2022-05-30, 01:55
Moderator
Hjv9s avatar
Rullskidor och rullskidskytte, eventtråd för tävlingslopp sommaren 2022

En samlad eventtråd för alla former av tävlingar på rullskidor under sommaren och hösten 2022.

Tävlandet drar igång på allvar redan nu i veckan då Smart Energy Cup på rullskidor har premiär i Falun, i samband med landslagets kick-off inför träningssommaren.

Världscupen på rullskidor

Smart Energy Cup (Svenska cupen, rullskidor)

Toppidrettsveka 2022

Blinkfestivalen 2022

Martin Fourcade Nordic Festival

Rullskidskytte-VM i Ruhpolding

Övriga tävlingar i Sverige:

Uttagningskriterier rullskidor: https://www.skidor.com/Grenar/langda...kidor20222023/
Citera
2022-05-30, 02:00
Moderator
Hjv9s avatar
Inbjudan till Smart Energy Cup Falun: https://idrottonline.se/FalunBorlang..._rull_v5_1.pdf

Bankartor:
Distans: https://idrottonline.se/FalunBorlang...karta-15km.pdf
Sprint: https://idrottonline.se/FalunBorlang...rta-sprint.pdf

Anmälan stänger idag. I nuläget är alla 41 landslagsåkare anmälda till distansloppen medan de är betydligt färre som är anmälda till sprinten. Några få utanför landslaget finns också med, kanske främst Linn Sömskar och Karl-Johan Westberg som brukar vara vassa på rullskidor. Underbarnet A. Myhlback är också anmäld till distansloppet.
Citera
2022-05-30, 13:19
Medlem
katws avatar
Expressen sänder från Falun för Premiumkunder:

Citat:

2 juni

16.30 Sändningen startar
17.00 15 kilometer individuell start, damer
18.20 15 kilometer individuell start, herrar

3 juni

16.30 Sändningen startar
17.00 Sprintfinaler (herrar och damer)
Citera
2022-05-30, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Inbjudan till Smart Energy Cup Falun: https://idrottonline.se/FalunBorlang..._rull_v5_1.pdf

Bankartor:
Distans: https://idrottonline.se/FalunBorlang...karta-15km.pdf
Sprint: https://idrottonline.se/FalunBorlang...rta-sprint.pdf

Anmälan stänger idag. I nuläget är alla 41 landslagsåkare anmälda till distansloppen medan de är betydligt färre som är anmälda till sprinten. Några få utanför landslaget finns också med, kanske främst Linn Sömskar och Karl-Johan Westberg som brukar vara vassa på rullskidor. Underbarnet A. Myhlback är också anmäld till distansloppet.

Kul med många välkända namn i startlistorna. Läste att det skulle vara totalt 200 000 i prispengar vilket lär ha hjälpt till lite på den fronten. I princip alla damstjärnor är på plats förutom Maja som fortfarande är kvar hos Kevin i Förenta staterna. Hela (det blivande) dam-juniorlandslaget är också med. På herrsidan är de flesta A-lagsseniorerna med och även där samtliga från det blivande juniorlandslaget. Två av dom kanske största utmanarna till en sådan plats, redan nämnda Myhlback samt Anton Grahn deltar också på torsdagen vilket blir intressant. Myhlback som egentligen inte är junior från och med 1 juli i år verkar ha fått dispens från skidförbundet och är den enda 06an anmäld.
Citat:
Ursprungligen postat av Arrangören
Juniorer, herrar och damer födda 2006, har rätt att deltaga på dessa tävlingar
efter samråd med SSF för att synka med sommarens världscup.

På fredagen då det är sprint på schemat är det ett desto sämre startfält, i synnerhet på damsidan där inte någon från A-landslaget deltar och inte heller några intressanta juniorer. På herrsidan ser det lite bättre ut med Calle, Oskar och Anton från A-laget samt halva juniorlandslaget i form av Ludvig Berg och Hugo Nilsson. Bosse Lövgren som också troligen var en av dom större utmanarna till en juniorlandslagsplats är anmäld och han är för övrigt en av få som bara är anmäld på fredagen.

Som katten redan nämnt så sänder expressen båda dagarna och värt att nämna är att vår allas älskade Peter "Kungen av Düsseldorf" Larsson ska vara "expert". Skämt åsido så ska han i alla fall inte kommentera utan sitta med i studion i stället för Tomas Pettersson vilket säkert blir bra.
Senast redigerad av abbe446 2022-05-30 kl. 20:26.
Citera
2022-05-31, 12:51
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
På fredagen då det är sprint på schemat är det ett desto sämre startfält, i synnerhet på damsidan där inte någon från A-landslaget deltar och inte heller några intressanta juniorer. På herrsidan ser det lite bättre ut med Calle, Oskar och Anton från A-laget samt halva juniorlandslaget i form av Ludvig Berg och Hugo Nilsson. Bosse Lövgren som också troligen var en av dom större utmanarna till en juniorlandslagsplats är anmäld och han är för övrigt en av få som bara är anmäld på fredagen.

När jag kollar anmälningarna så är Moa Hansson, Louise Lindström, Moa Olsson, Jenny Solin, Linn Sömskar, Lovisa Modig och Mira Göransson med.
Citera
2022-05-31, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
När jag kollar anmälningarna så är Moa Hansson, Louise Lindström, Moa Olsson, Jenny Solin, Linn Sömskar, Lovisa Modig och Mira Göransson med.

