2022-05-31, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det står en bil parkerad i vänster fil på motorväg med varningsljus på. Då är det ju det fordonet man försöker undvika genom att hålla till höger. Och där har några ungdomar parkerar sitt fordon utan vare sig belysning eller varningstriangel.
En av de förolyckade hade lastbilskörkort och troligtvis också YKB-utbildning då denne precis hade börjat jobba som lastbilschaufför och borde vara väl medveten om riskerna med att stanna på motorväg utan belysning eller reflexer. Olyckor, trafiksäkerhet och risker i trafiken diskuteras i delmoment 5 YKB utbildningen.
”Ungefär tre personer per år får sätta livet till när de får motorstopp, punktering eller liknande på motorvägar och mötesfria 2+1-vägar”.
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/sakerhet-pa-vag/om-du-far-stopp-pa-bilen--varna-lamna-och-larma/

En Chevrolet G20/G30 även kallad Van har från fabrik inte godkända reflexer eller belysning enligt svenska lagkrav.

Passerar till höger, ja. Men inte med oförändrad hastighet! Med begränsad sikt kan man inte blåsa förbi - det är vårdslöst.
Citera
2022-05-31, 11:36
Medlem
Lonnrots avatar
Liknande olycka nu i Norrköping. E4.
Med twist... i relation till trådens här.

Punkterad personbil får hjälp av tradare med kvinnlig chaufför som ställer sig till skydd... om jag fattade rätt.

Ny tradare brakar in i no 1...

Påkörande chaufför i dagsläget den ende i stabilare medicinskt läge. (Ja, kvinnans är ju ”stabilt” också.) Hans padda kan kanske ha fått en törn dock...
Citera
2022-05-31, 11:46
Avstängd
Samhället har ett stort ansvar genom att man dödat vägrenen på platsen
Citera
2022-05-31, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Nu läste jag följande:

"Men en bit upp i backen började vanen varva konstigt.

– Då stannade vi längs vägen. Alla insåg att vi måste lämna bilen. Vi såg att det droppade nånting och sedan började det bolma ut rök från motorrummet, säger Jacob.

Han försöker beskriva en situation av panik och skrik.

Jacob berättar hur tre av kompisarna försökte släcka branden i motorrummet. Själv sprang han en bit framåt och lyckades vinka in en bilist norrifrån.

– Jag ville ha hjälp med att larma eftersom min egen telefon låg kvar i bilen. Jag minns även att jag frågade efter en varningstriangel.

När Jacob lyfte blicken nästa gång hann han se i ögonvrån hur den estländske lastbilschauffören med sitt tunga ekipage plötsligt var i höjd med haveriplatsen.

Han uppfattar att två av vännerna, en kille och en tjej, 18 år gamla, gått i väg 10-15 meter från deras rykande fordon."

https://www.expressen.se/nyheter/jacob-overlevde-olyckan-basta-vannerna-omkom/

Okeeej, låt oss se nu. Ett gäng ungdomar kör runt i en gammal skrotbil i mörker på motorväg. Motorn skär plötsligt ihop, varvid panik utbryter. De har tydligen ingen varningstriangel. En bilist vinkas in, som är dum nog att stanna. Dessutom stannar han på ett trafikfarligt ställe.

Många fel här. Ändå vill man skylla allt på lastbilschaffisen? Det går inte ihop.

Varför åtalas inte vardagshjälten som stannade på motorvägen? Det är inte hans sak att leka bärgare.

Åklagaren/förundersökningsledaren har väl ansett att bilisten inte agerat på ett sådant sätt som föranleder straffansvar.

Ur FUP:en sida 125.

Varför stannade du din bil?
För att de två killarna stod där och blockerade vägen och om jag inte hade stannat hade jag kört på dem och de signalerade att något hänt så det var svårt att bara köra förbi och vidare utan att stanna.

Läs det understrukna igen och applicera det på lastbilschauffören...
Citera
2022-05-31, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Det här är ju knappast en parkering i trafikförordningens betydelse. Personen har med säkert avstånd stannat och slagit på varningsblinkersen för att varna för en fara. Ska se om det framgår i FUP:en som jag strax lägger upp. Det kär det göra. Hursomhelst, att inte sakta ner när man framför ett fordon, ännu värre med tungt fordon, när det står en bil med varningsblinkers samt en dimma uppenbarar sig och sedermera visar sig vara rök, det är oaktsamt och vårdlöst varför nu åtal skett.

Om WT-ungarna hade fokuserat på att sätta sig själva i säkerhet i stället för att voodoo-dansa runt sin brinnande skrotbil i nattmörkret så hade de varit vid liv idag. De hade ju inte ens en varningstriangel med sig, vilket det är lag på att ha.

Vad gäller vardagshjälten så vidhåller jag att det är synnerligen idiotiskt att stanna mitt i mörkret på motorväg... på vänster sida. Ingen varningstriangel uppsatt där heller, verkar det som.

Om du nu absolut måste stanna på motorväg: se först till att vidta nödvändiga säkerhetsåtgärder för din egen och andras säkerhet på platsen. Om denna grundregel hade respekterats så skulle ungdomarna varit vid liv idag.
Citera
2022-05-31, 12:37
Medlem
Citat:
Åklagaren/förundersökningsledaren har väl ansett att bilisten inte agerat på ett sådant sätt som föranleder straffansvar.

