2022-05-31, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
När Jesus återkommer med stor makt bland molnen efter en tid av de största vedermödorna så har han bevisat att han talade sanning.

Hur vet du att det kommer att hända då?
Citera
2022-05-31, 12:00
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
J... men om han menade att han var jättesäker på att hans tolkningar av Toran var helt rätt, eller om han faktiskt menade att han var den ultimata metafysiska övernaturliga Sanningen som hans följare gjorde honom till efteråt, det får vi aldrig veta.
...
Men lägg bara ner dina svepande, doktrinära "det får vi aldrig veta". Du borde åtm. fatta att du inte vet det.
Och det andra alternativet ovan ger naturligtvis det första alternativet ovan, ligger implicit i det. Dock borde du lägga ner det där med "som hans följare gjorde honom till efteråt". Du har ju stängt dig på förhand.
-Men att han bara skulle ha menat det första alternativet ovan, nej, för man uttrycker inte det så: man säger inte "Jag är Sanningen" om man endast är "jättesäker på" att ens "tolkningar av Toran var helt rätt".
Du har råkat ut för en andligt kriminell människa, nämligen dig själv!
Senast redigerad av Calovius 2022-05-31 kl. 12:02.
Citera
2022-05-31, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser
Som rubrik lyder; kan du bevisa att Jesus är sanningen?

Johannes 14:6.

Hur vet DU att det är sant?
Jesus lära är sanningen.
Citera
2022-05-31, 15:40
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Men lägg bara ner dina svepande, doktrinära "det får vi aldrig veta". Du borde åtm. fatta att du inte vet det.
Och det andra alternativet ovan ger naturligtvis det första alternativet ovan, ligger implicit i det. Dock borde du lägga ner det där med "som hans följare gjorde honom till efteråt". Du har ju stängt dig på förhand.
-Men att han bara skulle ha menat det första alternativet ovan, nej, för man uttrycker inte det så: man säger inte "Jag är Sanningen" om man endast är "jättesäker på" att ens "tolkningar av Toran var helt rätt".
Du har råkat ut för en andligt kriminell människa, nämligen dig själv!
Vad arg du är!

Jag menar att inte ett enda argument eller bevis lagts fram om att det skulle vara sant att Jesus är "Sanningen".

Kristna tror att Jesus är någon form av övergripande sanning, helt utan bevis eller argument i saken.

Colovius, du tillförde inte heller något argument så du tror och tolkar Jesus utsaga utan att ha något tydligt stöd.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2022-05-31 kl. 15:43.
Citera
2022-05-31, 15:56
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag är inte fientlig till intellektet, men det har begränsningar. Du kan inte spekulera fram vad Gud vill.
Du tycker alltså inte att religiösa texter ska analyseras?

Tror du inte att vi förstår de religiösa texterna bättre om de analyseras?

Om du kan visa med ett antal olika bibelställen att det det är rimligt att tro att Jesus är någon form av övergripande sanning, då stärker du din tes.

Jesus påstående att han är Sanningen är omöjligt att verifiera.
Vilken sanning, om vad?
Vilka bibelverser stödjer olika tolkningar av Jesus påstående?
Citera
2022-05-31, 16:00
Medlem
Jag tror () att man måste ha UPPLEVT att ens liv förändrats av sin tro. Att man t.ex klarar av saker lättare, att man känner en lätthet inombords, att man känner sig trygg, att man känner sig älskad, att man känner sig önskad. Och utifrån denna grundläggande känsla som kan komma av tro, så kommer ditt liv förmodligen förändras eftersom du inte längre styrs lika mycket av rädslor, ångest och tvivel. Kanske? Det är min teori till att människor beskriver och menar att t.ex Jesus är "sanningen".
Citera
2022-05-31, 16:21
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Vad arg du är!

Jag menar att inte ett enda argument eller bevis lagts fram om att det skulle vara sant att Jesus är "Sanningen".

Kristna tror att Jesus är någon form av övergripande sanning, helt utan bevis eller argument i saken.

