2022-05-30, 01:43
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Du intellektualiserar. Du kan inte se frälsningen som ett axiom. Sanningen uppenbaras i ditt hjärta. Plötsligt vet du. Vi människor lever med ovissheten som följeslagare. Men vi kan genom förnuft eller uppenbarelse komma till tro. I denna tro kommer sanningen visa sig. Vi är inte längre själva utan Han är vägen till återuppståndelsen. Ett evigt liv i himmelriket.
Jo, kristendomen misslyckas lägga fram de logiska argumenten och bevisen på att Jesus är det han sa han var Sanningen.
Folk tvingas till blind tro och känsla.

Uppenbarelse i hjärtat utesluter inte att man också lägger fram de logiska bevisen, snarare tvärt om.

Kristendomen gör motsättning mellan tro och upplevelse i hjärtat, men när goda argument kan stärka hjärtats tro.

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ditt sätt att tänka påminner om Pilatus: "Vad är sanning?" Abstrakta spekulationer hör till den grekiska tradition som det inte finns ett spår av i Jesus undervisning.

Jesus kom från Gud och förmedlade Guds tankar. Det han sa var sant. Detsamma gäller sanningens heliga ande, som alltid förmedlar sanning. I motsats till Satan som är alla lögners ursprung.
Vem skapade intellektet?
Varför är ni kristna så fientliga till intellektet?

Tro, upplevelse, uppenbarelse etc går att kombinera med intellektuella argument.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2022-05-30 kl. 01:48.
Citera
2022-05-30, 01:53
Medlem
Om det hade funnits bevis för att Jesus är vägen till frälsning så hade andelen kristna varit betydligt större. Ja, nästan alla hade varit kristna.

Men som det ser ut nu så är tron på Jesus ingenting annat än rent önsketänkande.
Citera
2022-05-30, 02:02
Medlem
Varför ska man bevisa det
Antingen tror man eller så tror man inte
Enklare kan det inte bli...

Ungefär som att dom flesta människor tror på 1 miljon kronor
Fast dom flesta har aldrig sett det...
Citera
2022-05-30, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeedGrower
En gång är ingen gång? I Guds påstådda bok? Knappast!
Vad vill du bevisa med det? Att muslimer gör rätt när de ber?

De vände ryggen åt Herrens tempel, och med ansiktet mot öster föll de ner och tillbad solen i öster. Hes 8:16

Fel enligt Gud!

Misslimer vänder ansiktet mot Mecka.

Fel enligt Gud!

«Alla änglarna stod kring tronen och kring de äldste och de fyra varelserna. Och de föll ner på sina ansikten inför tronen och tillbad Gud. Upp 7:11

De vänder sig mot tronen i bön

Rätt enligt Gud!

Vad gör kristna? Vänder bönen uppåt, mot himlen där Guds tron finns.

Rätt enligt Gud!

Att vända Gud ryggslutet till i bön är inte vördnadsfullt.

Fel enligt Gud!
Citera
2022-05-30, 02:29
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Nej jag tror inte det går eller är meningen.
De som tror på honom gör det och de övriga vill inte/kan inte av olika orsaker och det ska väl vara så.
Jag vet bara att jag som dum outbildad kvinna med asperger etc blev troende i samband med en stor livskris. Helt på egen hand, dvs ingen utomstående var med och påverkade mig.
Det var pga ensamheten och utsattheten jag ropade (ja bokstavligen) till Gud, kommer ihåg att jag satt i sovrummet på golvet i lägenheten vi bodde i då jag och mina två småflickor.
Jag hade aldrig trott på Jesus innan det.

Det var som att allt i Bibeln talade direkt till mig. Jag förstod plötsligt innebörden av orden.
Det gav mig en sådan tröst allt som stod där att jag levde genom dem.

Jag förstår att det kan vara provocerande för många och jag ber om ursäkt om det är det.
Är inte meningen att göra det. Det är bara som det var för mig.

