2022-05-30, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det står en bil parkerad i vänster fil på motorväg med varningsljus på. Då är det ju det fordonet man försöker undvika genom att hålla till höger. Och där har några ungdomar parkerar sitt fordon utan vare sig belysning eller varningstriangel.
En av de förolyckade hade lastbilskörkort och troligtvis också YKB-utbildning då denne precis hade börjat jobba som lastbilschaufför och borde vara väl medveten om riskerna med att stanna på motorväg utan belysning eller reflexer. Olyckor, trafiksäkerhet och risker i trafiken diskuteras i delmoment 5 YKB utbildningen.
”Ungefär tre personer per år får sätta livet till när de får motorstopp, punktering eller liknande på motorvägar och mötesfria 2+1-vägar”.
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/sakerhet-pa-vag/om-du-far-stopp-pa-bilen--varna-lamna-och-larma/

En Chevrolet G20/G30 även kallad Van har från fabrik inte godkända reflexer eller belysning enligt svenska lagkrav.

Undrar fortfarande vem kuksugaren är som tyckte det var en bra idé att parkera sitt fordon på motorvägen, på vänster sida, mitt i mörkret. Vem var det och varför ställde han sin bil där?
Citera
2022-05-30, 23:19
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Undrar fortfarande vem kuksugaren är som tyckte det var en bra idé att parkera sitt fordon på motorvägen, på vänster sida, mitt i mörkret. Vem var det och varför ställde han sin bil där?
Ja ä, det kan man undra. Kanske en så kallad ”vardags hjälte”. I detta fall bidrog denna hjälte till att lastbilschauffören inte gick ut i de vänstra körfälten för att undvika röken/dimman och krockade således med den nedsläckta vanen.
Citera
2022-05-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ja ä, det kan man undra. Kanske en så kallad ”vardags hjälte”. I detta fall bidrog denna hjälte till att lastbilschauffören inte gick ut i de vänstra körfälten för att undvika röken/dimman och krockade således med den nedsläckta vanen.

Nu läste jag följande:

"Men en bit upp i backen började vanen varva konstigt.

– Då stannade vi längs vägen. Alla insåg att vi måste lämna bilen. Vi såg att det droppade nånting och sedan började det bolma ut rök från motorrummet, säger Jacob.

Han försöker beskriva en situation av panik och skrik.

Jacob berättar hur tre av kompisarna försökte släcka branden i motorrummet. Själv sprang han en bit framåt och lyckades vinka in en bilist norrifrån.

– Jag ville ha hjälp med att larma eftersom min egen telefon låg kvar i bilen. Jag minns även att jag frågade efter en varningstriangel.

När Jacob lyfte blicken nästa gång hann han se i ögonvrån hur den estländske lastbilschauffören med sitt tunga ekipage plötsligt var i höjd med haveriplatsen.

Han uppfattar att två av vännerna, en kille och en tjej, 18 år gamla, gått i väg 10-15 meter från deras rykande fordon."

https://www.expressen.se/nyheter/jacob-overlevde-olyckan-basta-vannerna-omkom/

Okeeej, låt oss se nu. Ett gäng ungdomar kör runt i en gammal skrotbil i mörker på motorväg. Motorn skär plötsligt ihop, varvid panik utbryter. De har tydligen ingen varningstriangel. En bilist vinkas in, som är dum nog att stanna. Dessutom stannar han på ett trafikfarligt ställe.

Många fel här. Ändå vill man skylla allt på lastbilschaffisen? Det går inte ihop.

Varför åtalas inte vardagshjälten som stannade på motorvägen? Det är inte hans sak att leka bärgare.
Citera
2022-05-31, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedster
Så du kör 15 km/h på motorvägen ifall något hinder dyker upp?! IDIOT!!
Nog du som är svagbegåvad. Läs lagen och förstå dess innebörd. Stannar trafiken framför mig så stannar även jag!
Citera
2022-05-31, 00:39
Medlem
Citat:
En Chevrolet G20/G30 även kallad Van har från fabrik inte godkända reflexer eller belysning enligt svenska lagkrav.
För att bli registrerad i Sverige har den åtminstone godkända reflexer.
Citera
2022-05-31, 05:48
Medlem
karlsoons avatar
Någon som vet på vilket sätt chauffören agerat vårdslöst? Polisen gör nog inte ett gripande om det inte är alldeles uppenbart att något inte stod rätt till.
Citera
2022-05-31, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
För att bli registrerad i Sverige har den åtminstone godkända reflexer.

