2022-05-28, 12:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag instämmer, det är först efter några förhör som hon tar upp anletsdragen. Dock håller jag inte med om att hon skulle ha sagt att hon inte såg GM's ansikte i första förhöret.
Möjligen påverkad av fantombilden också, vilken hon beskriver och korrigerar i förhöret den 8 mars.

Men, det går dock inte att utesluta att hon faktiskt såg GM's ansikte.

LL bedömde gärningsmannens längd utifrån att denne och LP stod vända mot varandra. Var det då som hon såg det där med blå täckjacka och bulliga kindknotor?

När det händer något allvarligt och världen snurrar är det emellertid inte helt lätt att fokusera.

GM fick titta ner på LP varpå LL trodde att han var över 180 cm, om jag minns rätt.
Citera
2022-05-28, 13:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Då SE var chockad och inte som vanligt när han återvände, känns det rätt sannolikt att de registrerade det han sa där och då.... orsaken till hans tillstånd.
Flera uppgifter om mordplatsen efter skotten.

Alternativen här att detta är lögner från en GM blir märkliga. Bryskheten t.ex. vad är det för lögn?
Skulle väktarna fått den uppgiften vid ett senare tillfälle? I media fanns ingen sådan uppgift.
Kommer den från SE vid ett senare tillfälle, spelar egentligen ingen roll. Det kan vara självupplevt lik väl.
O.s.v.

Anna-Lisa
"det är en man som har blivit skjuten där borta och dom säger att det är OP"
"han hade varit framme då och tittat och berättade att det vällde fram blod ur munnen"
"så tyckte han att polisen var så väldigt brysk mot henne [LP]"
"han hade pratat med polisen och blivit hörd av dom".
"han tyckte att polisen hade varit så ..." [brysk?]
"han sa så här också att han var så liten den här mannen"

Henry
"berättade att det var en man som
hade blivit skjuten borta vid t-banenergången vid Tunnelgatan ."
"det var någon som sagt att det var Olof P alme men det
trodde han inte för att mannen ifråga var så liten"
"att kvinnan som stod bredvid tyckte han inte liknade Lisbeth
Palme ."

"Men så sade han att det var en man som hade
sagt att, han hade tydligen frågat den här mannen som påstått
att det var Olof Palme att du skämtar väl, och då sade mannen
att det här är ingenting man skämtar om."

"när han pratade att han hade tydligen gått fram
och hjälpt till att vända den här mannen som hade blivit skjuten
tillrätta, lagt honom pi rygg så att säga. Men senare när h an,
ett par minuter senare när han var mer redlig si att säga så
fick jag inte alls det intrycket, att han var en bit ifrån
när det hände och han gick fram och tittade vem det var
medan de personerna som tog hand om Olof Palme som hade blivit
skjuten, hade vänt honom r ätt och försökt ge konstgjord andning."

I Skandiamannens egen version är det en ljushårig tjej, KJ, som säger att detta inte är något man skämtar om. På plats verkar PV ha sagt att detta inte är nåt man flinar åt ... den gamle ordvetaren anar ett 80-talsuttryck. Kanske nåt man drog till med i "storytelling"? Men helt riktigt något att vara uppmärksam på.

Detsamma gäller den bryska behandlingen. Har något annat vittne uppfattat den? Syftar inte SE på när LP gick bort till den första polisbilen, men blev bortviftad? Turbulensen kring den första ambulansen såg han inte?

(Däremot rapporterar han in slemsugen. En uppgift plockad från media ...)

Hoppas att KB öppnar upp igen så man kan spana lite.
Citera
2022-05-28, 13:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
I Skandiamannens egen version är det en ljushårig tjej, KJ, som säger att detta inte är något man skämtar om. På plats verkar PV ha sagt att detta inte är nåt man flinar åt ... den gamle ordvetaren anar ett 80-talsuttryck. Kanske nåt man drog till med i "storytelling"? Men helt riktigt något att vara uppmärksam på.

Detsamma gäller den bryska behandlingen. Har något annat vittne uppfattat den? Syftar inte SE på när LP gick bort till den första polisbilen, men blev bortviftad? Turbulensen kring den första ambulansen såg han inte?

(Däremot rapporterar han in slemsugen. En uppgift plockad från media ...)

Hoppas att KB öppnar upp igen så man kan spana lite.

Ja, det vore trevligt om KB kunde öppna för allmänheten igen.

Ang. bryskheten så vill jag mena att Söderström ger stöd för den då han säger att Lisbeth slog ifrån sig och svor när han skulle försöka få in henne i polisbilen.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&t=635&v=Cz_ZBmIg_rU&feature=yout u.be

Söderström nämner inget om Leif L., men denne vill ju mena att han försökte hjälpa till.
https://imgur.com/gallery/LqB0zuF

Gällande slemsugen, så sågs den mycket riktigt på bild i media.
Men varför kan inte SE's uppgift vara självupplevd ändå?
Citera
2022-05-28, 13:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
LL bedömde gärningsmannens längd utifrån att denne och LP stod vända mot varandra. Var det då som hon såg det där med blå täckjacka och bulliga kindknotor?

När det händer något allvarligt och världen snurrar är det emellertid inte helt lätt att fokusera.

GM fick titta ner på LP varpå LL trodde att han var över 180 cm, om jag minns rätt.

Vittnespsykologin säger att en traumatisk upplevelse ofta triggar tunnelseende och att man blir just extra observant och fokuserad.

Jag påstår dock inte att Lisbeth måste ha sett GM's ansikte, men att det kan vara troligt. Trots att hennes tidiga uppgifter mer talar om motsatsen och att de växer fram senare.
LL ger ju t.ex. stöd för möjligheten.
Hon och HJ, nämner att GM vänder sig om i flykten o.s.v.
Citera
2022-05-28, 23:31
Medlem
Citat:
Vittnespsykologin säger att en traumatisk upplevelse ofta triggar tunnelseende och att man blir just extra observant och fokuserad.