Ur FUP:en sida 125.

Varför stannade du din bil?
För att de två killarna stod där och blockerade vägen och om jag inte hade stannat hade jag kört på dem och de signalerade att något hänt så det var svårt att bara köra förbi och vidare utan att stanna.

Läs det understrukna igen och applicera det på lastbilschauffören...

Lyckades de blockera alla tre filer med sin rykande skrotbil? Wow! Starkt jobbat, grabbar.
Citera
2022-05-31, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Om WT-ungarna hade fokuserat på att sätta sig själva i säkerhet i stället för att voodoo-dansa runt sin brinnande skrotbil i nattmörkret så hade de varit vid liv idag. De hade ju inte ens en varningstriangel med sig, vilket det är lag på att ha.

Vad gäller vardagshjälten så vidhåller jag att det är synnerligen idiotiskt att stanna mitt i mörkret på motorväg... på vänster sida. Ingen varningstriangel uppsatt där heller, verkar det som.

Om du nu absolut måste stanna på motorväg: se först till att vidta nödvändiga säkerhetsåtgärder för din egen och andras säkerhet på platsen. Om denna grundregel hade respekterats så skulle ungdomarna varit vid liv idag.

"WT-ungarna..." Alla dina inlägg genomsyras av ditt hat, ignorans och cynism samt att du är aningen bitter. Laddar upp FUP:en strax och önskar dig en trevlig läsning. Sköt om dig.
Citera
2022-05-31, 12:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det står en bil parkerad i vänster fil på motorväg med varningsljus på. Då är det ju det fordonet man försöker undvika genom att hålla till höger. Och där har några ungdomar parkerar sitt fordon utan vare sig belysning eller varningstriangel.
En av de förolyckade hade lastbilskörkort och troligtvis också YKB-utbildning då denne precis hade börjat jobba som lastbilschaufför och borde vara väl medveten om riskerna med att stanna på motorväg utan belysning eller reflexer. Olyckor, trafiksäkerhet och risker i trafiken diskuteras i delmoment 5 YKB utbildningen.
”Ungefär tre personer per år får sätta livet till när de får motorstopp, punktering eller liknande på motorvägar och mötesfria 2+1-vägar”.
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/sakerhet-pa-vag/om-du-far-stopp-pa-bilen--varna-lamna-och-larma/

En Chevrolet G20/G30 även kallad Van har från fabrik inte godkända reflexer eller belysning enligt svenska lagkrav.

Trafikverket borde kanske upphöra med spekulationer och förskönande omskrivningar kring hur det kan kännas att dödas på allmän väg. Varför göra en broschyr om budskapet är grumligt? Vilket liv är det egentligen som åsyftas och vem sätter vad och hur? Låt vara att man kanske är nåt på spåren där...

Man kanske kunde göra rondeller av 2+1-vägarna?

Nå, kunskap kan vara svårt att sprida. Det är inte bara Trafikverkets fel.

De ”ungefär tre” som statistiken räknar med har härmed betats av för i år då. Även med de 1,5 inrökande som dog i Norrköping nu. Med lite mannamån. Så nu får Trafikverket fundera på om det varit o blir fler såna olyckor i år eller om man kanske kan stänga det här året lite tidigare här till försommarn och sen öppna igen, antingen i sommar eller som vanligt först i december. Det går kanske skjuta in nåt skottår från halvårsskiftet eller nåt år som man sparade in på en annan gång, när man inte hade nån som räknade. Bara som förslag...
Citera
2022-05-31, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Liknande olycka nu i Norrköping. E4.
Med twist... i relation till trådens här.

Punkterad personbil får hjälp av tradare med kvinnlig chaufför som ställer sig till skydd... om jag fattade rätt.

Ny tradare brakar in i no 1...

Påkörande chaufför i dagsläget den ende i stabilare medicinskt läge. (Ja, kvinnans är ju ”stabilt” också.) Hans padda kan kanske ha fått en törn dock...

Men vad fan!

Kör många lastbil chaufförer och stirrar ned i mobilen numera?
Citera
2022-05-31, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Men vad fan!

Kör många lastbil chaufförer och stirrar ned i mobilen numera?

Ser åtskilliga dagligen. Även bilister... Har kamera fram och bak i bilen och har börjat fundera på om man inte skall börja skicka in filmbevis till polisen på alla som kör med mobilen i nyllet och/eller glor ner i knäet. Fattar ej hur man kan agera på detta extremt farliga trafikbeteendet.
Citera
2022-05-31, 13:52
Medlem
FUP mina damer och herrar. Har själv endast kommit till sida 35.

Huvudförhandlingen är planerad till tisdag den 14 juni och fredag den 17 juni 2022, kl. 09.00-16.00 båda dagarna, Helsingborgs tingsrätt. Fundera på att närvara.

https://anonfiles.com/53N6G1lby3/Aktbilaga_29_maskad_pdf
Citera
2022-05-31, 14:30
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
FUP mina damer och herrar. Har själv endast kommit till sida 35.

Huvudförhandlingen är planerad till tisdag den 14 juni och fredag den 17 juni 2022, kl. 09.00-16.00 båda dagarna, Helsingborgs tingsrätt. Fundera på att närvara.

https://anonfiles.com/53N6G1lby3/Aktbilaga_29_maskad_pdf
Många tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in