Colovius, du tillförde inte heller något argument så du tror och tolkar Jesus utsaga utan att ha något tydligt stöd.
1) Jag är inte arg, utan
2) tolkar texter, t.ex. den utsaga av Jesus som du
3) grovt misstolkar. Se min kritik av din tolkning.
4) Du är inte i position att kräva något slags domstolsförfarande med bevisföring när det gäller Bibeln.
5) Det du kan göra är att läsa den. Det är genom att bli bekanta med Bibeln som folk börjar tro på Bibeln, om alls.
6) Du säger att du tror på GT, om jag förstått rätt. Men GT pekar framåt mot Messias, och kännetecknen på Messias passar in på Jesus Kristus. GT och NT är en enhet.
Citera
2022-05-31, 16:37
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1) Jag är inte arg, utan
2) tolkar texter, t.ex. den utsaga av Jesus som du
3) grovt misstolkar. Se min kritik av din tolkning.
4) Du är inte i position att kräva något slags domstolsförfarande med bevisföring när det gäller Bibeln.
5) Det du kan göra är att läsa den. Det är genom att bli bekanta med Bibeln som folk börjar tro på Bibeln, om alls.
6) Du säger att du tror på GT, om jag förstått rätt. Men GT pekar framåt mot Messias, och kännetecknen på Messias passar in på Jesus Kristus. GT och NT är en enhet.
Varför deltar du i den här diskussionen om du vägrar lägga fram några argument som stärker Jesus påstående om att vara Sanningen?

Trycker du att det är kul att skriva personangrepp, eller vad är din motivation?
Citera
2022-05-31, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Jesus lära är sanningen.

Hur så?
Citera
2022-05-31, 20:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du tycker alltså inte att religiösa texter ska analyseras?

Tror du inte att vi förstår de religiösa texterna bättre om de analyseras?

Om du kan visa med ett antal olika bibelställen att det det är rimligt att tro att Jesus är någon form av övergripande sanning, då stärker du din tes.

Jesus påstående att han är Sanningen är omöjligt att verifiera.
Vilken sanning, om vad?
Vilka bibelverser stödjer olika tolkningar av Jesus påstående?
Jesus är sanningen om Guds vilja. Hans budakap kan gärna stötas och blötas och analyseras. Särskilt som det inte alls är säkert att de skrevs ner helt rätt.

Vad man inte borde spekulera om är t.ex. treenigheten eller hur det är i Guds rike.
Citera
2022-05-31, 21:13
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser

Hur vet DU att det är sant?

När man ber till Honom och får svar på sina böner, ser en stor förändring i sitt liv, får ett eller annat hinder eliminerat och ser hur det omöjliga blir möjligt med Hans hjälp - blir det så klart tydligt att "det är faktiskt sant" och inget som bara står skrivet i äldre skrifter.
Att bli döpt i den helige Ande är inte heller något som skedde på apostlarnas tid. Det som Jesus Kristus hade lovat, är aktuellt även idag. Jag har själv sett sådana kristna. Ja, även hört hur Herren varnat för krig i Ukraina genom sina profeter långt innan första konflikten. Därefter flertal olika profetior innan kriget bröt ut i februari. Det värsta är inte över heller..
Hur kan man efter allt detta tveka på att Jesus Kristus är den Han är, så som det står skrivet om Honom? Jag antar att varje person måste uppleva detta på egen hand. Dock gäller det att ta första steget framåt i rätt riktning.
Citera
2022-05-31, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
När man ber till Honom och får svar på sina böner, ser en stor förändring i sitt liv, får ett eller annat hinder eliminerat och ser hur det omöjliga blir möjligt med Hans hjälp - blir det så klart tydligt att "det är faktiskt sant" och inget som bara står skrivet i äldre skrifter.
Att bli döpt i den helige Ande är inte heller något som skedde på apostlarnas tid. Det som Jesus Kristus hade lovat, är aktuellt även idag. Jag har själv sett sådana kristna. Ja, även hört hur Herren varnat för krig i Ukraina genom sina profeter långt innan första konflikten. Därefter flertal olika profetior innan kriget bröt ut i februari. Det värsta är inte över heller..
Hur kan man efter allt detta tveka på att Jesus Kristus är den Han är, så som det står skrivet om Honom? Jag antar att varje person måste uppleva detta på egen hand. Dock gäller det att ta första steget framåt i rätt riktning.

Ok, jag had ju kunnat gå in på hur hjärnan ser mönster om man letar efter det...men om du tror, så bra för dig. Jag tror inte på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in