De är med när jag kollar också. Jag skrev inte att det var ett dåligt startfält, bara att det var desto sämre jämfört med distansloppet, där alla du nämner också är med och utöver det är även Ebba, Jonna, Frida, Emma, Anna, Johanna, Moa Lundgren och samtliga från den gånga säsongens juniorlag och dessutom samtliga från nästa års juniorlag. Så jo jag tycker nog att det är ett desto sämre startfält på fredagen. Det anmärkningsvärda är att många som har sprint som sin primära distans bara kör 15km loppet och inte sprinten.

Edit: Frida var anmäld igår men är inte det längre.
Senast redigerad av abbe446 2022-05-31 kl. 17:13.
Citera
2022-05-31, 17:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
De är med när jag kollar också. Jag skrev inte att det var ett dåligt startfält, bara att det var desto sämre jämfört med distansloppet, där alla du nämner också är med och utöver det är även Ebba, Jonna, Frida, Emma, Anna, Johanna, Moa Lundgren och samtliga från den gånga säsongens juniorlag och dessutom samtliga från nästa års juniorlag. Så jo jag tycker nog att det är ett desto sämre startfält på fredagen. Det anmärkningsvärda är att många som har sprint som sin primära distans bara kör 15km loppet och inte sprinten.

Edit: Frida var anmäld igår men är inte det längre.

Man kunde lätt få intrycket av att du tyckte det var ett dåligt startfält. Och Moa Olsson tillhör ju dessutom A-landslaget.
Citera
2022-05-31, 18:40
Medlem
Citat:
Man kunde lätt få intrycket av att du tyckte det var ett dåligt startfält. Och Moa Olsson tillhör ju dessutom A-landslaget.

Allt är ju relativt. Jämfört med distansloppet dagen innan så är det såklart ett ganska dåligt startfält av redan nämnda anledningar, jämför man med något annat startfält någon annan gång så kan det vara ett bra startfält. I detta fallet jämförde jag med det mest naturliga, alltså anmälningslistan för distansloppet som är dagen innan, och kom fram till att det var ett i jämförelse ganska dåligt startfält.
Om vi nu ska haka upp oss på småsaker så är Moa Olsson rent formellt inte en del av a-laget förrän nästa säsong, som alltså börjar 1 juli, fram till dess är hon väl fortfarande en del av Team bauhaus.
Det var dock inte av ovanstående anledning som jag skrev att det inte var någon från landslaget med på fredagen, utan jag måste helt enkelt ha missat henne eller så var hon helt enkelt inte anmäld när jag kollade. Tycker inte det spelar någon större roll egentligen, min poäng var att förmedla skillnaderna mellan torsdagens och fredagens tävlingar, en av dom var att alla förutom Maja (nu alla eftersom Maja hoppat av) i a-laget var anmälda till torsdagens tävling medans ingen (förutom Olsson då) var anmäld till sprinten på fredagen.
Senast redigerad av abbe446 2022-05-31 kl. 19:02.
Citera
2022-05-31, 19:12
Medlem
Citat:
Allt är ju relativt. Jämfört med distansloppet dagen innan så är det såklart ett ganska dåligt startfält av redan nämnda anledningar, jämför man med något annat startfält någon annan gång så kan det vara ett bra startfält. I detta fallet jämförde jag med det mest naturliga, alltså anmälningslistan för distansloppet som är dagen innan, och kom fram till att det var ett i jämförelse ganska dåligt startfält.
Om vi nu ska haka upp oss på småsaker så är Moa Olsson rent formellt inte en del av a-laget förrän nästa säsong, som alltså börjar 1 juli, fram till dess är hon väl fortfarande en del av Team bauhaus.
Det var dock inte av ovanstående anledning som jag skrev att det inte var någon från landslaget med på fredagen, utan jag måste helt enkelt ha missat henne eller så var hon helt enkelt inte anmäld när jag kollade. Tycker inte det spelar någon större roll egentligen, min poäng var att förmedla skillnaderna mellan torsdagens och fredagens tävlingar, en av dom var att alla förutom Maja (nu alla eftersom Maja hoppat av) i a-laget var anmälda till torsdagens tävling medans ingen (förutom Olsson då) var anmäld till sprinten på fredagen.
Jag tror att dom flesta förstår hur du menar faktiskt.
Citera
2022-05-31, 19:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Hur något är skrivet och hur något uppfattas behöver inte vara samma sak. Var ju också någon i stora längdtråden som menade att hela evenemanget var ett fiasko. Jag förstår ju hur du menar nu när du förklarar det men kan tycka att man kan nämna några av de högklassiga sprintåkare som ändå är med. Men detta är verkligen ingen stor sak för mig så jag tänker inte fortsätta diskutera detta.
Citera
2022-05-31, 19:58
Medlem
katws avatar
Troligen är det väl ett krav från förbundets sida att landslagsåkarna ställer upp i åtminstone ett lopp och då har de flesta valt distansloppet.
Citera
2022-05-31, 21:18
Medlem
Citat:
Hur något är skrivet och hur något uppfattas behöver inte vara samma sak. Var ju också någon i stora längdtråden som menade att hela evenemanget var ett fiasko. Jag förstår ju hur du menar nu när du förklarar det men kan tycka att man kan nämna några av de högklassiga sprintåkare som ändå är med. Men detta är verkligen ingen stor sak för mig så jag tänker inte fortsätta diskutera detta.

Citat:
Ursprungligen postat av katw
Troligen är det väl ett krav från förbundets sida att landslagsåkarna ställer upp i åtminstone ett lopp och då har de flesta valt distansloppet.

Så kan det nog vara, kanske därför Frida nu tagit bort sig från anmälningslistan också nu när hon inte måste deltaga. Sen ska det vara ganska bra prispengar som säkert lockar en del också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in