2022-05-31, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Å andra sidan verkar det ju finnas en förkärlek för felskyltningar så förekomsten av en viss skyltning är föga övertygande för att viss skyltning är korrekt...

Inte bara förekommer utan det är så det skyltas överallt. Kan du hitta något exempel där städdag skyltats på annat sätt?
Citera
2022-05-31, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Inte bara förekommer utan det är så det skyltas överallt. Kan du hitta något exempel där städdag skyltats på annat sätt?
Ett ofta förekommande tillfälle då färgblandningar förekommer är då det efter en väg är skyltat med E19, men man vill att på p-sträckan skall råda datumparkering. Då Skyltas med E19 samt i blå tavla eventuella begränsningar (avgift, tid eller liknande), slutligen en gul/röd skylt med infälld C36 ellre C37 och de klockslag datumparkering gäller.
Citera
2022-05-31, 13:36
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Det är ett missförstånd!
Jag trodde du menade Tomtmark P-Avgift på mark som ägs av kommunala bolag, eller direkt av kommunen är svårare att bestrida än om parkeringen ägs av en Bostadsrätts förening. Stockholms Stad är väghållaren i kommunen för Gatumark, versus Stockholms Stads Parkerings AB som äger Tomtmark!
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Kommunal P- Avgift är tvetydig!
Det är bra om vi håller isär begreppen, Tomtmark civilrättslig parkeringsövervakning och dess fakturor som heter kontrollavgift.Versus Gatumark med Parkeringsanmärkningar offentligrättslig Parkerings övervakning, myndighetsutövning!
Okej, jag tänkte att det framgick tydligt av sammanhanget vad vi talade om, men där hade jag uppenbarligen fel.

Jag ber om ursäkt för otydligheten, och ska försöka ha mer precision i språket i framtiden!
Citera
2022-05-31, 14:21
Medlem
Citat:
Kan du ge en ordentlig källa på det?

Lag och förordningar fungerar inte så att allt som är tillåtet är listat utan tvärt om är det så att allt som inte är förbjudet är tillåtet.
Det behöver alltså inte finnas en förordning som säger att det är giltigt/lagligt att blanda in en skylt med gul bakgrund för att det skall vara giltigt/lagligt.
Däremot måste det finnas en förordning eller lag som säger att man inte får blanda så för att det inte skall vara lagligt/giltigt.

Frågan är alltså inte om Nordiad kan ge källa för att det är tillåtet, utan frågan är om du kan ge en källa på att man inte skulle få skylta så?
Enligt vilken lag eller förordning skulle detta inte vara tillåtet.
Citera
2022-06-01, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Lag och förordningar fungerar inte så att allt som är tillåtet är listat utan tvärt om är det så att allt som inte är förbjudet är tillåtet.
Det behöver alltså inte finnas en förordning som säger att det är giltigt/lagligt att blanda in en skylt med gul bakgrund för att det skall vara giltigt/lagligt.
Däremot måste det finnas en förordning eller lag som säger att man inte får blanda så för att det inte skall vara lagligt/giltigt.

Frågan är alltså inte om Nordiad kan ge källa för att det är tillåtet, utan frågan är om du kan ge en källa på att man inte skulle få skylta så?
Enligt vilken lag eller förordning skulle detta inte vara tillåtet.

Nu är det dock så att om du sitter och skyltar med egenpåhittade regler så saknas ju lagrum att hävda att skyltarna har någon speciell juridisk betydelse. För att ta exemplet så om du försöker skylta om parkeringsförbud utan att följa förordningen vad har du då för lagrum att hävda att det råder parkeringsförbud? Om du däremot slänger upp en P-förbödsskylt enligt förordningen så har du en förordning som meddelar att där är P-förbud där.

Man skulle dock kunna paragrafrytta på lagen om felparkeringsavgift genom att notera att det endast nämns "föreskrifter", men jag gissar att någonstans finns ett prejudikat som säger att dessa föreskrifter även måste meddelas genom skyltning. Det är helt enkelt inte rimligt att bilister skall ta hänsyn till vad för föreskrifter som står på en gammal papperslapp i något dammigt arkiv i kommunhuset, man måste kunna lita på att det finns skyltning som säger vad som gäller.
Citera
2022-06-01, 01:51
Medlem
Citat:
Nu är det dock så att om du sitter och skyltar med egenpåhittade regler så saknas ju lagrum att hävda att skyltarna har någon speciell juridisk betydelse. För att ta exemplet så om du försöker skylta om parkeringsförbud utan att följa förordningen vad har du då för lagrum att hävda att det råder parkeringsförbud? Om du däremot slänger upp en P-förbödsskylt enligt förordningen så har du en förordning som meddelar att där är P-förbud där.

