• 1
  • 2
2022-05-31, 01:48
Medlem
avcs avatar
Varför säger man det? Vad svarar man? Litar de inte på att min normala körstil tar mig hem helskinnad?
Citera
2022-05-31, 01:50
Se upp för andra trafikanter borde man säga
Det är oftast dom som kör fulla,drogpåverkade etc
Citera
2022-05-31, 01:52
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Varför säger man det? Vad svarar man? Litar de inte på att min normala körstil tar mig hem helskinnad?
man vet ju hur man körde själv så man extrapolerar bara detta
Citera
2022-05-31, 02:05
Medlem
AutofyllarNs avatar
Citat:

Förutsätter att det är din husfru som sysslar med sådana fasoner under samåkning - troligtvis på grund av rädsla när du blåser förbi skolgården i 200 km/h.

FRI, FRÄLST och FRÄLSER
Citera
2022-05-31, 02:12
Har faktiskt också stört mig jävligt mycket på den kommentaren. Fattar verkligen inte poängen med den. Man hör den nästan aldrig om när någon cyklar, utan det är bara bilkörning.
Citera
2022-05-31, 02:16
Medlem
Neroxxs avatar
Visst ordagrannt så är det lite lustigt men det flesta säger det troligen i välmening utan en bakomgrundande tanke. Har sagt det själv ett gäng gånger men aldrig riktigt tänkt på att det är en rätt lustig sak att säga om man tolkar det ordagrannt.
Citera
2022-05-31, 02:21
Medlem
martzinks avatar
Säger någon det så är det krav på att lägga en fet börn iväg från platsen.
Citera
2022-05-31, 02:22
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Visst ordagrannt så är det lite lustigt men det flesta säger det troligen i välmening utan en bakomgrundande tanke. Har sagt det själv ett gäng gånger men aldrig riktigt tänkt på att det är en rätt lustig sak att säga om man tolkar det ordagrannt.
Man kanske skulle börja säga det om allting?

Ät försiktigt
Gå försiktigt
Sitt försiktigt
Skriv försiktigt
Snusa försiktigt
Starta om datorn försiktigt
Ladda ner film försiktigt
Citera
2022-05-31, 02:27
Medlem
Citat:

Kör oförsiktigt. Riskera ditt liv, fast du kan låta bli, är oftast inget optimalt.

Det är möjligt att de (inte) litar på att du har kunskap, resurser, vilja och mod att fara fram helskinnad på bilvägen.

De kan även ha mer eller mindre goda skäl att tro det.
Citera
2022-05-31, 02:28
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Man kanske skulle börja säga det om allting?

Ät försiktigt
Gå försiktigt
Sitt försiktigt
Skriv försiktigt
Snusa försiktigt
Starta om datorn försiktigt
Ladda ner film försiktigt

Ja, det skulle kanske till och med fungera för en del. Eftersom många är vana med just "kör försiktigt" så förstår ju de flesta innebörden ifall man endast byter ut aktiviteten. Vissa av grejerna som du nämner här ovan är ju även något man säger till barn. I grunden är det ju en tanke om att man är rädd om personen ovch bryr sig om den. Svenskan är ju dock rätt lustig ibland om man verkligen studerar den och inte bara "förstår" vad som sägs/skrivs.
Citera
2022-05-31, 02:31
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Ja, det skulle kanske till och med fungera för en del. Eftersom många är vana med just "kör försiktigt" så förstår ju de flesta innebörden ifall man endast byter ut aktiviteten. Vissa av grejerna som du nämner här ovan är ju även något man säger till barn. I grunden är det ju en tanke om att man är rädd om personen ovch bryr sig om den. Svenskan är ju dock rätt lustig ibland om man verkligen studerar den och inte bara "förstår" vad som sägs/skrivs.
Ja, jag hatar verkligen "kör försiktigt". Jag hade förstått om någon sa det inför att jag skulle ut på en särdeles farlig biltur. Men folk säger det ju för fasen när man ska hem och bor en mil bort och ska åka en jättelugn väg.
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-05-31 kl. 02:50.
Citera
2022-05-31, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galant-Rabalder
Kör oförsiktigt. Riskera ditt liv, fast du kan låta bli, är oftast inget optimalt.

Det är möjligt att de (inte) litar på att du har kunskap, resurser, vilja och mod att fara fram helskinnad på bilvägen.

De kan även ha mer eller mindre goda skäl att tro det.

Man svarar med att efter bästa förmåga, undvika lidande, och att undvika att döda människa, djur, eller ego i trafiken. Sedan om du gör andra lyckliga(st) är det det absolut bästa svaret.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in