2022-05-31, 14:51
Medlem
Om man låter någon sitta och vänta hungrig medan ni själva äter är man ju lite efterbliven.

Svenskar är faktiskt snåla och det behövs ingen tweet för att veta det.
Citera
2022-05-31, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Det är lätt att vara generös med andras pengar.

Du gör bara bort dig nu svenne. Gå och hälsa på morsan på ålderdomshemmet du dumpat henne på det har väl gått ett par år sen sist du var där. Eller blir det för dyrt med bensinen?
Citera
2022-05-31, 14:53
Medlem
Spritnotas avatar
Enda gången kompisar har väntat på mitt rum, eller jag på någon annans rum, var några gånger i högstadieåldern då vi tenderade att umgås i flock.

Ingen tyckte det var konstigt att familjen Nilssons bägge heltidsarbetande föräldrar inte hade planerat sin tisdagsmiddag efter sina två egna barn samt 12 mopedburna ungdomar till.

Det där att en normalstor familj inte bjuder en 10-åring på middag har jag inget självupplevt minne av, men jag och mina kompisar var drillade i att cykla hem och äta. När man hade gjort sina läxor fick man vara med sina kompisar igen.
Citera
2022-05-31, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta
Ja är uppvuxen i förorten.
Kan säga att invandrare bruka inte bjuda på mat. Suttit i många sängar och väntat.
En annan sak invandrare gör som är skumt är duschar.
Sitt här och vänta i rummet som jag delar med min storebror, storasyster och lillebror medans jag duschar.
Efter duschen är de dags för käk så sitt lite till ensam.
Så spendera 1h på att stirra på en tavla med arabiska bokstäver var ganska vanligt efter skolan haha. För man fick av nån anledning inte leka med deras saker heller.
Men när det är större fester på gården/stranden/parken brukar dom bjussa på käk.

Det är bara skitsnack att invandrare är så generösa, många av dem ser bara till sina klaner och förstår inte ens varför de ska betala skatter etc. Donera till välgörenhet vet de knappt vad det är.
Citera
2022-05-31, 14:56
Medlem
BigFatCones avatar
En sak slog mig.. Jag har visserligen mer eller mindre bott i städer i hela mitt liv. Men min släkt var, och så vitt jag vet, fortfarande från landsbygden. Kan det vara så att det är mer självklart att man har det i sig att alla som råkar befinna sig i kåken när det är mat, får mat. Eftersom det eventuellt ändå är långt hem och det är ju inte dyrare eller jobbare att laga för fem som för fyra.
Citera
2022-05-31, 14:57
Medlem
Det finns en hel del snåljåpar. Är man någorlunda väluppfostrad frågar man de andra barnen. Så har det varit hos oss, och det tänker jag ta med. har själv varit med om att bli förpassad till lekrummet men också blivit erbjuden så det är i slutändan en familjeunik situation. att ta för givet är bara en efterkonstruktion.
Citera
2022-05-31, 14:58
Medlem
Lovette tycker till och med att det är konstigt att Svenskar pantar. Hon försöker hitta allt att klaga på.
Citera
2022-05-31, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta
Ja är uppvuxen i förorten.
Kan säga att invandrare bruka inte bjuda på mat. Suttit i många sängar och väntat.
En annan sak invandrare gör som är skumt är duschar.
Sitt här och vänta i rummet som jag delar med min storebror, storasyster och lillebror medans jag duschar.
Efter duschen är de dags för käk så sitt lite till ensam.
Så spendera 1h på att stirra på en tavla med arabiska bokstäver var ganska vanligt efter skolan haha. För man fick av nån anledning inte leka med deras saker heller.
Men när det är större fester på gården/stranden/parken brukar dom bjussa på käk.

Vill tillägga att dom som var mest givmilda var ensamstående mammorna oavsett hudfärg.
Så kanske snålhet beror på att det är en man i huset?
Citera
2022-05-31, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Det är lätt att vara generös med andras pengar.
Så sant, den va bra.

Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Du gör bara bort dig nu svenne. Gå och hälsa på morsan på ålderdomshemmet du dumpat henne på det har väl gått ett par år sen sist du var där. Eller blir det för dyrt med bensinen?
DU gör bort dig nu Ashmed, du har såklart morsan hemma som brukare för att utnyttja systemet ännu mer. Sen har du väl ett gäng hittepå kusiner som är handikappade på G. #dutogton

OnT
Som jag minns det på 70-80tal så blev man tillfrågad. Du får äta här om du vill, men vi ringer din mamma först och kollar om det är okay.
Citera
2022-05-31, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordHeskey
jag är 90-talist och det har definitivt hänt ett par gånger så är inte taget ur luften

Nej, det här är definitivt ett fenomen som hände när man växte upp, är 80:a själv. Vi bjuder alltid barnens kompisar på mat om de är hos oss, skulle aldrig falla oss in något annat. Men det var lite "känsligt" innan folk förstod att vi inte hade något emot att bjuda på mat, och det skulle planeras hämtning innan eller innan middag, var det ok att de åt osv. Nu tror jag vår attityd har "spritt" sig runt om bland bekanta, men detta med att inte bjuda på mat är nog något lite lite svenskt!
Citera
2022-05-31, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr

Ni är väl 20-25 klanmedlemmar som försörjer er på eran stackars gamla och skröpliga mor?
Citera
2022-05-31, 15:10
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Well, hon har ju inte fel. Var med om det själv (jag är Svensk) ett par gånger som barn att man fick vänta i rummet eller så blev man rent utav hemskickad (vilket är det bättre utav de två). Värst var en gång när jag sov över hos en kompis någon gång i 9-11 års åldern och vi hade filmkväll.
Föräldrarna beställde en kebabtallrik till sin son, jag fick ingenting. Allt det här var sent 80/tidigt 90-tal.

Jag är inte uppvuxen så och absolut inte ett beteende som jag fört vidare, tvärtom. Tråkigt om det här har levt vidare, rent utav skämmigt.

Edit: Nu har jag varken kollat upp henne, klickat länkar eller någonting annat. Besvarar bara hennes påståenden om biten med maten och Svenskar och ingenting annat.

Verkar vara ett 80/90-tals fenomen. Har definitivt varit med om det här när jag varit hos många kompisar. Tror det har att göra med den extremt stora integriteten som finns i landet att göra, snarare än antisocialt beteende. I svenska hem är det vanligt att man får en formell inbjudan om man skall äta i och med att mycket sker spontant.

Skall sägas att det finns lysande alternativ på motsatsen också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in