Man skulle dock kunna paragrafrytta på lagen om felparkeringsavgift genom att notera att det endast nämns "föreskrifter", men jag gissar att någonstans finns ett prejudikat som säger att dessa föreskrifter även måste meddelas genom skyltning. Det är helt enkelt inte rimligt att bilister skall ta hänsyn till vad för föreskrifter som står på en gammal papperslapp i något dammigt arkiv i kommunhuset, man måste kunna lita på att det finns skyltning som säger vad som gäller.

Ja precis, eftersom detta krävs enligt lagar och förordningar.
Det finns dock ingen lag eller förordning som säger att alla skyltarna måste ha samma färg.

Lagrummet jag hänvisar till är att skyltens utseende/utformning är korrekt enligt gällande lag.
Eftersom det dessutom är enligt kommuns förordning vilket framgår i TS så råder därmed parkeringsförbud enligt den skylten.
Senast redigerad av Aramir2 2022-06-01 kl. 01:56.
Citera
2022-06-01, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja precis, eftersom detta krävs enligt lagar och förordningar.
Det finns dock ingen lag eller förordning som säger att alla skyltarna måste ha samma färg.

Lagrummet jag hänvisar till är att skyltens utseende/utformning är korrekt enligt gällande lag.
Eftersom det dessutom är enligt kommuns förordning vilket framgår i TS så råder därmed parkeringsförbud enligt den skylten.

Ursäkta men vilket lagrum är det du hänvisar till? Det var ju lite det jag efterfrågade.

Och glömde du att det finns en vägmärkesförordning? Jag förklarade varför den har betydelse i sammanhanget. Utan den så är ju skylten utan någon lagligt definierad innebörd. Gör man avsteg från den så kan man ju sätta upp en bild på Mona Lisa och mena att den betyder att man inte får parkera svarta BMW's utan Wunderbaum synligt upphängd, men jag har svårt att se att det skulle hålla i domstol.

Vad gäller kommunens förordning så skulle de ju kunna gå ut och lappa bilar hej vilt och sen bara hänvisa till någon kommunal föreskrift som ligger och samlar damm i kommunhuset. Jag tror att kommunala förordningar gällande trafiken endast gäller i den utsträckning som det är skyltat. Det låter ju orimligt att man som bilist skall behöva lusläsa alla kommunala förordningar innan man ger sig ut i trafiken eftersom man annars inte kan veta om vägen där det står skyltat 50 verkligen är en 50-väg, om det är tillåtet att parkera på parkeringsplatser osv osv.
Citera
2022-06-01, 09:09
Medlem
Citat:
Ursäkta men vilket lagrum är det du hänvisar till? Det var ju lite det jag efterfrågade.

Och glömde du att det finns en vägmärkesförordning? Jag förklarade varför den har betydelse i sammanhanget. Utan den så är ju skylten utan någon lagligt definierad innebörd. Gör man avsteg från den så kan man ju sätta upp en bild på Mona Lisa och mena att den betyder att man inte får parkera svarta BMW's utan Wunderbaum synligt upphängd, men jag har svårt att se att det skulle hålla i domstol.

Vad gäller kommunens förordning så skulle de ju kunna gå ut och lappa bilar hej vilt och sen bara hänvisa till någon kommunal föreskrift som ligger och samlar damm i kommunhuset. Jag tror att kommunala förordningar gällande trafiken endast gäller i den utsträckning som det är skyltat. Det låter ju orimligt att man som bilist skall behöva lusläsa alla kommunala förordningar innan man ger sig ut i trafiken eftersom man annars inte kan veta om vägen där det står skyltat 50 verkligen är en 50-väg, om det är tillåtet att parkera på parkeringsplatser osv osv.

De flesta trafikföreskrifter kräver tillhörande skyltning för att kunna tillämpas, men det finns vissa som du måste hålla reda på själv. Exempelvis hade vi här under många år ett förbud att parkera släpvagnar utan att vara kopplade till en bil på gatumark (regeln har upphävts för några år sedan), de hänvisades till tomtmarksparkeringar. Ingen skyltning som passade för detta direkt.

