sverige förbehåller sig rätten att själv bestämma över sin utrikespolitik — alltså en rätt som man frånhänder sig när man går med i Nato. Utrikespolitik/försvarspolitik.

Sverige vågade: svenska tidningar uppmärksammade detta som man peppar en mobbad högstadiekille som vågar stå på sig. Jag bryr mig inte. Ni får säga vad ni vill. Som man stöttar någon som är uppenbart livrädd men står kvar. I andra länder är det standard med uttalanden riktade till andra stater, men i Sverige är det väldigt stort och skapar rubriker.

Hur kommer det sig att det blivit så tyst? Är det för att ingen vet vad som bör göras eller vad man ska tycka? Det är ju väldigt tyst från regeringen också.

Du undrar varför svensk regimmedia inte framställer regeringen i dålig dager? Ja, för det kan ju inte bli något annat än ett negativt utfall för regeringen, om de avlägsnar terroristerna från Sverige så är det som att bekänna sitt misstag, vilket urholkar förtroendet. Dessutom var Kakabaveh avgörande för att Kärringen skulle bli statsminister. Om de inte går med på Turkiets krav och inte kan gå med i Nato så framstår de som handlingsförlamade och veka. Regeringen och regimmedia väntar på att en ny lösning ska uppenbara sig, tex att USA sätter press på Turkiet...
Citera
2022-05-31, 13:33
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Du undrar varför svensk regimmedia inte framställer regeringen i dålig dager? Ja, för det kan ju inte bli något annat än ett negativt utfall för regeringen, om de avlägsnar terroristerna från Sverige så är det som att bekänna sitt misstag, vilket urholkar förtroendet. Dessutom var Kakabaveh avgörande för att Kärringen skulle bli statsminister. Om de inte går med på Turkiets krav och inte kan gå med i Nato så framstår de som handlingsförlamade och veka. Regeringen och regimmedia väntar på att en ny lösning ska uppenbara sig, tex att USA sätter press på Turkiet...
Just det. Regeringen är bakbunden och handlingsförlamad, och det vet alla om.

Det är roligt att tonen var så radikalt annorlunda i början på maj. Nu vågar ingen säga pip, av rädsla för att ställa till med mer skada. Ibland dyker det upp texter från kurder och kurdvänner som hotar regeringen, men något peppigt stöd och några handhjärtan till Maggan blir det inte mer.

Det enda Sverige kan göra för att visa på handlingskraft är att kategoriskt avfärda alla krav från Turkiet samt hota med att dra tillbaka ansökan.
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-05-31 kl. 13:35.
Citera
2022-05-31, 13:41
Medlem
Inte för att jag gillar Erdogan, men visst är det ganska uppfriskande med någon som vågar gå emot regeringen och även vara lite visselblåsare vad gäller terrorister i Sverige. Nyttigt att det skapar debatt och nyttigt för oss medborgare att få upp ögonen för saker som våra folkvalda helst sopar under mattan. Vi har alltid vurmat för terroriststämplade människor och organisationer.
Citera
2022-05-31, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Bor du under en sten, eller varför har du missat detta?:
Politikerna försäkrade sig om att alla medlemmar skulle godkänna vår ansökan, och Turkiet sa klart och tydligt att de kommer att godkänna vår ansökan. De satte sig inte på tvären förrän den svenska ansökningsprocessen hade gått så långt att det var för sent för oss att backa.

Så Turkiet ljög om att de kommer godkänna vår ansökan.
Turkiet skapade denna situation medvetet.
Och Turkiets snack om att Sverige är ett terroristland är också en medveten lögn.

Der finns två möjliga anledningar varför Turkiet vill ha denna situation:
1. För att försöka få ut saker av Sverige och/eller andra länder. Men det slutar med att Turkiet godkänner ansökan.
2. Eller för att Turkiet har ett samarbete med Ryssland om att skada Nato och väst inifrån. Och för att bygga upp ett narrativ om att Sverige och Finland är terroristländer.
Om även Ryssland börjar pumpa ut samma narrativ, då är det nog läge för oss att börja bli oroliga.

Jag hoppas på det första.
Håller med dig förutom slutklämmen. Jag hoppas att Sverige tar tillbaka sin Natoansökan. Vi ska inte vara med i en allians där skurkstater som Turkiet är med.
Citera
2022-05-31, 13:56
Medlem
Blot-Svens avatar
.
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-05-31 kl. 14:46.
Citera
2022-05-31, 14:18
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Bor du under en sten, eller varför har du missat detta?:
Politikerna försäkrade sig om att alla medlemmar skulle godkänna vår ansökan, och Turkiet sa klart och tydligt att de kommer att godkänna vår ansökan. De satte sig inte på tvären förrän den svenska ansökningsprocessen hade gått så långt att det var för sent för oss att backa.
Nej, våra politiker försäkrade sig inte att Turkiet skulle säga ja. Sverige frågade Turkiet om de skulle säga ja, big difference. Hade man åkt ner till Turkiet och träffat Erdogan så hade man fått reda på detta tidigare.
Citat:
Så Turkiet ljög om att de kommer godkänna vår ansökan.
Turkiet skapade denna situation medvetet.
Och Turkiets snack om att Sverige är ett terroristland är också en medveten lögn.

