2022-05-31, 09:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jodå, pipelines går ju västerut. Medans frakten till andra länder går ju med tankers. Läste faktiskt någonstans att ryssarna önskar en större tankerflotta för det kommer att bli brist på det. Likaså kan man inte riktigt chartra väst-tankers längre. Vetti-tusan om man ens får de försäkrade ?

Sen angående själva priset på oljan, man kan nog ge en betydlig rabatt på priset.., så högt som det är nu. Men, det räcker inte med det. Utan pengarna skall ju omsättas till något "bra" också..

Och det är väl där problemen börjar märkas för Ryssland, när fin-butiken i väst är stängd.
Tanker-rederierna kommer knappast att frakta rysk olja om det faller under USA-sanktioner, för då stängs högst sannolikt hamnarna där för dem. USA lallar normalt inte med sanktioner, de tar i med hårdhandskarna direkt.

En mer intressant fråga är Rysslands produktionskapacitet av olja och gas. Såvitt jag förstår är närmast 100% av utrustningen från väst. Hur länge tar det innan brist på reservdelar och service skadar produktionen?
Citera
2022-05-31, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Nej. Det är skitaffärer. Putin tvingas sälja med 40% rabbat på stål och gas och olja även så.

Visst Ryssland får sälja mycket till andra länder. Men kriget har dragit med sig mer konstnader, trots att rubel har stigit.

Summa summarum: ekonomisk förlust för Ryssland.

Laderbogen vet inget, Putin tvingas inte salja, lander star i ko att kopa. Oljan gick upp igen idag nar EU sprickan blev uppenbar
Citera
2022-05-31, 10:01
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tankbåt i sig är ett billigt transportmedel. De kör båtarna på Bunker C som väl i princip är sämre än råolja. Men du kan inte gärna ta in en VLCC till St. Petersburg, och om du inte kan lasta om i Rotterdam eller liknande, vad gör du då? Ryssland kommer att behöva nya ledningar österut.

Även Venezuela har lyckats sälja olja, men det är givet att sanktioner minskar inkomsterna.

Min gissning är att det blir omlastat, antingen tankbil-tankbil, eller båt-båt nånstans (edit: men inte i de stora normala terminalerna, som Rotterdam). Antagligen i något sjukt land som man inte gissar skulle vara involverat.
Citera
2022-05-31, 10:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Pro-ukraina nasse fanes tagit som hogst studenten vilket kraver bara starka sittmuskler. Mina huvud amnen en i naturvetenskap, den andra i humaniora, SU som alma mater.

Nu ar det din tur?
Du har väl en examen i svenska också? I ett av ’dina huvud’?

Jag tror du gör bäst att inte använda dina påstådda akademiska meriter som argument i ett svenskt debattforum. Vi antar alla att du sitter i Ryssland och knappar på ditt tangentbord och funderar om du borde ta till ’google translate’. Frågan är varför du skriver i ett svenskt forum.
Citera
2022-05-31, 10:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Laderbogen vet inget, Putin tvingas inte salja, lander star i ko att kopa. Oljan gick upp igen idag nar EU sprickan blev uppenbar
Du är uppenbart inte läskunnig. Oljepriset steg eftersom EU slutar köpa rysk olja. Således kan Ryssland inte sälja till detta pris. Borde inte vara svårt att förstå med dubbla examina.
Citera
2022-05-31, 10:12
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
En mer intressant fråga är Rysslands produktionskapacitet av olja och gas. Såvitt jag förstår är närmast 100% av utrustningen från väst. Hur länge tar det innan brist på reservdelar och service skadar produktionen?

Troligen inom 6-18 månader om jag inte minns fel. Stod om detta i norska ekonominyheter för ett tag sedan. Gas-sektorn var mera utsatt, för det blir problem att "återstarta" gasfält på något vis.
Citera
2022-05-31, 10:13
Medlem
Citat:
Pro-ukraina nasse fanes tagit som hogst studenten vilket kraver bara starka sittmuskler. Mina huvud amnen en i naturvetenskap, den andra i humaniora, SU som alma mater.

Nu ar det din tur?

