2022-05-29, 18:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast ukrainska soldater är ju inte inne på ryskt territorium och plundrar. Vad är det för saker de stjäl menar du? Övergiven materiel?

Dom själ säkerligen värdesaker från sina egna och ryska medborgare som bor där.. tror du att alla Ukrainare aldrig gör något olagligt eller? I krig skiter folk fullkomligt i lagar och regler? dom tar det dom kommer åt om dom behöver eller vill ha.
Citera
2022-05-29, 18:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Förnekar inte att Ryssland har en lång väg kvar till samma standard som Europa.

Läser man dina inlägg får man nästan intrycket att du tror att det kommer gå fortare om Ryssland går i krig med Europa.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Förnekar inte att Ryssland har en lång väg kvar till samma standard som Europa.
Att Rysslands BNP motsvarar Skandinavien är en sak, liksom att BNP/capita inte är i nivå med västeuropa, men att polacker, rumäner, balter samtliga ryckt ifrån Ryssland sedan de kom ut underifrån Sovjetunionens stövelklack, det är något annat.

Det är också anledningen att Ukraina helt naturligt sökt sig västerut, mot liberalism och välstånd, bort från Ryssland med förtryck och stagnation. Inte de galna nazist-teorier och USA-ränker som du sprider i tråden 24/7.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Oj, hårda ord. Det är riktigt jobbigt att Sverige och Finland går med i NATO va?

Du vet att jämfört med NATO så är björnen bara en lite kattunge. Jobbigt att inse det?
Jag vill absolut inte se utländsk militär på vår mark, så ja jag tycker det är fel.

Varför ska vi föra USAs krig? Inser du inte att vi blir utnyttjade som kanonmat.
Citera
2022-05-29, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Precis, det är de alla civiliserade länder insett. Att man behöver gå ihop för att få vara i fred från mongolerna. Därför NATO.
Var det därför Finland anföll Sovjet när Tyskland anföll Sovjet?
Citera
2022-05-29, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Inte riktigt så. Snarare så här (i grova drag):

- Ryssland provocerar fram ett inbördeskrig i Ukraina med sin list och slughet + hjälp av ryska soldater och agenter
- Ukraina försöker försvara sina områden
- Östra delarna utropar självständighet på order av Putin (ingår i Putins master plan)
- Ryssland övergår till nästa steg i sin master plan och attackerar Ukraina nu även officiellt

Allt är Putins och FSB:s plan ända från början. En slug plan, men de flesta har genomskådat detta.
Så enligt dig var det Ryssland som provocerade fram en statskupp som ledde till ett inblrdeskrig?
Citera
2022-05-29, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Och det njuter du av att drömma om ryss-psykopat? Att den store ryssen betvingar sina grannländer till höger och vänster. I själva verket var det avgörande för Finland som nation att bjuda de psykopatiska ryssarna på så hårt motstånd att de faktiskt fick igenom en fredsuppgörelse som innebar fortsatt garanterad suveränitet.
Psykopat passar bättre in på dig...

Hur förklarar du att Finland anföll Sovjet strax efter att Tyskland anföll dom?

Det betyder att Sovjet hade rätt som krävde buffertzon eftersom dom visste finnarna inte gick att lita på.
Citera
2022-05-29, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
Jo Du ÄR dum på RIKTIGT när Du hävdar att internationell rätt/lag eller FN stadgan som du tog upp tidigare, ger en stat rätt att invadera en annan stat för ett upplevt hot. Medan detsamma inte skulle gälla för den invadera att försvara sig.
Tror Du VERKLIGEN på det själv?
Jag skrev aldrig upplevt hot. Gör om gör rätt
Citera
2022-05-29, 18:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
WHATABOUTISM som ni själva älskar att säga 😂

Fast jag tillhör inte dem som har nolltolerans mot "whataboutism". Det finns tillfällen då de tvärtom passar bra.

Påstår en ryssälskare att Ukraina är en konstgjord konstruktion så passar det bra att påpeka för ryssälskaren att även Ryssland är det till viss del. Och inte bara Ryssland utan många andra länder. Således är argumentet "konstgjord konstruktion" ett ganska svagt argument.

Europa har haft många krig och många gränsdragningar och folkförflytningar (samt folkmord) genom århundradena. Så många länder har gränser som inte är naturliga för dem.
Citera
2022-05-29, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
2014 skulle nog de allra flesta säga innefattas i begreppet "runt 2013". Så nej, jag ser inget fel i det jag skrev där.

Nu pratar du plötsligt om en möjlig motivering att starta ett inbördeskrig eller en invasion, innan ett inbördeskrig eller en invasion startat. Det du skrev om, som jag kommenterade, var angående det som faktiskt startade. Du kallade det inbördeskrig, jag kallar det invasion då det kom in från Ryska gränsen. Det du anförde nu påvisar då inget fel i det jag skrev.
Så östra ukraina invaderar sig själva?

Förutom Krim som annekterades så fanns det inga ryska soldater i dom östra delarna där det var stridigheter.

Så du har jättefel i det du skrev.
Citera
2022-05-29, 18:43
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Här släpper du masken och greppar ett stadigt tag om megafonen Kreml skickat dig.

Du skrev att du kollat min historik. Jag har varit medlem sedan 2006 och inte skrivit ett ord om Ryssland förrän 2022. Undrar hur du får den logiken att gå ihop…

Citat:
Berätta, menar du att Ukrainas väpnade styrkor på 200-300 tusen man alla är ”nazistsoldater”? Eller hälften? Eller 1%? Vilket är det? Berätta gärna hur Zelenskyj hanterar dessa monster; heilar de bakom ryggen på honom? .

Sök på ex vis Azov, C-14 och Aidan så kommer du att förstå bättre. Finns mycket info.

Här är lite bakgrund:
https://youtu.be/5C7DE2KFJHs
https://youtu.be/4yZvWAwU5W4

Angående Zelensky finns filmer som visar hur han tillrättavisar Azov. (utan att de bryr sig så mycket).
Citera
2022-05-29, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MakingteaattheBBC
Det är typ två veckor kvar innan de har hållit ut längre mot Orcherna än vad finnarna gjorde.
UAF kommer bli starkare och Ryssarna svagare.
Där har du skillnaden.
Jag ville ha en snabb fred, men det satte USA stopp för.

Jag tror ryssarna känner att dom har sitt anseende på spel så dom kommer inte låta det här rinna dom ur händerna, tyvärr för Ukrainas skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in