Jag påstår dock inte att Lisbeth måste ha sett GM's ansikte, men att det kan vara troligt. Trots att hennes tidiga uppgifter mer talar om motsatsen och att de växer fram senare.
LL ger ju t.ex. stöd för möjligheten.
Hon och HJ, nämner att GM vänder sig om i flykten o.s.v.

Jag tror på att man absolut blir fokuserad. Men att hon initialt inte visste vem av GM och AB som hade orsakat OP skadan.
Citera
2022-05-28, 23:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Jag tror på att man absolut blir fokuserad. Men att hon initialt inte visste vem av GM och AB som hade orsakat OP skadan.

Ur förhören beskriver hon, som man kan tolka, 3 personer.
GM, AB och LJ

Hon beskriver blicken och signalement av/hos dessa 3 personer såsom de vore densamme,(AB, GM, LJ) så hennes beskrivning av GM kan vara en mix.
Allt från "mörkblå täckjacka" till "mörk blick" o.s.v.
Citera
2022-05-29, 01:06
Medlem
Citat:
Ur förhören beskriver hon, som man kan tolka, 3 personer.
GM, AB och LJ

Hon beskriver blicken och signalement av/hos dessa 3 personer såsom de vore densamme,(AB, GM, LJ) så hennes beskrivning av GM kan vara en mix.
Allt från "mörkblå täckjacka" till "mörk blick" o.s.v.
För hon såg aldrig revolvern eller när den stoppades undan.
Citera
2022-05-29, 10:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
För hon såg aldrig revolvern eller när den stoppades undan.

Precis. Inga uppgifter om den alls. Man kan kanske tänka sig att hon fokuserade på Olof, när GM stoppade undan den?
Citera
2022-05-29, 11:21
Medlem
Draifoss avatar
Enligt uppslag EAE-10005-C skall någon ha skrivit ett brev till polisen 860311, angående ett tips som han/hon skall ha hört talas om på Röda Korset. Brevskrivaren verkar vara inne på att det här nog är en bit som hör till pusslet, och verkar vilja försäkra sig om att det har nått fram.
https://drive.google.com/file/d/1COSSEBrVHVYz7G7SmktCyG9VYckCyCx-/view

Kanske ett rent sammanträffande, men det här är alltså samma dag (860311) som SE pratar om just Röda Korset. Han berättar då i förhör att han är "utbildad i viss mån i första hjälpen, kurser som Röda Korset givit".
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-860311.pdf

Är det någon som har sett det här Röda Kors-brevet som nämns i uppslaget?
Senast redigerad av Draifos 2022-05-29 kl. 11:26.
Citera
2022-05-29, 17:01
Medlem
Citat:
Precis. Inga uppgifter om den alls. Man kan kanske tänka sig att hon fokuserade på Olof, när GM stoppade undan den?

Så här ser jag händelseförloppet idag. Finns två scenarion i detaljstudie för mig.

1. OP faller och hon fortsätter ett par steg för att sedan vända och komma till sin mans undsättning.

2. Hon dras med i fallet direkt med eller utan en lätt kraft framåt.

Scenario 1 har jag testat. Såg en rekonstruktion i den dåliga filmen Hassel -privatspanarna. Där scenario 2 tas fram. Enda behållningen och humorn på slutet när Sven Aner somnar inne på Dekorima och Filmteamet har glömt nycklarna inne hos den sovande Aner

Så scenario 2 kollar jag på nu och håller högst för tillfället.

Scenario 1 har stöd i vissa vittnesmål som minns en spridning på personerna.

Har du sett nått annat scenario på LP rörelse?

(Omvända skottordningen , men den har jag släppt som mest rimlig, dvs med en miss,vådaskott mot LP först. )
Senast redigerad av henrikofsweden 2022-05-29 kl. 17:05.
Citera
2022-05-29, 18:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Så här ser jag händelseförloppet idag. Finns två scenarion i detaljstudie för mig.

1. OP faller och hon fortsätter ett par steg för att sedan vända och komma till sin mans undsättning.

2. Hon dras med i fallet direkt med eller utan en lätt kraft framåt.

Scenario 1 har jag testat. Såg en rekonstruktion i den dåliga filmen Hassel -privatspanarna. Där scenario 2 tas fram. Enda behållningen och humorn på slutet när Sven Aner somnar inne på Dekorima och Filmteamet har glömt nycklarna inne hos den sovande Aner

Så scenario 2 kollar jag på nu och håller högst för tillfället.

Scenario 1 har stöd i vissa vittnesmål som minns en spridning på personerna.

Har du sett nått annat scenario på LP rörelse?

(Omvända skottordningen , men den har jag släppt som mest rimlig, dvs med en miss,vådaskott mot LP först. )

Ja det är något av dessa scenarion för mig med.
Har väl mer lutat och armkroken där och som förklaring till att GM missar Lisbeth

Den omvända skottordningen tror jag inte alls på även om förespråkare vill mena att Palmes "sena fall" (att han föll efter det andra skottet) skulle bevisa detta.
Citera
2022-05-30, 02:07
Medlem
Citat:
Ja det är något av dessa scenarion för mig med.
Har väl mer lutat och armkroken där och som förklaring till att GM missar Lisbeth

Den omvända skottordningen tror jag inte alls på även om förespråkare vill mena att Palmes "sena fall" (att han föll efter det andra skottet) skulle bevisa detta.

Finns ju en kvinna i en lgh som är helt övertygad om 3sek mellan skotten ?

Så länge mellan skotten är nog inte tänkbart...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in