Citat:
En sak som är förvånande är att svenska media i stort sett slutat heja på och stötta regeringen. Om vi blickar tillbaka lite på hur det såg ut inför beslutet att ansöka var det väääldigt stort att ungefär Ann Linde vågade rikta sig till Ryssland och påtala att Sverige förbehåller sig rätten att själv bestämma över sin utrikespolitik — alltså en rätt som man frånhänder sig när man går med i Nato. Utrikespolitik/försvarspolitik.
Sverige vågade: svenska tidningar uppmärksammade detta som man peppar en mobbad högstadiekille som vågar stå på sig. Jag bryr mig inte. Ni får säga vad ni vill. Som man stöttar någon som är uppenbart livrädd men står kvar. I andra länder är det standard med uttalanden riktade till andra stater, men i Sverige är det väldigt stort och skapar rubriker.
Hur kommer det sig att det blivit så tyst? Är det för att ingen vet vad som bör göras eller vad man ska tycka? Det är ju väldigt tyst från regeringen också.
Sverige vågade: svenska tidningar uppmärksammade detta som man peppar en mobbad högstadiekille som vågar stå på sig. Jag bryr mig inte. Ni får säga vad ni vill. Som man stöttar någon som är uppenbart livrädd men står kvar. I andra länder är det standard med uttalanden riktade till andra stater, men i Sverige är det väldigt stort och skapar rubriker.
Hur kommer det sig att det blivit så tyst? Är det för att ingen vet vad som bör göras eller vad man ska tycka? Det är ju väldigt tyst från regeringen också.
Du undrar varför svensk regimmedia inte framställer regeringen i dålig dager?
Ja, för det kan ju inte bli något annat än ett negativt utfall för regeringen, om de avlägsnar terroristerna från Sverige så är det som att bekänna sitt misstag, vilket urholkar förtroendet. Dessutom var Kakabaveh avgörande för att Kärringen skulle bli statsminister. Om de inte går med på Turkiets krav och inte kan gå med i Nato så framstår de som handlingsförlamade och veka. Regeringen och regimmedia väntar på att en ny lösning ska uppenbara sig, tex att USA sätter press på Turkiet...