Citat:
Ja jag som har ett arbete som gör att jag är lite mer mobil var jag kan välja att bo gör att jag kikar på lägenheter lite på skoj lite överallt i Sverige. Senast (förrförra fredagen) var kommunen Kramfors nere i Stockholm för att locka folk. Hade inte gjort mig något att bo där fast mitt arbete finns i Stockholm.
Deras hyreslägenheter kostade inte mer än 3000 kr/mån (stor etta) till 7000 kr/mån (för över 90 kvm) och vissa hade noll i kö och ett par objekt hade väl ett par sökande. Finns massa sådana här kommuner som varit i Stockholm för att locka folk.
Så vi talar ändå om ett "storstadsproblem" där denna myt frodas. Men där handlar det inte om brist på lägenheter utan som sagt om ett skevt bestånd.
Citat:
Haha jag vet inte hur många gånger jag läst det citatet, främst från mäklare. Visst att invandringen har bidragit till ökad efterfrågan. Men om du kollar på allokering så finns det idag cirkus 1 miljon frithus och lägenheter som inte nyttjas annat än för nöje. Dagens 40/50-talister har utöver sitt centrala hus även en topprenoverad "sommarstuga" samt en lägenhet i Spanien. Så visst finns det ett överflöd som som med sämre tider kan tvingas ut på marknaden.
Så är det. Men lär väl bli lite rull på marknaden nu vid en nedgång, äldre som vill casha in framförallt och gör inget om dom tappar en halv mille från toppen för dom skall ändå sitta nere i Nueva Estockholmo på spanska solkusten i sin lägenhet där.