Citat:
Ursprungligen postat av
MasterBait
Jo, jag håller med. Ukraina är en modern och artificiell konstruktion. Lösa delar sammansatta som inte riktgt hänger ihop.
Ja. Jag skulle säga att den är arbriträr. Den fyller förvisso ett existensberättigande, hundratusentals människor har den identiteten i så hög grad att de är villiga att dö för den. Likt transor som är beredda att gå över lik för att försvara sin transsexuella identitet.
Men exakt var gränsen går känns som något som man pragmatiskt bör lösa. Den enda invändningarna mot en pragamtisk lösning som jag tycker har någon tyngd, är:
1) Om Ryssland får för stor del, blir de på lång sikt starkare och ett hot mot andra länder. Eftersom EU är så mycket ekonomiskt starkare och har strategiskt djup, är det inte så mycket att bekymra sig för, men EU-länderna behöver rusta. That's it.
2) Om man drar om gränserna, kan andra länder "få goda idéer". Den tycker jag är reell. Det finns risk för andra gränsdragningskrig. Men Ryssland hade trots allt 8 års tålamod från statskuppen 2014 tills nu. Så trögheten är ganska stor i systemet. Man borde fokusera på att lösa den slags konflikter fredligt, och hindra andra konflikter som är "snabbare" än 8 år. Trots allt finns det inte många oroshärdar som Ukraina.