Der finns två möjliga anledningar varför Turkiet vill ha denna situation:
1. För att försöka få ut saker av Sverige och/eller andra länder. Men det slutar med att Turkiet godkänner ansökan.
2. Eller för att Turkiet har ett samarbete med Ryssland om att skada Nato och väst inifrån. Och för att bygga upp ett narrativ om att Sverige och Finland är terroristländer.
Om även Ryssland börjar pumpa ut samma narrativ, då är det nog läge för oss att börja bli oroliga.

Jag hoppas på det första.
Sluta skyll alla Sveriges problem på alla andra. Det är vi som har satt oss själva i denna soppa.
Citera
2022-05-31, 14:37
Medlem
Angående att Sverige skulle dra tillbaka sin ansökan..
Kommer aldrig att hända.
Det finns så många skäl till varför det vore otänkbart att jag vet inte ens var jag ska börja.
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nej, våra politiker försäkrade sig inte att Turkiet skulle säga ja. Sverige frågade Turkiet om de skulle säga ja, big difference. Hade man åkt ner till Turkiet och träffat Erdogan så hade man fått reda på detta tidigare.
Man kan inte göra mer än att fråga. Vad mer vill du ha? En skriftlig, juridiskt bindande försäkran? Glöm det.
Dessutom hade även Finland frågat Turkiet innan.
Citera
2022-05-31, 14:42
Medlem
Sqrbankens avatar
Klart Turkiet främst använder terrorfinansieringen som svepskäl i den utsökta förhandlingsposition man hamnat i mellan Ryssland och väst men i sak så ja - de har rätt; genomkorrumperade, skamlösa sossesvin älskar att finansiera dekadens (för skattepengar förstås - aldrig sina egna) - maktavkastande investeringar - och det ska tyvärr mycket till för att denna kliniska ondska ska upphöra med det.
Citera
2022-05-31, 14:52
Medlem
Blot-Svens avatar
Finns det några punkter där oppositionen skulle kunna attackera regeringen för att regeringen misslyckades med sin ambition att snabbt få in Sverige i Nato? Det var ju oppositionen som var mest Nato-vänlig in i det sista. Regeringen fick det ansvarsfyllda uppdraget att dra igång en svensk ansökningsprocess. Hittills har det gått urdåligt.

Kan man kritisera förarbetet och det bristfälliga underlaget, eller måste oppositionen medge att det plötsligt var väldigt bråttom?

Kan man kritisera regeringen för att regeringen inte gjorde allt som stod i dess makt om regeringen slutligen väljer att inte gå turkarna tillmötes, eller måste oppositionen medge att den också har sina gränser?

Råder samförstånd mellan regeringen och oppositionen på alla punkter i Nato-frågan och Turkiet-affären?
Citera
2022-05-31, 15:00
Medlem
Citat:
Kommer aldrig att hända.
Det finns så många skäl till varför det vore otänkbart att jag vet inte ens var jag ska börja.

Man kan inte göra mer än att fråga. Vad mer vill du ha? En skriftlig, juridiskt bindande försäkran? Glöm det.

Men tror du på allvar att Sverige har gått till 30 länder och frågat en och en vad tycker ni vi vill ansöka?
Man ansökte för att USA har sagt sök, man trodde väl att man skulle få röd matta man fick något annat.

Man har säkert pratat detta i olika forum och inte hört Turkiet säga något, men det är inte samma sak som att ha frågat och fått ett OK.
Citera
2022-05-31, 15:07
Medlem
PierreValdezs avatar
Men för fan! Lyssna hur borgarna resonerar i den här frågan!!!

"Ska vi dra in ansökan?" Det var frågan som Gulen Avci (L) fick. Och hon säger: "Nej, och vi kan inte tolerera Erdogans krav". Jag parafraserar.

Men det är så här borgarna tänker. Tänker inte dra tillbaka NATO-ansökan, men inte heller gå Erdogan till mötes.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/g...av-ar-orimliga

Fy fan! Dra åt helvete! Era borgarsvin! Det var ni som till varje pris ville gå med i NATO. Och titta vad det blev av detta?! Katastrof! Hur kan någon rösta på något borgerligt parti och samtidigt behålla anseendet efter detta! Det går inte!
Citera
2022-05-31, 15:09
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Kommer aldrig att hända.

Som sagt, skillnad mellan att försäkra sig och att fråga.

När det handlar en så viktig sak om vår säkerhetspolitiska situation måste politiker försäkra sig om vissa saker innan man skickar in en ansökan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in