2022-05-24, 01:52
Medlem
Elementarts avatar
Inet har återigen en kampanj på Mullvad VPN. Osäker på hur länge den gäller.
Citera
2022-05-24, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Alla dessa är bra i mina ögon baserat på säkerhets-reviews, men att välja VPN handlar om ens behov och behöver nödvändigtvis inte gå efter just "top" listor, t.ex NordVPN som inte befinner sig på denna lista är en VPN som jag anser fungerar perfekt för visst/specifikt bruk och då bättre än andra som finns på listan för mig personligen.
Vad är problemet med Nord VPN i allmänhet och vad gör att den passar för visst/specifikt bruk men att de på listan är bättre lämpade ur annat avseende?

Funderade på att skaffa VPN till och från under flera år och Nord VPN toppade alltid listorna över rekommenderade tjänster, vilket ledde till att jag skaffade den och är för det mesta nöjd. Det verkar även vara den mest använda VPN-tjänsten.

Ifrågasätter inte validiteten i det du skriver, tänker mest om jag missat någon viktig aspekt när jag köpte VPN.
Citera
2022-05-24, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
kan man ändra adress inom Sverige?

jag har flyttat från en kommun och nu kan jag inte använda mig av diverse e-tjänster som stipulerar att man bor där för att kunna användas, bland annat "mina vårdkontakter".

Du menar geo-navigation via wifi antar jag, i apparna så efterfrågar de för tillåtelse i ditt fall kan du välja "nej/neka" och sedan skriver du in manuellt vilken plats, alternativt kan du göra det via en webbläsare men anger det manuellt i config:en (GPS kordinaterna).
Du kan även använda extensions till chrome/firefox för detta ändamål.
För firefox efter en snabbgoogling hittade jag denna: "Location Guard" som verkar utföra detta.

IP: adressen är inte fokuserat på din exakta address utan ger en plats som serverhallen befinner sig på ett ungefär och som då hanterar dina förfrågningar.

Men, tex om du vet att det finns en VPN server nära din önskade plats så kan du ju fokusera dig på den servern (om VPN tjänsten du använder tillåter det)
Citera
2022-05-24, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbankschefen
Vad är problemet med Nord VPN i allmänhet och vad gör att den passar för visst/specifikt bruk men att de på listan är bättre lämpade ur annat avseende?

Om jag förstår dig rätt så frågar du om varför nordvpn inte nödvändigtvis hamnat på den listan som anger "top VPN's", och det främsta svaret generellt tror jag handlar om att man inte vågar ge lika bra insyn i deras upplägg för att få deras 'lovord' verifierade, (så som de andra gjort genom att bjuda in utomstående säkerhetsbyråer/grupper för att verifiera att allt hålls som de lovar)

Dvs NordVPN känns säkert men man har inte några riktiga verifierade utomstående säkerhetsgrupper som fått granska deras upplägg vilket anses i mångas ögon att det är ett starkt frågetecken.

redigering: De har gjort 2 granskningar för deras no-log policy såg jag nu. Så det är något bra iaf.

Sen kan andra ta upp händelsen i finland, men tycker att det är rätt löjligt argument om varför man inte skulle lita på nordvpn för anledningar jag redan nämnt i någon tidigare tråd.
Sen har man ju också argumentet för att de vill gärna veta vem som köper deras tjänst vilket i sig kanske inte är det roligaste ifall man vill vara anonym som köpare likaså... t.ex mullvad så kan du köpa med crypto och behöver inte ange mail eller dylikt. Med Nordvpn så är det många steg i processen som lämnar spår och efterfrågas för riktig information etc.

du kan kika här vad den gör bra och mindre bra
Senast redigerad av Itibixi 2022-05-24 kl. 03:59.
Citera
2022-05-24, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Om jag förstår dig rätt så frågar du om varför nordvpn inte nödvändigtvis hamnat på den listan som anger "top VPN's", och det främsta svaret generellt tror jag handlar om att man inte vågar ge lika bra insyn i deras upplägg för att få deras 'lovord' verifierade, (så som de andra gjort genom att bjuda in utomstående säkerhetsbyråer/grupper för att verifiera att allt hålls som de lovar)

Dvs NordVPN känns säkert men man har inte några riktiga verifierade utomstående säkerhetsgrupper som fått granska deras upplägg vilket anses i mångas ögon att det är ett starkt frågetecken.

redigering: De har gjort 2 granskningar för deras no-log policy såg jag nu. Så det är något bra iaf.

Sen kan andra ta upp händelsen i finland, men tycker att det är rätt löjligt argument om varför man inte skulle lita på nordvpn för anledningar jag redan nämnt i någon tidigare tråd.
Sen har man ju också argumentet för att de vill gärna veta vem som köper deras tjänst vilket i sig kanske inte är det roligaste ifall man vill vara anonym som köpare likaså... t.ex mullvad så kan du köpa med crypto och behöver inte ange mail eller dylikt. Med Nordvpn så är det många steg i processen som lämnar spår och efterfrågas för riktig information etc.

du kan kika här vad den gör bra och mindre bra
Tack för toppensvar!
Citera
2022-05-24, 15:08
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart

Man tackar!
Missade förra gången med några timmar men nu så!
Citera
2022-05-24, 15:38
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Tackar!
Citera
2022-05-29, 23:50
Medlem
Söker en VPN som funkar med C-More och Viaplay. Kommer spendera rätt mycket tid utanför Europa och behöver då en VPN som funkar. Hittills har ingen jag har testat funkat med just de streamingtjänsterna. Någon som vet?
Citera
2022-05-30, 08:52
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenjaekel
Söker en VPN som funkar med C-More och Viaplay. Kommer spendera rätt mycket tid utanför Europa och behöver då en VPN som funkar. Hittills har ingen jag har testat funkat med just de streamingtjänsterna. Någon som vet?
OVPN.com fungerar klockrent. Jobbar aktivit för att streamingtjänsterna ska fungera.
Citera
2022-05-30, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
OVPN.com fungerar klockrent. Jobbar aktivit för att streamingtjänsterna ska fungera.

Tack, ska kolla in den.
Citera
2022-06-16, 17:08
Medlem
angeles-bermudezs avatar
Söker en VPN som låter mig ladda ner och ladda upp saker, skapa användarkonton, mailadresser osv utan att kunna spåras. Vilken tjänst är bäst för det ändamålet?

Tack på förhand.
Citera
2022-06-16, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angeles-bermudez
Söker en VPN som låter mig ladda ner och ladda upp saker, skapa användarkonton, mailadresser osv utan att kunna spåras. Vilken tjänst är bäst för det ändamålet?

Tack på förhand.
Jag kör med PrivateVPN sen ett drygt år tillbaka, mer än nöjd. Enda störande är att jag får captcha på Google, men jag använder inte Googles sökmotor längre så det påverkar mig inte alls.

Jag valde PrivateVPN då den kostar cirka 18 kr i månaden. Varför betala premium för inget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in