Om du skyltar: [P][AVGIFT, tidsintervall, taxa 4] (boendeparkering, gp) får vem som helst stå där mot avgift, men den vita skylten informerar om att Stockholm Stad tillåter abonnemang för boendeparkering som avgift
Skyltar du: [P][AVGIFT, TaxaC][BOENDE, GP-P] får ENDAST boenden med kod GP-P stå på parkeringen mot erlagd avgift enligt Taxa C.
[P][AVGIFT, TaxaC][BOENDE, GP-P] har inga skillnader mot [P][AVGIFT, TaxaC][Tillstånd erfordras]
Om det däremot skulle stå: [P][AVGIFT, TaxaC][BESÖKARE] får ENDAST besökare stå på platsen (dvs inga boenden) mot en avgift enlig taxa C.
Du ska vara P-flisa och du kan inte ens läsa skyltarna?
Det är ju du som säger att skylten är ogiltig för besöksparkering, inte jag!
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Om det är felskyltat då gäller inte skylten!
Nej, jag skrev att det kan vara en felaktig skyltkombination beroende på vad kommunen syftar på. För nu ser du att skyltkombinationen just, för nu tredje gången, skyltar att enbart boende i området får stå där mot erlagd avgift taxa c. Det var nog inte riktigt det kommunen hade tänkt sig när man tittar på LTF.
Det är vanligt att kommunen skyltar fel, händer hela tiden i Stockholm.
Jag visade Ts vägmärke idag för instruktören för Parkeringsvakter, och han sade att det är vägmärken T19, att man måste ha det boendetillstånd som står på skylten och betalat sin boendeparkering för att få parkera, besökare får inte stå där! Stockholms Stads vita märken är informations skyltar som säger att man får parkera om man har boende parkerings tillstånd för gatan, och betalat sin boende parkering, och inget hindrar att både besöksparkering och boende parkering uttrycks på samma skylt! https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Tillaggstavlor/boende/
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-06-03 kl. 18:19.
Jag visade Ts vägmärke idag för instruktören för Parkeringsvakter, och han sade att det är vägmärken T19, att man måste ha det boendetillstånd som står på skylten och betalat sin boendeparkering för att få parkera, besökare får inte stå där! Stockholms Stads vita märken är informations skyltar som säger att man får parkera om man har boende parkerings tillstånd för gatan, och betalat sin boende parkering, och inget hindrar att både besöksparkering och boende parkering uttrycks på samma skylt! https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Tillaggstavlor/boende/
Behövde du verkligen kontakta din förman för att direkt bekräfta det jag har skrivit i 10 inlägg?
Däremot är det inte så som det står i LTFen och det är nog inte så det är tänkt då man stänger av ett helt stadsområde från allmänheten. Så villkoren är uppenbart felskyltade.
Behövde du verkligen kontakta din förman för att direkt bekräfta det jag har skrivit i 10 inlägg?
Däremot är det inte så som det står i LTFen och det är nog inte så det är tänkt då man stänger av ett helt stadsområde från allmänheten. Så villkoren är uppenbart felskyltade.
Jag känner inte till dom där stats områden du pratar om, det är i Malmö, jag bor i Stockholm, dessutom Boende parkeringsplatser på Gatumark som inte är upplåten för Besökare finns inte i Stockholm Stad, åtminstone inget jag sett, men det omvända finns, alltså platser där parkering enbart till för besökare, där Boende måste lösa Besökstaxa för att få ställa upp fordonet. Hela Hammarby Alle, från Mårtensdal till Sickla Kaj saknar den vita skylten (Boende Sö), men tvärgatorna har både ock!
Du har sagt att det är många felskyltningar i Stockholm Stad, det är inget jag vet något om men skulle vara intressant att få ta del av!
Jag har sett att det finns på Tomtmark, bland annat en bostadsrättsförening som jag ska parkerings övervaka åt, det är ett nytt uppdrag. Dom har ställt upp skyltar Stoppförbud (Förbud mot att Stanna eller parkera ett fordon, och Gångfartsområde, skyltar som hör hemma på Gatumark som kräver LTF för att vara giltiga. Men det hindrar inte mig från att göra mitt jobb på tisdag, för deras betal parkering är rätt skyltat, och skylt för parkeringsförbud i området finns vid infarten. Således Fordon som står inom angiven parkeringsplats med avgiften betald är en rätt parkering, alla som står utanför det eller någon annanstans blir rapporterad på Parkeringsförbud i Området, för den olovliga parkeringen som det heter på Tomtmark, Felparkering heter det på Gatumark!