Vad skyltar anbelangar så skall det vara vägmärken, de skall alltså finnas i Vägmärkesförordningen.
Senast redigerad av Nordiad 2022-06-01 kl. 09:11.
Citera
2022-06-01, 09:15
Medlem
Vad säger Vägmärkesförordningen 1kap 4§ om skyltars utformning, storlek, och färg?
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/vagmarkesforordning-200790_sfs-2007-90
Citera
2022-06-01, 15:58
Medlem
Citat:

Det är just vägmärkesförordningen jag hänvisar till, skylten är fullt lagligt utformad enligt denna.
Inte någonstans står det att alla skyltar måste ha samma färg som du påstått.
Det är du som hela tiden påstått att skylten inte skulle vara giltig enligt någon lag, så då åligger det ju dig att visa denna lag.
Hur skylten skall se ut framgår av vägmärkesförordningen 2kap. 30§ T6 nämner hur tidsangivelsen skall se ut. 8§ C45 anger hur parkeringsförbudet skall se ut.
Du kan även läsa transportstyrelsens författningssamling LÄNK

Angående kommunens förordningar så måste dessa kombineras med korrekt skylt, vilket man här gjort.
Det står uttryckligen att det är parkeringsförbud det datumet på skylten, vilket också står i kommunens förordningar så det är inte på något sätt så att man behöver ha lusläst kommunens förordningar, du behöver bara följa skyltningen.
Citera
2022-06-01, 16:30
Medlem
[quote=Aramir2|80440873]Det är just vägmärkesförordningen jag hänvisar till, skylten är fullt lagligt utformad enligt denna.
Inte någonstans står det att alla skyltar måste ha samma färg som du påstått.
Det är du som hela tiden påstått att skylten inte skulle vara giltig enligt någon lag, så då åligger det ju dig att visa denna lag.
Hur skylten skall se ut framgår av vägmärkesförordningen 2kap. 30§ T6 nämner hur tidsangivelsen skall se ut. 8§ C45 anger hur parkeringsförbudet skall se ut.
Du kan även läsa transportstyrelsens författningssamling LÄNK

Om du tittar i paragrafen innan, andra stycket så har du det där "obefintliga" kravet på bottenfärg på tilläggstavlan.

Citat:
En tilläggstavla har samma bottenfärg och samma färg på bård och tecken som det vägmärke det används under, om inte andra färger anges i 30 §. En tilläggstavla under ett märke som anger förbud mot att parkera eller förbud mot att stanna och parkera har dock gul bottenfärg med svarta tecken.

Angående T6 du hänvisar till:

Citat:
T6 Tidsangivelse Tavlan anger när angivelsen på vägmärket gäller.
Svarta eller vita siffror utan parentes avser vardagar utom vardag före sön- och helgdag.
Svarta eller vita siffror inom parentes avser vardag före sön- och helgdag.
Röda siffror avser sön- och helgdag.
Om angivelsen sträcker sig över midnatt gäller tidsperioden efter midnatt påföljande dag.
Anges viss dag eller viss veckodag gäller regleringen denna dag oavsett om dagen är en vardag, söndag eller helgdag.

Säger inget annat om bottenfärg än föregående paragraf. Notera också att denna anger när angivelsen på vägmärket gäller dvs huvudmärket som är i detta fall är E19 som säger att det är tillåtet att parkera.

Citat:
Angående kommunens förordningar så måste dessa kombineras med korrekt skylt, vilket man här gjort.
Det står uttryckligen att det är parkeringsförbud det datumet på skylten, vilket också står i kommunens förordningar så det är inte på något sätt så att man behöver ha lusläst kommunens förordningar, du behöver bara följa skyltningen.

Gott att du håller med där. Då återstår bara att hitta lagrum som säger att skylten betyder det som kommunens förordning säger. Nämnda stycken ur vägmärkesförordningen verkar inte göra det...
Citera
2022-06-01, 16:42
Medlem
Citat:
Om du tittar i paragrafen innan, andra stycket så har du det där "obefintliga" kravet på bottenfärg på tilläggstavlan.

Angående T6 du hänvisar till:

Säger inget annat om bottenfärg än föregående paragraf. Notera också att denna anger när angivelsen på vägmärket gäller dvs huvudmärket som är i detta fall är E19 som säger att det är tillåtet att parkera.

Gott att du håller med där. Då återstår bara att hitta lagrum som säger att skylten betyder det som kommunens förordning säger. Nämnda stycken ur vägmärkesförordningen verkar inte göra det...

Har du ens läst ditt eget citat?
En tilläggstavla har samma bottenfärg och samma färg på bård och tecken som det vägmärke det används under, om inte andra färger anges i 30 §. En tilläggstavla under ett märke som anger förbud mot att parkera eller förbud mot att stanna och parkera har dock gul bottenfärg med svarta tecken

Jag fetade det åt dig för att underlätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in