Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
Erkänn din ignorans, att du behöver sitta i elevens bänk och lära dig. Som det är nu står du i katedern, instängd i det inomvärldsliga, docerar besynnerligheter & mästrar som om det vore du som visste & bestämde.
Jag säger bara att jag aldrig mött en enda kristen som kan förklara vad jesus menade och lägga fram argumenten/textverserna som stödjer att Jesus skulle vara sanningen.
Jag är inte ignorant, och jag är inte perfekt, men kristendomen borde steppa upp.
Jag läser bibeln flera gånger varje dag, den ursprungliga Bibeln, GT och jag ber varje dag, är med Gud och upplever välsignelsen att få vandra med Gud.
Jag var kristen i 30 år och konstaterar bara att ställer man "fel" frågor, då har kristendomen inga svar, ingen intellektuell textanalys.
Den intellektuella analysen av texterna och diskussioner kring dem gör det lättare att förstå olika poänger och helhjärtat med känsla älska Bibeln och Gud.
Jesus kastar ur sig ett grundlöst ostyrkt påstående, men om han menade att han var jättesäker på att hans tolkningar av Toran var helt rätt, eller om han faktiskt menade att han var den ultimata metafysiska övernaturliga Sanningen som hans följare gjorde honom till efteråt, det får vi aldrig veta.
Trots att jag anser att kristendomen har massor med missuppfattningar så lever många kristna goda etiska kärleksfulla liv och älskar sin nästa.
Det tror jag är viktigare (utifrån gt) än att bekänna tro på rätt dogmer.