Kan du ange några platser i Stockholm Stad som är fel skyltat på Gatumark?
Föresten för ett par år sen så smög sig ett ord in i Trafikförordningen, vilket gjorde att alla Föreskrifter av Kommunen som förbjöd stanna eller parkera på vissa sträckor, eller områden under en vis tidsperiod, saknade stöd i lag.
Om ett enda ord som inte passar in i kontexten kan ställa till med ett sådant stort problem, vad ska då inte fel skyltning göra då?
Om dom upptäckte ordet så borde dom även upptäcka fel skyltning vilket är mer flagrant!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-06-03 kl. 22:14.
Jag känner inte till dom där stats områden du pratar om, det är i Malmö,
Men Peter... Du påstår dig vara "parkeringsvakt" och ändå kan du inte läsa en LTF? Jag länkade ju en LTF på en av gatorna som är innanför området i fråga.
På markerad sträcka på Fågelbacksgatans södra sida enligt kartbild får fordon
parkeras endast mot avgift.
Avgift enligt taxa C, Boende GK-P.
Parkering är dock förbjuden klockan 12.00 - 16.00 den 27:e i månaden.
Men skylten har du sett, och den skyltar precis tvärt emot sin egen LTF.
Citat:
jag bor i Stockholm, dessutom Boende parkeringsplatser på Gatumark som inte är upplåten för Besökare finns inte i Stockholm Stad, åtminstone inget jag sett,
Nej, för sthlm stad har gjort så att på gatumark gäller allmän parkering enligt vissa villkor (fordonsslag, avgift, pskiva osv.), sedan finns det information om att gatukontoret tillåter boende att abonnera för ett visst belopp som substitut för avgiften på skylten. Information att boendeparkering gäller på platsen finns ENBART på de ställen som fastigheterna inte upplåter garage för boende.
Citat:
men det omvända finns, alltså platser där parkering enbart till för besökare, där Boende måste lösa Besökstaxa för att få ställa upp fordonet. Hela Hammarby Alle, från Mårtensdal till Sickla Kaj saknar den vita skylten (Boende Sö), men tvärgatorna har både ock!
Boendeparkering i sjöstaden saknas för att de flesta fastigheter i det området har garage för boende. Därav behöver inte kommunen upplåta gatumark för boendeparkering. En annan anledning är att sjöstaden är ett herkels hål att ha att göra med, där ALLT är felbyggt. Hela mitten av sjöstaden har varit en bombkrater i 7 års tid.
Citat:
Du har sagt att det är många felskyltningar i Stockholm Stad, det är inget jag vet något om men skulle vara intressant att få ta del av!
Det finns MÅÅNGA felskyltningar. De flesta skulle du som P-vakt inte anse vara fel, då du inte läser LTFen utan enbart går efter skyltning och lappar glatt för att få lön. Många av kommunens skyltningar är dessutom helt oklara såsom att det råder P-skiva 2 timmar OCH Avgift 2 timmar på samma tidsintervall (Högdalshallen som exempel).
Dessa två ska inte kunna kombineras, iaf. inte på samma tidsintervall och med samma villkor. För P-skiva är ett villkor och avgift är ett villkor. Att ställa P-skiva och samtidigt betala avgift motsätter ju syftet med p-skivan.
Citat:
alla som står utanför det eller någon annanstans blir rapporterad på Parkeringsförbud i Området,
Ehm står jag utanför området eller någon annanstans står jag inte ens i ditt bevakningsområde, försök du.
Citat:
Kan du ange några platser i Stockholm Stad som är fel skyltat på Gatumark?
Föresten för ett par år sen så smög sig ett ord in i Trafikförordningen, vilket gjorde att alla Föreskrifter av Kommunen som förbjöd stanna eller parkera på vissa sträckor, eller områden under en vis tidsperiod, saknade stöd i lag.
Du har missat att vi anno 2020 hade en förvaltningsrättslig överklagan på Stockholms skyltning? Precis, Brommas skyltar hade inte stöd i LTF.
Vad har gått snett? Gatubilden har nu varit sådär i fem års tid.
Ledtråd:
[K2]3 § Vägmärken är uppsatta på höger sida av vägen, banan eller körfältet om inte annat framgår av denna förordning eller av föreskrifter som meddelats med stöd av denna förordning.
Nej ta 1 gata, med adress, gatans namn och nummer, foto på skyltningen, och LTF, så vi kan se om regleringen är riktig, samt vad du anser är fel, och hur det ska vara när det är rätt reglerat?