Just detta som är de vackra ifall det hjälper utsatta individer så man får livslust tillbaka så spelar det ingen roll hur det har gått till. Men att gå runt och predikar att man har svaren på livets alla meningar när ingen av oss har det då "bibeln" är fortfarande en bok skriven av människor så tycker jag det är så Dubbelmoral att man inte respekterar varandras åsikter som majoriteten av all troende inte kan eller vill acceptera då deras världsbild är den enda rätta vägen att gå. Istället anser jag gör gott i detta liv vi känner till vare sig du går efter religion,spirituell,vetenskap etc. I slutet av dagen vet du innerst inne att du har gjort ditt bästa än att be en bön konstant för rädsla för att inte få komma in i himlen eller be för att använda det som ursäkt för sina synder.
Senast redigerad av kungen101 2022-05-30 kl. 02:33.
Citera
2022-05-30, 05:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jo, kristendomen misslyckas lägga fram de logiska argumenten och bevisen på att Jesus är det han sa han var Sanningen.
Folk tvingas till blind tro och känsla.

Uppenbarelse i hjärtat utesluter inte att man också lägger fram de logiska bevisen, snarare tvärt om.

Kristendomen gör motsättning mellan tro och upplevelse i hjärtat, men när goda argument kan stärka hjärtats tro.

Vem skapade intellektet?
Varför är ni kristna så fientliga till intellektet?

Tro, upplevelse, uppenbarelse etc går att kombinera med intellektuella argument.
Jag är inte fientlig till intellektet, men det har begränsningar. Du kan inte spekulera fram vad Gud vill.
Citera
2022-05-30, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser
Som rubrik lyder; kan du bevisa att Jesus är sanningen?

Johannes 14:6.

Hur vet DU att det är sant?

Det typiska med sanning är: Den avslöjar lögn!
och: Den som avslöjar lögn, är sann!
Citera
2022-05-30, 11:51
Medlem
Ballooonies avatar
Hur kan man bevisa Jesus?
Hur bevisar man sig själv?

Det handlar om tro, och att må verkligt bra i sin situation. Sina skor..

Vi har "folk" varelser som har koll på oss. I nutiden. Från "framtiden"Klarar man sig lättast, bäst.här med Jesus eller är Han bara the last resort som man kan luta sig mot när det verkligen kniper. Som hjälper en upp. För att bli nedslagen av min dåliga sanning igen. Mitt onda.

Vill du vara nån här? Kan du vara nå mer än sjuklingen? Den som mår och är dåligt. Den ofrivillige sossen.
Citera
2022-05-30, 12:49
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Tack, du försöker ge en tolkning på hur man skulle förstå det Jesus a om att han är sanningen.

Jesus själv kastade ur sig påståendet utan att förklara, utan att lägga fram argument eller bevis för att han är sann, utan att lägga fram bevis på att han inte är osann och helt utan förklaring om han pratade sant i en liten detalj eller var sann i någon total metafysik aspekt som genomsyrar universum.

Jesus gav ingen förklaring, så allt är bara spekulation.

Det finns stora likheter med boken Liftarens Guide till Galaxen:
""den yttersta frågan om livet, universum och allting". Svaret är 42, men frågan kan inte existera i samma universum som svaret. Om man inte förstår svaret på en fråga, behöver det inte vara svaret det är fel på, det kan lika gärna vara frågan som är felställd, konstaterar berättaren i boken. "
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Liftarens_guide_till_galaxen

Om Jesus kommer med ett anspråk om att vara sanningen då är frågor om på vilket sätt, sanning om vad etc relevanta.