Vi är fler som har noterat samma sak:

Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox

Denna typen av bil kom till Sverige med reflexer som inte godkändes här.
För att få en sådan bil godkänd i Sverige krävdes att man monterade (oftast tejpade) på godkända reflexer.
Den stora van-boomen var under 80-talet, med en liten skvätt in under första hälften av -90 talet.

Det här är alltså bilar som är allt från 35 - 40 år gamla och risken att bara de ursprungliga, undermåliga reflexerna sitter kvar är överhängande.

Mörk bil, dåliga reflexer, inga varningsljus, inga personer med Hi-Vis/reflexkläder, mötande trafik och ingen möjlighet att köra med helljus - min bedömning är att den utländske föraren kommer att gå fri när man tittat igenom ärendet.

Vad tror du chansen är att reflexerna från registreringsbesiktningen sitter kvar?
Tror du alla stationer har koll på detta vid den årliga kontrollbesiktningen?
Citera
2022-05-31, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeirardVanDerKlaar
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5

Tack
Och på dom bilderna syns det tydligt att branden var begränsad till motorrummet, alltså inte synligt bakifrån, vilket också dashcambilden visar
Citera
2022-05-31, 10:33
Medlem
LostItToBostics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedster

Att färden var något över 80 är också helt oväsentligt,kom in i verkligheten din mupp!
Oväsentligt?
När blir hastighetsöverträdelsen väsentlig då, enligt dig?

1 Det är max 80km/h som gäller för detta fordon
2 Det är en maxhastighet, men ingen absolut hastighet.
3 Alla som har körkort har fått lära sig att du är skyldig att anpassa hastigheten till omständigheterna, mörker är en omständigt
4 Vad tycker du att gänget i skåpbilen skulle ha gjort när de upptäckte, mitt i natten, att deras fordon havererar, det bolmar ut rök och det börjar brinna? Vad hade du gjort för superninjaactionmoves?
5 Vem är skyldig till de tre ungdomarnas död, de själva eller föraren som körde på dem?
Citera
2022-05-31, 10:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nog du som är svagbegåvad. Läs lagen och förstå dess innebörd. Stannar trafiken framför mig så stannar även jag!

Ja, övrig E6-trafik som kom efteråt gjorde nog bäst i att stanna. Snarare än att insistera på att köra vidare i 80. Det får ju liksom helst inte bli löjligt.
Citera
2022-05-31, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Vi är fler som har noterat samma sak:

Vad tror du chansen är att reflexerna från registreringsbesiktningen sitter kvar?
Tror du alla stationer har koll på detta vid den årliga kontrollbesiktningen?
Ointressant i sak om bilen har EU-godkända reflexer eller ej kvar. Reflexer syns, även om de är av amerikansk typ. Ett fordon utan eller med skadade reflexer får en tvåa på besiktningen. Men det krävs att förare tittar framåt och respekterar hinder. Man kan inte likt en dödsförare köra rakt in i rök eller dimma precis som att man inte kör om i en kurva med skymd sikt!
Citera
2022-05-31, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Man får varken stanna eller parkera på motorväg. Enda undantaget är väl om man får något fel på bilen så att man helt enkelt måste stanna. Därför undrar jag varför den där bilen står där på vänster sida. Vem färdades i det fordonet och varför parkerades det med varningsblinkers på vänster sida?

Det här är ju knappast en parkering i trafikförordningens betydelse. Personen har med säkert avstånd stannat och slagit på varningsblinkersen för att varna för en fara. Ska se om det framgår i FUP:en som jag strax lägger upp. Det kär det göra. Hursomhelst, att inte sakta ner när man framför ett fordon, ännu värre med tungt fordon, när det står en bil med varningsblinkers samt en dimma uppenbarar sig och sedermera visar sig vara rök, det är oaktsamt och vårdlöst varför nu åtal skett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in