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-06-04 kl. 08:36.
Men Peter... Du påstår dig vara "parkeringsvakt" och ändå kan du inte läsa en LTF? Jag länkade ju en LTF på en av gatorna som är innanför området i fråga.
Men skylten har du sett, och den skyltar precis tvärt emot sin egen LTF.
Nej, för sthlm stad har gjort så att på gatumark gäller allmän parkering enligt vissa villkor (fordonsslag, avgift, pskiva osv.), sedan finns det information om att gatukontoret tillåter boende att abonnera för ett visst belopp som substitut för avgiften på skylten. Information att boendeparkering gäller på platsen finns ENBART på de ställen som fastigheterna inte upplåter garage för boende.
Boendeparkering i sjöstaden saknas för att de flesta fastigheter i det området har garage för boende. Därav behöver inte kommunen upplåta gatumark för boendeparkering. En annan anledning är att sjöstaden är ett herkels hål att ha att göra med, där ALLT är felbyggt. Hela mitten av sjöstaden har varit en bombkrater i 7 års tid.
Det finns MÅÅNGA felskyltningar. De flesta skulle du som P-vakt inte anse vara fel, då du inte läser LTFen utan enbart går efter skyltning och lappar glatt för att få lön. Många av kommunens skyltningar är dessutom helt oklara såsom att det råder P-skiva 2 timmar OCH Avgift 2 timmar på samma tidsintervall (Högdalshallen som exempel).
Dessa två ska inte kunna kombineras, iaf. inte på samma tidsintervall och med samma villkor. För P-skiva är ett villkor och avgift är ett villkor. Att ställa P-skiva och samtidigt betala avgift motsätter ju syftet med p-skivan.
Ehm står jag utanför området eller någon annanstans står jag inte ens i ditt bevakningsområde, försök du.
Du har missat att vi anno 2020 hade en förvaltningsrättslig överklagan på Stockholms skyltning? Precis, Brommas skyltar hade inte stöd i LTF.
Vad har gått snett? Gatubilden har nu varit sådär i fem års tid.
Ledtråd:
[K2]3 § Vägmärken är uppsatta på höger sida av vägen, banan eller körfältet om inte annat framgår av denna förordning eller av föreskrifter som meddelats med stöd av denna förordning.
Om ett enda ord som inte passar in i kontexten kan ställa till med ett sådant stort problem, vad ska då inte felskyltning göra då? Om dom upptäckte ordet så borde dom även upptäcka felskyltning vilket är mer flagrant!
Det är felskyltad parkeringsplats vi pratar om, du verkar inte ha något sådant att visa!
Men Jag ser ingen konstigt med skyltningen i Stockholm!
Till höger om vägen är det skyltat på 2 stolpar att det är Huvudled, och gång och cykelbana.
På en stolpe till höger om vägen är det skyltat Gång och Cykelbana, finns ingen LFT för gång och cykelbana, den skylten går under Trafikförordningen, men det finns LTF för Huvudled, där får man inte parkera, men stanna för att lasta och lossa, samt av och påstigning, felparkeringsavgiften ligger på 1100 kronor, men finns det en parkeringsförbuds skylt på stolpen med Huvudled får dom med Nyttotillstånd parkera i 2 timmar, och dom med handikapptillstånd 3 timmar, men jag har aldrig sett den skylt kombinationen, men dom tog upp det på fortbildningen för Parkeringsvakter!
På nästan alla platser i Bagarmossen gäller parkering för boende, men några få enstaka platser får endast besökare parkera, Lagavägen Mittför 28 - 30, en 6 - 7 platser får besökare endast stå max 1 timme på vardagar, och lördagar mot betalning, på stolpen till vänster finns boende vit skylt, men saknas på stolpen till höger! https://goo.gl/maps/TPx8ocZus1tuyX7aA
Översätter man Malmöskyltningen till Bagarmossen om parkeringsavgiften och tiden var ständig som i Malmö, så blir det på följande sätt!
Avgift Taxa C, Boende GK-P – Avgift Taxa 5, Boende Ba!
Men det finns inget om boende i någon LTF jag kollat, kommunen säger att man måste kolla skyltningen på platsen! https://parkering.stockholm/betala-parkering/taxeomraden-avgifter/
Parkeringsskyltarna i Stockholm Stad är sig lik, det vill säga att förstår man skyltningen på Lagavägen, då förstår man alla parkeringsskyltar för det är endast Väldigt små förändringar på Skyltarna för olika områden!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-06-04 kl. 13:48.