Använd gärna wikipedias betydelse av sanning och förklara argumenten för hur Jesus kan vara sanningen:

"I en två-värd kontext är ett påstående som är uppfyllt sant, och ett som inte är uppfyllt är icke-sant. Falskt är ett annat ord för icke-sant så ett påstående i en två-värd kontext är antingen sant eller falskt. Dessa två kan symboliskt betecknas med två valfria tecken till exempel S och F, eller 1 och 0. "
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sanningsv%C3%A4rde

Hade jesus påstått annat som låter meningslöst som att han skulle vara lila, eller berg, då hade det varit relevant att ställa frågorna, på vilket sätt, vad menar han, vilka bevis för sitt påstående lägger han fram?

Dessa frågor måste besvaras för att påståendet, i detta fall att Jesus är sanningen, inte bara ska vara ett meningslöst förvirrat uttalande.

Vilka argument och bevis stödjer Jesus påstående, att han är sanningen?
Ta och bekanta dig med Bibeln, boken om Jesus, vetja. Att vara SanningEN är givetvis något unikt, men den som är unik slutar inte vara unik för att han är unik. If you get what I mean!
Då - och endast - då, när du läser Boken, kan saker klarna, kan du komma ur dimman.
Erkänn din ignorans, att du behöver sitta i elevens bänk och lära dig. Som det är nu står du i katedern, instängd i det inomvärldsliga, docerar besynnerligheter & mästrar som om det vore du som visste & bestämde.
Citera
2022-05-30, 20:22
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Ta och bekanta dig med Bibeln, boken om Jesus, vetja. Att vara SanningEN är givetvis något unikt, men den som är unik slutar inte vara unik för att han är unik. If you get what I mean!
Då - och endast - då, när du läser Boken, kan saker klarna, kan du komma ur dimman.
Erkänn din ignorans, att du behöver sitta i elevens bänk och lära dig. Som det är nu står du i katedern, instängd i det inomvärldsliga, docerar besynnerligheter & mästrar som om det vore du som visste & bestämde.
Tänk dom som inte kan läsa bibeln. Inte minst förstå..
Det kanske går dom väl ändå om dom inte är kriminella fuskare, på fel ogudaktiga sätt. Se översittare.
Dom har lättare. De här sakerna behöver man inte bibeln till om man inte är en liten orm som jag.
Som tror man kan läsa sig till "nirvana i himlen". Bättre man to man..

Nej det går inte att fuska sig till att känna Jesus essens. Många måste gå genom elden..

Tänk på hur du behandlar människor.
Citera
2022-05-31, 02:06
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jag säger bara att jag aldrig mött en enda kristen som kan förklara vad jesus menade och lägga fram argumenten/textverserna som stödjer att Jesus skulle vara sanningen.

Jag är inte ignorant, och jag är inte perfekt, men kristendomen borde steppa upp.

Jag läser bibeln flera gånger varje dag, den ursprungliga Bibeln, GT och jag ber varje dag, är med Gud och upplever välsignelsen att få vandra med Gud.

Jag var kristen i 30 år och konstaterar bara att ställer man "fel" frågor, då har kristendomen inga svar, ingen intellektuell textanalys.

Den intellektuella analysen av texterna och diskussioner kring dem gör det lättare att förstå olika poänger och helhjärtat med känsla älska Bibeln och Gud.

Jesus kastar ur sig ett grundlöst ostyrkt påstående, men om han menade att han var jättesäker på att hans tolkningar av Toran var helt rätt, eller om han faktiskt menade att han var den ultimata metafysiska övernaturliga Sanningen som hans följare gjorde honom till efteråt, det får vi aldrig veta.

Trots att jag anser att kristendomen har massor med missuppfattningar så lever många kristna goda etiska kärleksfulla liv och älskar sin nästa.
Det tror jag är viktigare (utifrån gt) än att bekänna tro på rätt dogmer.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2022-05-31 kl. 02:23.
Citera
2022-05-31, 07:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser
Som rubrik lyder; kan du bevisa att Jesus är sanningen?

Johannes 14:6.

Hur vet DU att det är sant?
När Jesus återkommer med stor makt bland molnen efter en tid av de största vedermödorna så har han bevisat att han talade sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in