De blir ingen långskjutande ammunition till de nya super-duper högteknologiska pjäserna Ukraina ska få under slavkontrakt aka lend/lease. Hur ska man tolka det? I varje fall vill inte Washington se den minsta upptrappning i denna konflikt som involverar NATO. Jag är ganska säker på att man inte ens kommer att agera från Pentagon vid en begränsad konflikt mellan NATO-medlemmar och Ryssland.
Vi kan nog därför avskriva UK:s planer på att säkra fartygsrutterna från Odessa där ukrainska armén får tillgång till danska missiler. Återstår vad som händer i västra Ukraina då med polackerna. Där kan det helt oväntade ske nämligen en informell uppgörelse med Ryssland. Men det är bara mina spekulationer.
I Severodontesk avslutar man som bäst operationen. Några ukrainska militärer håller fortfarande till i ett industriområde men i den centrala staden är det lugnt och vanligt folk börjar titta fram. Här ett videoclip:
https://t.me/asbmil/1804
Det som jag fruktade händer nu. NATO-levererade vapen börjar komma på villovägar. De radikala islamisterna i Idlib får nu sin vapenteknologi uppdaterad:
More evidence of the resale of weapons supplied by Western countries and the United States to Ukraine has appeared
A Syrian telegram channel specializing in the sale of weapons has published an announcement about the sale of American-made Javelin anti-tank missiles. The issue price is 15,000 thousand dollars.
But that's not all. A video has also surfaced showing a Syrian militant calling a friend and saying that he had successfully traveled to Ukraine to buy Western weapons from the Ukrainian military. He shows a batch of Javelins. He then reveals that they returned from Ukraine by bus, hiding behind Turkish refugees. Promises to buy “everything you need” from the Ukrainian military the next time you go again
Grattis Europa!