Det går inte att utesluta att du faktiskt har en högskoleexamen. Kvalitén på högre utbildningar har drastiskt försämrats de senaste åren. Trist i så fall om du skulle ha spenderat flera år, och pengar, på att inte bli klokare än vad du uppvisar i denna tråd.

Ryssland har oprovocerat anfallit sitt fredliga grannland Ukraina. De har dödat tusentals oskyldiga civila och ödelagt städer. De hotar omvärlden med kärnvapen. De är Sauron in action. Alla vettiga inser att dåren i Kreml är farlig på riktigt och att Ryssland i nuläget är ett hot man måste hantera. De ansträngningar som nu görs för att isolera aggressorn Ryssland kommer vara oöverträffade. Detta eftersom världen är trött efter en lång pandemi samt även har ett rätt nyligt facit av hur appeasementpolitik fungerar med diktatorer. Hitlers vansinne fick bre ut sig över en flerårsperiod. Det finns inget tålamod för detta i nuläget. Världen KOMMER klara sig utan ryska produkter eftersom världen MÅSTE det. Förlamande ekonomiska sanktioner är enda alternativet till ett WW3.
Citera
2022-05-31, 10:14
Medlem
Reimers avatar
Dag 97 av tredagarskriget, förlustsiffrorna för ryssarna tickar skata men säkert uppåt.

https://twitter.com/DefenceU/status/1531537060858822656/photo/1
Citera
2022-05-31, 10:14
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Såvitt jag förstår går Rysslands oljeledningar västerut, så de kan inte sälja den österut i brådrasket.

Sedan får man någonstans bestämma sig vilken verklighet man tror på: om det är så att Ryssland kan sälja 100% av sin olja till länder utanför EU och USA till ett pris något under marknadspris så innebär det att priset för alla andra kommer att sjunka något, inte öka. Man kan inte anta både att Ryssland kan sälja utan problem, och högre priser. Det går inte ihop. Dessutom är tillgången på olja synnerligen elastisk, eftersom nya oljefält blir lönsamma i takt med högre priser. Det finns också nästan alltid mer produktionskapacitet som är strypt inom OPEC.

Iran har också lyckats sälja olja under alla år av sanktioner, men endast en dåre skulle säga att dessa inte skadat landets ekonomi gravt.
En snabb googling visar att de har pipelines till Kina via Kazakstan och en som håller på att byggas som går direkt från Ryssland.
https://www.researchgate.net/figure/Russia-China-Oil-Pipelines_fig10_319332873
Citera
2022-05-31, 10:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Finnes kopare i hela varlden, Putin behover inte EU kopare. Men Ungern, Slovakien, Tjeckien behover rysk energi, sprickan i EU vidgas.

Hur manga examina har du? Inte en enda vet jag, sa lag niva.
En mer intressant fråga är varför du skrev oklanderlig svenska 2015 när du började sprida USA-hat och antisemitism på fb. Inga särskrivningar och varierat språk. Nu skriver du som ett stolpskott, och då tänker jag inte på frånvaron av åäö. Har Ryssland kanske en dålig inverkan på språklig förmåga eller finns det en annan mer uppenbar förklaring?
Citera
2022-05-31, 10:18
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Dag 97 av tredagarskriget, förlustsiffrorna för ryssarna tickar skata men säkert uppåt.

https://twitter.com/DefenceU/status/1531537060858822656/photo/1
Det var ett himla tjat om tredagarskriget. Ingen tror på det andra än de största rysshatarna.
Citera
2022-05-31, 10:18
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Tanker-rederierna kommer knappast att frakta rysk olja om det faller under USA-sanktioner, för då stängs högst sannolikt hamnarna där för dem. USA lallar normalt inte med sanktioner, de tar i med hårdhandskarna direkt.

Problemen uppstår innan dess Brunnar/källor som inte används sätts igen och då måste man borra nya Vilket både lär ta tid samt kosta stora pengar om det ens är möjligt då Ryssland är under sanktioner . Olje samt gaskällor lär bli en sinande intäkt . Så Ryssland har redan bränt sin egen framtid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in